
Metso Minerals Speedline2 – moderni työkoneiden tuotantolinja - Lyhytlenkkinen kokoonpanoketju










Kun vuonna 1985 silloinen Lokomo kehitti ensimmäisen tela-alustaisen kivenmurskaimen, ei varmasti kukaan osannut kuvitella sen Lokotrack-nimen olevan tulevaisuuden yleisnimi liikkuvalle kivenmurskaimelle – aivan kuten puskutraktoreiden yleisnimitykseksi on muodostunut pillari. Lokotrackissa yhdistettiin Lokomon sillloisen tuotannon komponentteja samaan runkoon, kun seula ja murskain laitettiin kaivukoneen telaston päälle.
Käsityöstä linjakokoonpanoon
Alkuaikana valmistuneet koneet olivat yksilöita, jotka valmistettiin käsityönä murskainten huoltokorjaamolla. Kun kysyntä kasvoi, siirrettiin valmistus erilliseen halliin, jossa koneita voitiin koota omalla osastollaan. Markkinoiden kysyntä oli kova, sadas valmistettu yksikkö valmistui jo neljän vuoden jälkeen. Tahti vain kiihtyi ja 11 vuoden jälkeen valmistui vuonna 1989 jo 500:s yksikkö. Tänä päivänä valmistusmäärä on kiivennytreilusti yli 7 000 kappaleen määrän.
Tuotanto tehtiin aiemmin täysin paikkakokoonpanona, eli kunkin valmistettavan yksikön perusrunko koottiin yhdessä paikassa, josta se valmistuttuaan ajettiin omin voimin koeajokentälle. Tämän ns. paikkakokoonpanon etuna on notkeus tuotannon aikataulujen muuttamiseen, se sopiikin parhaiten tilaustyönä tehtäviin, räätälöitäviin versioihin.
Kun tuotanto myöhemmin painottui urakoitsijakäyttöön suunnattuihin pienempiin vakiomalleihin, otti nykyinen Metso Minerals 2000-luvun alkupuolella käyttöön uuden valmistusmenetelmän. Speedline-nimen saaneessa linjakokoonpanon, jossa valmistuvat koneet liikkuvat ilmatyynyjen päällä asennusruudusta toiseen. Samaa menetelmää on käyttänyt aiemmin muun muassa metsäkonevalmistaja Ponsse.
Nyt uudistuneen Speedline2-linjakokoonpanon rinnalla, hallin toisessa puoliskossa, jatkuu paikkakokoonpano yhä, sillä siellä valmistetaan järeimmät mallit ja pienempien mallien räätälöidyt versiot.
Linjalle nopeampi tahti
Tänä vuonna tehostettiin siis toimintaa ja otettiin Speedlinen osalta käyttöön uusi versio. Siinä edellisen mallin varjopuolia, kuten ylimääräistä komponenttien siirtoa, on vähennetty. Aikaisemmin esimerkiksi rungolle asennettava voimalaitemoduuli ja hydrauliikan komponentit sisältävä hydraulikotelo tehtiin eri hallissa. Moduulien ja komponenttien siirto ja välivarastointi lisäsivät ylimääräistä työtä.
Nyt uudessa kokoonpanolinjan versiossa kaikki pienet osakokonaisuuksien koontapisteet on sijoitettu välittömästi kokoonpanolinjan viereen. Niistä valmistuu samassa tahdissa osakokonaisuuksia varsinaisen lokotrackin tuotantolinjan kanssa. Osakokonaisuuksien valmistussykli on sovitettu siten, että kun linjalla saapuu uusi kone kokoonpanoruutuun, sen tarvitsemat komponentit ovat jo valmiina.
Linjan ja sen osakokoonpanojen tehostaminen on mahdollistanut valmistusaikataulun kiristämisen. Aikaisemmin valmistuva kone siirtyi seuraavaan kokoonpanoruutuun aina 8 tunnin vuoron jälkeen. Nyt tästä siirtymäajasta on saatu nipistettyä peräti 2 tuntia. Nyt on valmistusruutuja kuusi aiemman viiden sijaan ja jokaisen valmistusruudun aikataulu on 6 tuntia - on nyt kokonaisvalmistusaika 36 tuntia. ”Nopeimmillaan voidaan linjakokoonpanon avulla valmistaa tilattu kone jopa kahdessa viikossa” totetaa linjan mahdollisuuksista Speedline2 -projektipäällikkö Juha Erkkilä. ”Käytännössä koneen valmistuminen on kuukauden projekti”.
Uuden linjan kohdalla myös työturvallisuuteen tehtiin parannuksia. Koonta-alueella kulkeminen on kielletty ulkopuolisilta ja vierailijoille on erillinen kulkusilta hallin seinällä. Kokoonpanoon oleellisesti kuuluville seurantapalavereille on oma tilansa, jossa komponenttien ja työntekijöiden päivittäiset sijainnit näkyvät magneettitaululla. Koonnan toteutumista seurataan kalenteriin merkityin värikoodein, jotta erilaiset pullonkaulat tuotannossa voidaan havaita mahdollisimman pian.
Merkittävä työllistäjä monessa maassa
Metso Minerals kaikkine toimintoineen on merkittävä tekijä suomalaisessa teollisuudessa. Pelkästään Tampereella työskentelee tavoitteen mukaan 800 työntekijää, vuoden 2018 loppuun mennessä. Tela-alustaisten kivenmurskainten ja -seulomoiden osalta Tampere on päätehdas, tämän vuoden lopussa vuosituotannon määrä voidaan uuden linjan avulla nostaa jopa 600 valmistuneen Lokotrackin tasolle.
Pyöräalustaisten laitteiden valmistus on suurimmillaan Intian tehtaalla. Syy tähän on Intian nouseminen suurimmaksi markkina-alueeksi. ”Kiinassa on jo saatu tieverkko hyvään kuntoon, Intiassa ollaan vasta alussa”, kiteyttää asian Markku Similä. Intian valtion tavoite on uudistaa tieverkkoaan 40 kilometrin päivätahdilla.
Muut tehtaat Kiinassa, Ranskassa ja Brasiliassa ovat pääsääntöisesti komponenttien valmistajia. Kaikilla tehtailla on tällä hetkellä investoinnit käynnissä ja katse tulevaisuuteen on valoisa. Metso on panostanut vahvasti myös käytettyjen koneidensa markkinointiin, tätä varten on luotu preowened.metso.com- sivusto. Sen myötä markkinoidaan peruskunnostettuja murskainyksiköitä käyttäjille.
Osaston luetuimmat
- Agritechnicassa metsävarusteet vähissä, mutta bioenergian tarjonta monipuolista
- Uudentyyppisessä KoneAgriassa oli pienten toimijoiden vuoro – näytteilleasettajat olivat erittäin tyytyväisiä näyttelyn antiin
- Hyötykelkat pitäneet tehtaan Suomessa - Lynx 50 vuotta
- Tayga-moottorikelkat - Suoraan Volgan rannalta
- Mantsinen-nosturit tunnetaan paitsi suorituskyvystään myös energiatehokkuudestaan – Mikko Mantsinen esittelee materiaalinkäsittelynostureiden tekniikkaa
- Fendtin historia ja taustat
- KoneAgria 2023 -uutuustuotekilpailussa tekoälyä käyttävälle järjestelmälle kultaa – kilpailussa mukana lähes 80 ehdokasta