Metso Minerals Speedline2 – moderni työkoneiden tuotantolinja - Lyhytlenkkinen kokoonpanoketju

Erilaisten työkoneiden suurimittaisessa valmistuksessa käytetään yleisimmin linjakokoonpanoa. Henry Fordin kehittämä idea on kustannustehokas ja samalla sen avulla voidaan vastata nopeasti markkinamuutoksiin. Tampereella toimiva Metso Minerals on päivittänyt oman linjakokoonpanonsa entistä napakammaksi. Uusi versio on saanut nimen Speedline2.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Samoilta sjoilta, mistä valmistui vuosikymmeniä sitten Lokomon dieselvetureita, valmistuu nyt maailman moderneimpia kivenmurskaimia. Metso Minerals on panostanut paljon tuotannon toimivuuteen, mistä osoituksena on nyt toimintansa aloittanut Speedline2, jossa yhdistyvät tiiviisti kokoonpanoketjun eri lenkit.
Samoilta sjoilta, mistä valmistui vuosikymmeniä sitten Lokomon dieselvetureita, valmistuu nyt maailman moderneimpia kivenmurskaimia. Metso Minerals on panostanut paljon tuotannon toimivuuteen, mistä osoituksena on nyt toimintansa aloittanut Speedline2, jossa yhdistyvät tiiviisti kokoonpanoketjun eri lenkit.
Kivenmurskainten tehokkuuden ja kustannusten osalta tärkeimmät komponentit ovat vaatimattoman näköisiä kulutusosia. Eri kivilaadut ja niiden eri muotoisien loppujakeiden tuottaminen vaatii kulutusosien kehityksen osalta paljon työtä. Metson ja sen edeltäjän Lokomon satavuotinen kokemus teräsvaluista ja oma testimurskaamo auttavat varmistavat kulutusosien laadun ja kestävyyden.
Kivenmurskainten tehokkuuden ja kustannusten osalta tärkeimmät komponentit ovat vaatimattoman näköisiä kulutusosia. Eri kivilaadut ja niiden eri muotoisien loppujakeiden tuottaminen vaatii kulutusosien kehityksen osalta paljon työtä. Metson ja sen edeltäjän Lokomon satavuotinen kokemus teräsvaluista ja oma testimurskaamo auttavat varmistavat kulutusosien laadun ja kestävyyden.
Koska Lokotrack on maailmanlaajuisesti myytävä tuote, se tarkoittaa samalla moottoreiden päästömääräysten osalta aina tiukimpien versioiden valmistusta. Erilaiset 4- ja 5-päästötasojen laitteiden sovittamiset suuriinkin konemalleihin ovat haastavia. Etenkin kun huomioidaan, että kivenmurskainten toimintaympäristö on brutaali ‒– komponentteja rasittavat kivimurska, erittäin hienojakoinen pölyä ja värinä kaikissa muodoissa.
Koska Lokotrack on maailmanlaajuisesti myytävä tuote, se tarkoittaa samalla moottoreiden päästömääräysten osalta aina tiukimpien versioiden valmistusta. Erilaiset 4- ja 5-päästötasojen laitteiden sovittamiset suuriinkin konemalleihin ovat haastavia. Etenkin kun huomioidaan, että kivenmurskainten toimintaympäristö on brutaali ‒– komponentteja rasittavat kivimurska, erittäin hienojakoinen pölyä ja värinä kaikissa muodoissa.
Metso Mineralsin toimitusjohtaja Markku Simula voi olla tyytyväinen. Uusi tuotantolinja tehostaa koneiden valmistusta ja yhtiöllä on kivenmurskainten maailmanmarkkinoiden ykkössija 20 % osuudella. ”Kivenmurskauksen merkittävyydestä yhteiskunnalle kertoo se, että kiviaineksia käytetään Suomessa 100 miljoonaa kuutiota vuodessa, eli kuorma-autollinen jokaista asukasta kohden”.
Metso Mineralsin toimitusjohtaja Markku Simula voi olla tyytyväinen. Uusi tuotantolinja tehostaa koneiden valmistusta ja yhtiöllä on kivenmurskainten maailmanmarkkinoiden ykkössija 20 % osuudella. ”Kivenmurskauksen merkittävyydestä yhteiskunnalle kertoo se, että kiviaineksia käytetään Suomessa 100 miljoonaa kuutiota vuodessa, eli kuorma-autollinen jokaista asukasta kohden”.
Vakiomoottorimerkki on Caterpillar. Sen rinnalla toimitetaan erikoistilauksesta myös Volvo Pentan moottoreita. Kuvassa kootaan voimalaiteyksiköitä järeämpiin tela-alustaisiin murskaimiin ja seuloihin. Kuvassa keskellä työskentelevä Mikko Vähä-Peltomäki on jo toisen sukupolven Lokotrackien valmistaja, hänen isänsä Toivo Vähä-Peltomäki oli kokoamassa 1980-luvulla ensimmäistä valmistunutta yksilöä.
Vakiomoottorimerkki on Caterpillar. Sen rinnalla toimitetaan erikoistilauksesta myös Volvo Pentan moottoreita. Kuvassa kootaan voimalaiteyksiköitä järeämpiin tela-alustaisiin murskaimiin ja seuloihin. Kuvassa keskellä työskentelevä Mikko Vähä-Peltomäki on jo toisen sukupolven Lokotrackien valmistaja, hänen isänsä Toivo Vähä-Peltomäki oli kokoamassa 1980-luvulla ensimmäistä valmistunutta yksilöä.
Jotta komponenttien asennus tapahtuisi mahdollisimman helposti ja etenkin turvallisesti, on komponenttien nostoon kehitetty omat nostoapuvälineet. Esimerkiksi kuvan voimalaitemoduuli on painopisteeltään toispuoleinen, mikä vaatii oikein mitoitetut nostoketjut – ja jokaiselle voimalaitemodulille erilaiset.
Jotta komponenttien asennus tapahtuisi mahdollisimman helposti ja etenkin turvallisesti, on komponenttien nostoon kehitetty omat nostoapuvälineet. Esimerkiksi kuvan voimalaitemoduuli on painopisteeltään toispuoleinen, mikä vaatii oikein mitoitetut nostoketjut – ja jokaiselle voimalaitemodulille erilaiset.
Linjakokoonpanossa valmistuvan koneen osien pitää olla selkeästi ja nopeasti liitettävissä. Lokotrackeissa tämä on toteutettu muun muassa keskittämällä voimalaitemoduulin liitännät yhteen kohtaan. Dieselmoottorin ja hydraulipumput sisältävä moduuli voidaan koeajaa testipenkissä ennen peruskoneeseen asennusta kytkemällä liitännät testausjärjestelmään.
Linjakokoonpanossa valmistuvan koneen osien pitää olla selkeästi ja nopeasti liitettävissä. Lokotrackeissa tämä on toteutettu muun muassa keskittämällä voimalaitemoduulin liitännät yhteen kohtaan. Dieselmoottorin ja hydraulipumput sisältävä moduuli voidaan koeajaa testipenkissä ennen peruskoneeseen asennusta kytkemällä liitännät testausjärjestelmään.
Joitakin malleja on raskaan pääkuljettimen asennuksen jälkeen tasapainotettava lisäpainolla. Uusi kokoonpanolinja on toteutettu valaistusta myöden mahdollisimman kustannustehokkaaksi.
Joitakin malleja on raskaan pääkuljettimen asennuksen jälkeen tasapainotettava lisäpainolla. Uusi kokoonpanolinja on toteutettu valaistusta myöden mahdollisimman kustannustehokkaaksi.
Tämä siirtotelineellä oleva läpykkä on ilmatyynyalusta, jonka päällä koneita siirretään linjalla. Sen avulla nousee siirrettäväksi myös linjan painavin, 62 tonnia painava LT120 -malli. Linjan alkupäässä alustalle lasketaan telastollinen perusrunko, linjan loppupäässä se lähtee alustalta omien telojensa varassa eteenpäin.
Tämä siirtotelineellä oleva läpykkä on ilmatyynyalusta, jonka päällä koneita siirretään linjalla. Sen avulla nousee siirrettäväksi myös linjan painavin, 62 tonnia painava LT120 -malli. Linjan alkupäässä alustalle lasketaan telastollinen perusrunko, linjan loppupäässä se lähtee alustalta omien telojensa varassa eteenpäin.
Speedline2 on tiukka kokonaisuus. Ensimmäisessä ruudussa nostetaan lokotrackin telastot sisältävä perusrunko ilmatyynyalustan päälle. Samalla kun runkoa varustellaan linjan ensimmäisissä ruuduissa, valmistuvat sen rinnalla voimalaitemoduuli, sekä hydraulikotelo. Niiden kohdattua linjalla, asennetaan rungon päälle varsinainen murskain. Raskas murskain on varusteltu välittömästi linjan vieressä. Loppuvarustelussa asennetaan erilaiset ostajan varustelut, kuten syöttimen alta hienoainesta poistava sivukuljetin tai pölynsidontalaitteisto.
Speedline2 on tiukka kokonaisuus. Ensimmäisessä ruudussa nostetaan lokotrackin telastot sisältävä perusrunko ilmatyynyalustan päälle. Samalla kun runkoa varustellaan linjan ensimmäisissä ruuduissa, valmistuvat sen rinnalla voimalaitemoduuli, sekä hydraulikotelo. Niiden kohdattua linjalla, asennetaan rungon päälle varsinainen murskain. Raskas murskain on varusteltu välittömästi linjan vieressä. Loppuvarustelussa asennetaan erilaiset ostajan varustelut, kuten syöttimen alta hienoainesta poistava sivukuljetin tai pölynsidontalaitteisto.

Kun vuonna 1985 silloinen Lokomo kehitti ensimmäisen tela-alustaisen kivenmurskaimen, ei varmasti kukaan osannut kuvitella sen Lokotrack-nimen olevan tulevaisuuden yleisnimi liikkuvalle kivenmurskaimelle – aivan kuten puskutraktoreiden yleisnimitykseksi on muodostunut pillari. Lokotrackissa yhdistettiin Lokomon sillloisen tuotannon komponentteja samaan runkoon, kun seula ja murskain laitettiin kaivukoneen telaston päälle.

Käsityöstä linjakokoonpanoon

Alkuaikana valmistuneet koneet olivat yksilöita, jotka valmistettiin käsityönä murskainten huoltokorjaamolla. Kun kysyntä kasvoi, siirrettiin valmistus erilliseen halliin, jossa koneita voitiin koota omalla osastollaan. Markkinoiden kysyntä oli kova, sadas valmistettu yksikkö valmistui jo neljän vuoden jälkeen. Tahti vain kiihtyi ja 11 vuoden jälkeen valmistui vuonna 1989 jo 500:s yksikkö. Tänä päivänä valmistusmäärä on kiivennytreilusti yli 7 000 kappaleen määrän.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tuotanto tehtiin aiemmin täysin paikkakokoonpanona, eli kunkin valmistettavan yksikön perusrunko koottiin yhdessä paikassa, josta se valmistuttuaan ajettiin omin voimin koeajokentälle. Tämän ns. paikkakokoonpanon etuna on notkeus tuotannon aikataulujen muuttamiseen, se sopiikin parhaiten tilaustyönä tehtäviin, räätälöitäviin versioihin.

Kun tuotanto myöhemmin painottui urakoitsijakäyttöön suunnattuihin pienempiin vakiomalleihin, otti nykyinen Metso Minerals 2000-luvun alkupuolella käyttöön uuden valmistusmenetelmän. Speedline-nimen saaneessa linjakokoonpanon, jossa valmistuvat koneet liikkuvat ilmatyynyjen päällä asennusruudusta toiseen. Samaa menetelmää on käyttänyt aiemmin muun muassa metsäkonevalmistaja Ponsse.

Nyt uudistuneen Speedline2-linjakokoonpanon rinnalla, hallin toisessa puoliskossa, jatkuu paikkakokoonpano yhä, sillä siellä valmistetaan järeimmät mallit ja pienempien mallien räätälöidyt versiot.

Linjalle nopeampi tahti

Tänä vuonna tehostettiin siis toimintaa ja otettiin Speedlinen osalta käyttöön uusi versio. Siinä edellisen mallin varjopuolia, kuten ylimääräistä komponenttien siirtoa, on vähennetty. Aikaisemmin esimerkiksi rungolle asennettava voimalaitemoduuli ja hydrauliikan komponentit sisältävä hydraulikotelo tehtiin eri hallissa. Moduulien ja komponenttien siirto ja välivarastointi lisäsivät ylimääräistä työtä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Nyt uudessa kokoonpanolinjan versiossa kaikki pienet osakokonaisuuksien koontapisteet on sijoitettu välittömästi kokoonpanolinjan viereen. Niistä valmistuu samassa tahdissa osakokonaisuuksia varsinaisen lokotrackin tuotantolinjan kanssa. Osakokonaisuuksien valmistussykli on sovitettu siten, että kun linjalla saapuu uusi kone kokoonpanoruutuun, sen tarvitsemat komponentit ovat jo valmiina.

Linjan ja sen osakokoonpanojen tehostaminen on mahdollistanut valmistusaikataulun kiristämisen. Aikaisemmin valmistuva kone siirtyi seuraavaan kokoonpanoruutuun aina 8 tunnin vuoron jälkeen. Nyt tästä siirtymäajasta on saatu nipistettyä peräti 2 tuntia. Nyt on valmistusruutuja kuusi aiemman viiden sijaan ja jokaisen valmistusruudun aikataulu on 6 tuntia ­- on nyt kokonaisvalmistusaika 36 tuntia. ”Nopeimmillaan voidaan linjakokoonpanon avulla valmistaa tilattu kone jopa kahdessa viikossa” totetaa linjan mahdollisuuksista Speedline2 -projektipäällikkö Juha Erkkilä. ”Käytännössä koneen valmistuminen on kuukauden projekti”.

Uuden linjan kohdalla myös työturvallisuuteen tehtiin parannuksia. Koonta-alueella kulkeminen on kielletty ulkopuolisilta ja vierailijoille on erillinen kulkusilta hallin seinällä. Kokoonpanoon oleellisesti kuuluville seurantapalavereille on oma tilansa, jossa komponenttien ja työntekijöiden päivittäiset sijainnit näkyvät magneettitaululla. Koonnan toteutumista seurataan kalenteriin merkityin värikoodein, jotta erilaiset pullonkaulat tuotannossa voidaan havaita mahdollisimman pian.

Merkittävä työllistäjä monessa maassa

Metso Minerals kaikkine toimintoineen on merkittävä tekijä suomalaisessa teollisuudessa. Pelkästään Tampereella työskentelee tavoitteen mukaan 800 työntekijää, vuoden 2018 loppuun mennessä. Tela-alustaisten kivenmurskainten ja -seulomoiden osalta Tampere on päätehdas, tämän vuoden lopussa vuosituotannon määrä voidaan uuden linjan avulla nostaa jopa 600 valmistuneen Lokotrackin tasolle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pyöräalustaisten laitteiden valmistus on suurimmillaan Intian tehtaalla. Syy tähän on Intian nouseminen suurimmaksi markkina-alueeksi. ”Kiinassa on jo saatu tieverkko hyvään kuntoon, Intiassa ollaan vasta alussa”, kiteyttää asian Markku Similä. Intian valtion tavoite on uudistaa tieverkkoaan 40 kilometrin päivätahdilla.

Muut tehtaat Kiinassa, Ranskassa ja Brasiliassa ovat pääsääntöisesti komponenttien valmistajia. Kaikilla tehtailla on tällä hetkellä investoinnit käynnissä ja katse tulevaisuuteen on valoisa. Metso on panostanut vahvasti myös käytettyjen koneidensa markkinointiin, tätä varten on luotu preowened.metso.com- sivusto. Sen myötä markkinoidaan peruskunnostettuja murskainyksiköitä käyttäjille.