
Ponsse Oyj vuonna 2018 - Loikka suurien joukkoon






Konevalmistuksessa useat yritykset ovat 2000-luvulla ottaneet tuotannossaan käyttöön uusia menetelmiä, joissa hyödynnetään esimerkiksi autotehtaiden kokemuksia tuotannonjärjestelyistä. Esimerkiksi rutiinitehtävissä tuotannon tehostamisessa hyödynnetään robotiikkaa. Sen avulla voidaan estää tuotannon siirtämistä edullisemman työvoimakustannuksen maihin.
Metsäkonevalmistuksessa konemallikohtaiset valmistusmäärät ovat pieniä ja koneiden rakenteet monimutkaisia, mistä johtuen manuaalinen kokoonpano on edelleen kustannustehokasta. Sen sijaan robotteja voidaan käyttää rutiininomaisiin hitsaus- ja koneistustöihin sekä osakeräilyyn. Näiden osalta Ponsse onkin nyt ottanut täyden hyödyn irti uudesta tekniikasta.
Turhat liikkeet pois
Ponssen uuden tehtaan mullistusta kuvaa hyvin sen lattiapinta-alan suureneminen 2,7 hehtaarista peräti 4,0 hehtaarin laajuuteen. Uudisosa on kaksikerroksinen, mikä auttaa myös lyhentämään tehtaan sisäisiä tavaravirtoja. Uudisosan käyttöönotto on vaatinut myös tehtaan vanhan osan uudistamista – sinne toteutetut neljä sivulinjaa ruokkivat nyt uutta pääkokoonpanolinjaa. Tilaa on vapautunut uusille robottityöstöpisteille ja pääkomponenttien hitsaukselle. Osat hitsaamoon tuodaan läheisestä teollisuuskylästä valmiiksi leikattuna ja taivutettuna. Samasta paikasta tulee myös osa hitsatuista komponenteista, hydrauliletkut ja osa sähköjohtosarjoista.
Uudisosan kaksikerroksisuus on muuttanut tavaravirtoja osin pystysuuntaiseksi, mikä näkyy parhaiten alakertaan sijoitetun pyörävarustelun toiminnassa. Alakerrassa esipaineistetut pyörät saavat lopullisen paineistuksen ja mahdollisen nestetäytön konekohtaisina sarjoina. Valmiit pyörät siirtyvät hissillä yläkerran asennuspisteelle. Näin esivarastoinnissa ei ole tarpeen pitää kuin pyörien vasen- ja oikeapuoleiset versiot, eikä paineiden säätö hidasta tuotantolinjan toimintaa. Pyörien lisäksi dieselmoottorit lähtevät kokoonpanoon alakerrasta.
Sivulinjoilla kokoonpanopisteillä tarvittavat pienosat kuljetetaan lattiatasolla liikkuvilla ”pyöräjunilla”. Niissä kulkevat osavaunut ladataan omassa pisteessä, johon tavarat kerää kaksikerroksinen ja 15 000 hyllypaikan robottihissijärjestelmä.
Koekäyttö ja viimeistely sisällä
Koneiden ensikäynnistys tehdään sisätiloissa jo ennen renkaiden ja kuormatraktoreissa pankkojen asennusta. Käytettava tila on eristetty muusta tehtaasta. Koekäytön jälkeen asennetaan renkaat ja kokoonpanossa oleva kone pääsee viimeiseen varusteluruutuunsa. Siellä esimerkiksi harvestereihin asennetaan hakkuupää. Hakkuupäät valmistuvat tämän ruudun vieressä,joten niitä ei tarvitse siirtää pitkää matkaa tai välivarastoida. Palaset loksahtavatkin paikoilleen juuri ennen ulko-ovea.
Ovesta ulos ajamisen jälkeen kuormatraktorit lähtevät tehtaan viereiselle koeajoradalle, jossa niiden toiminta varmistetaan. Harvesterit ja puolet kuormatraktoreista viedään metsään, jossa tehdään koeajo todellisissa olosuhteissa.
Syksyn aikana täysi vauhti päälle
Kesälomiltaan palanneet tehtaan työntekijät saivat ensitöikseen tutustua uusiin työpisteisiinsä, sillä tuotantolinjojen muutos viimeisteltiin loman aikana. Avajaisten aikaan vain nosturikoontalinja odotti viimeistä silausta, muut linjat olivat jo omilla paikoillaan.
Vieremän uudistunut tehdas ja sen mahdollistamat valmistusmäärät (tilanteesta riippuen yli 1 200 kpl/v) nostavat Ponssen lopullisesti yhdeksi suurimmista tavaralajimenetelmän koneiden valmistajista. Joensuussa toimiva John Deere Forestry ja Ponsse valmistavat maailmanmarkkinoille n. 2/3, tavaralajimenetelmän pyöräalustaisten koneiden 4 000 kappaleen vuotuisesta kokonaisvalmistusmäärästä. Kolmantena, ja hieman pienempänä, on Ruotsissa toimiva Komatsu Forest – pohjoismainen osaaminen on vahvaa tässä segmentissä, mikä tunnustetaan myös markkinoilla ympäri maailmaa.
”Ponssen tavoite on olla tavaralajimenetelmän koneiden markkinoiden ykkönen tai kakkonen kaikilla markkina-alueilla, missä Ponsse on mukana”, kiteyttää tulevaisuuden tavoitteet toimitusjohtaja Juho Nummela.
Faktaa:
Ponsse Oyj 2018
- Liikevaihto 577 milj. euroa
- Maailmanlaajuisesti 1 664 työntekijää ja 180 toimipistettä
- Tehdas Vieremällä, 600 työntekijää ja lattiapinta-ala 4,0 ha
- Alihankkijoita 250, joista 80 % Suomessa
- Tuotantokapasiteetti 2018: 6 konetta päivässä…
Kuvat: Tommi Hakala, Ponsse Oyj
Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- DC-3 sunnuntaina 2.9. Hyvinkään taivaalla!
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Tuurin konehuutokauppa 28.–29.04.2012 – kaivukone huutokaupasta -
- Ilouutinen tuleville rahtisahureille - Siirrettävän Slidetec-kenttäsirkkelin ensinäytös
- Video: Antti Linna kertoo, miten moottoritekniikka on kehittynyt turboahtimen ja päästörajoitusten myötä – ”Dieselmoottoria tullaan hyödyntämään vielä pitkään tulevaisuudessa”