Samoter-näyttely 22.–25.2. - Kasvukäyrällä

Italian Veronassa järjestetään rakennuskoneisiin keskittyvä Samoter-näyttely joka kolmas vuosi. Edelliskertaa on heikon annin osalta kuvattu lähinnä katastrofiksi. Tänä vuonna odotukset olivat korkealla, sillä ala on jälleen elpymässä. Tavoitteisiin yllettiin vähintään tyydyttävästi.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Komatsu laajentaa pyörä-alustaisten tarjontaansa myös 14-tonnin kokoluokkaan. Vielä prototyyppinä esitelty PW118MR-11 täyttää nelospäästötason 96 kilowattisella moottorilla. Muihin uutuuksiin kuului mm. uudistuneet 3 ja 5-tonniset minikaivukoneet sekä 36 tonnin panoinen hybridi. Pienten koneiden uudistuksia ovat mm. parempi näkyvyys ja helpompi käynti ohjaamoon. (AT)
Komatsu laajentaa pyörä-alustaisten tarjontaansa myös 14-tonnin kokoluokkaan. Vielä prototyyppinä esitelty PW118MR-11 täyttää nelospäästötason 96 kilowattisella moottorilla. Muihin uutuuksiin kuului mm. uudistuneet 3 ja 5-tonniset minikaivukoneet sekä 36 tonnin panoinen hybridi. Pienten koneiden uudistuksia ovat mm. parempi näkyvyys ja helpompi käynti ohjaamoon. (AT)
Italialaisen Ciaponin erikoisalaa on erilaiset keskusrasvarit. Myös Suomessa myytävää järjestelmää käytetään laajasti eri kohteissa, kuten junissa, maarakennuksessa ja teollisuussovelluksissa. (AT)
Italialaisen Ciaponin erikoisalaa on erilaiset keskusrasvarit. Myös Suomessa myytävää järjestelmää käytetään laajasti eri kohteissa, kuten junissa, maarakennuksessa ja teollisuussovelluksissa. (AT)
Trevibenne valmistaa monenlaisia purku-ja kierrätystyökaluja. Saatavana on myös järeitä energiapuukouria, joita euroopassa käytetään raivaukseen. WT-10 malli on suunniteltu 13–16 tonnisille kaivukoneille. Yrityksen tuotteita Suomessa edustaa Hansa Machines. (AT)
Trevibenne valmistaa monenlaisia purku-ja kierrätystyökaluja. Saatavana on myös järeitä energiapuukouria, joita euroopassa käytetään raivaukseen. WT-10 malli on suunniteltu 13–16 tonnisille kaivukoneille. Yrityksen tuotteita Suomessa edustaa Hansa Machines. (AT)
Rototilttejä ei italianmaalla näkynyt, mutta pikakiinnikkeet ovat yleistymässä jopa paikallisten valmistajien toimesta. Torolocon valikoimaan kuuluu erilaisia kaivukoneiden lisälaitteita, esimerkiksi kauhoja, materiaalinkäsittelykouria ja muita erikoissovelluksia. Uutuutena esillä olivat myös pikakiinnikkeet, joita on tarjolla hydraulisella ja mekaanisella lukituksella. (AT)
Rototilttejä ei italianmaalla näkynyt, mutta pikakiinnikkeet ovat yleistymässä jopa paikallisten valmistajien toimesta. Torolocon valikoimaan kuuluu erilaisia kaivukoneiden lisälaitteita, esimerkiksi kauhoja, materiaalinkäsittelykouria ja muita erikoissovelluksia. Uutuutena esillä olivat myös pikakiinnikkeet, joita on tarjolla hydraulisella ja mekaanisella lukituksella. (AT)
FLY 35 Base on alumiininen, 585 kilon omapainoinen konetraileri. Keveyden ansiosta hyötykuorma on peräti 2915 kiloa. Lavalla on pituutta 3 100 mm kokonaispituuden ollessa 5150 mm. Rengaskoko on 185/60R12, minkä ansiosta lastauskorkeus on ainoastaan 440 mm. Rampit kuuluvat vakiovarustukseen. Mallisto käsittää myös hiukan pidemmällä ja leveämmällä lavalla varustetut trailerit ja sivukippikärryt sekä erilaisia lisävarusteita. (TR)
FLY 35 Base on alumiininen, 585 kilon omapainoinen konetraileri. Keveyden ansiosta hyötykuorma on peräti 2915 kiloa. Lavalla on pituutta 3 100 mm kokonaispituuden ollessa 5150 mm. Rengaskoko on 185/60R12, minkä ansiosta lastauskorkeus on ainoastaan 440 mm. Rampit kuuluvat vakiovarustukseen. Mallisto käsittää myös hiukan pidemmällä ja leveämmällä lavalla varustetut trailerit ja sivukippikärryt sekä erilaisia lisävarusteita. (TR)
Tonniluokan Fiat Talentoon on asennettu Store Van -kalusteet. Tila on saatu tehokkaasti käytettyä hyväksi ja erilaisilla kiinnitysratkaisuilla saadaan tilapäisesti kuljettua ja kiinnitettyä raskaitakin esineitä. Valikoimista löytyy kalusteiden lisäksi lastausrampit, kattokuljetusratkaisut, kaksitaso- ja liukupohjat kaikkiin markkinoilla oleviin pakettiautoihin. (TR)
Tonniluokan Fiat Talentoon on asennettu Store Van -kalusteet. Tila on saatu tehokkaasti käytettyä hyväksi ja erilaisilla kiinnitysratkaisuilla saadaan tilapäisesti kuljettua ja kiinnitettyä raskaitakin esineitä. Valikoimista löytyy kalusteiden lisäksi lastausrampit, kattokuljetusratkaisut, kaksitaso- ja liukupohjat kaikkiin markkinoilla oleviin pakettiautoihin. (TR)
Isoli on erikoistunut nostokoriautoihin, sotilasajoneuvoihin sekä erilaisiin työkoneiden ja autojen kuljetukseen tarkoitettuihin päälirakenteisiin sekä hinausautoihin. Iveco Dailyn kevyen kuorma-auton alustalle on rakennettu hydraulisesti ohjattu, tuplapedillä varustettu päälirakenne. Alempaan saa auton tai työkoneen, ylempään moottoripyörän tai pienempiä koneita. Mallistossa on vastaava rakenne myös kahden auton kuljetukseen. (TR)
Isoli on erikoistunut nostokoriautoihin, sotilasajoneuvoihin sekä erilaisiin työkoneiden ja autojen kuljetukseen tarkoitettuihin päälirakenteisiin sekä hinausautoihin. Iveco Dailyn kevyen kuorma-auton alustalle on rakennettu hydraulisesti ohjattu, tuplapedillä varustettu päälirakenne. Alempaan saa auton tai työkoneen, ylempään moottoripyörän tai pienempiä koneita. Mallistossa on vastaava rakenne myös kahden auton kuljetukseen. (TR)
VW Crafteriin pohjatuvaan MAN TGE:n on asennettu Bottin kalusteet. Vapaata kuljetustilaa on huoltoautoksi paljon, mutta tähänkin ratkaisuun on saatu sisällytettyä työtaso. Vasemassa kulmassa on niputettuna alumiininen lastausramppi. MAN TGE tulee Suomeen vuoden lopulla. (TR)
VW Crafteriin pohjatuvaan MAN TGE:n on asennettu Bottin kalusteet. Vapaata kuljetustilaa on huoltoautoksi paljon, mutta tähänkin ratkaisuun on saatu sisällytettyä työtaso. Vasemassa kulmassa on niputettuna alumiininen lastausramppi. MAN TGE tulee Suomeen vuoden lopulla. (TR)
Italiassa on jos jonkinmoisia auto- ja konevarusteita valmistavia yrityksiä. Corzani on erikoistunut  kippivarusteisiin, lavoihin sekä muihin päälirakenteisiin. Kuvan lavassa on kolmikaato-ominaisuus ja se on tarkoitettu 3,5 tonnin pakettiautoihin. (TR)
Italiassa on jos jonkinmoisia auto- ja konevarusteita valmistavia yrityksiä. Corzani on erikoistunut kippivarusteisiin, lavoihin sekä muihin päälirakenteisiin. Kuvan lavassa on kolmikaato-ominaisuus ja se on tarkoitettu 3,5 tonnin pakettiautoihin. (TR)
Isostakin pakettiautosta saa kätevän huoltoauton, jossa on vielä tilaa tavaroillekin. 12 m3:n vetoinen Iveco Daily 35S16 on varustettu Sortimon hyllyköillä ja säilytyslokeroilla sekä työtasolla ja ruuvipenkillä. (TR)
Isostakin pakettiautosta saa kätevän huoltoauton, jossa on vielä tilaa tavaroillekin. 12 m3:n vetoinen Iveco Daily 35S16 on varustettu Sortimon hyllyköillä ja säilytyslokeroilla sekä työtasolla ja ruuvipenkillä. (TR)
SAF-Hollandilta löytyy perävaunuihin hydraulis-mekaaninen avustin, jolla saadaan vaikkapa soramontulla tai metsätiellä tiukoissa paikoissa lähtöapua. Järjestelmä kytketään ohjaamosta ja se toimii 5 km/h nopeuteen saakka, jolloin se kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Järjestelmä painaa 200 kiloa, joten se ei syö merkittävästi hyötykuormaa. Se on valmistajan mukaan helposti siirrettävissä toiseen perävaunuun. (TR)
SAF-Hollandilta löytyy perävaunuihin hydraulis-mekaaninen avustin, jolla saadaan vaikkapa soramontulla tai metsätiellä tiukoissa paikoissa lähtöapua. Järjestelmä kytketään ohjaamosta ja se toimii 5 km/h nopeuteen saakka, jolloin se kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Järjestelmä painaa 200 kiloa, joten se ei syö merkittävästi hyötykuormaa. Se on valmistajan mukaan helposti siirrettävissä toiseen perävaunuun. (TR)
Citroen Berlingon sähköversiossa on 49 kW sähkömoottori ja 22,5 kWh litium-akut. 80 % varaustasolle päästään ainoastaan 35 minuuttissa, mutta täysi varaustaso vaatii 12 tunnin latauksen. Huippunopeutta on 110 km/h ja suurin toimintasäde noin 170 kilometriä. Auto on varusteltu Onnivan-huoltoautokalusteilla. (TR)
Citroen Berlingon sähköversiossa on 49 kW sähkömoottori ja 22,5 kWh litium-akut. 80 % varaustasolle päästään ainoastaan 35 minuuttissa, mutta täysi varaustaso vaatii 12 tunnin latauksen. Huippunopeutta on 110 km/h ja suurin toimintasäde noin 170 kilometriä. Auto on varusteltu Onnivan-huoltoautokalusteilla. (TR)
Benalu Agriliner 47 on nimensä mukaisesti 47 kuution tilavuuksinen 3-akselinen vaunu. Lattia on 8 mm ja seinät 5 mm paksuista alumiinia. Valmistaja lupaa, että vaunu on vuotovapaa, sillä kaikki osat on hitsattu yhtäjaksoisesti. (TR)
Benalu Agriliner 47 on nimensä mukaisesti 47 kuution tilavuuksinen 3-akselinen vaunu. Lattia on 8 mm ja seinät 5 mm paksuista alumiinia. Valmistaja lupaa, että vaunu on vuotovapaa, sillä kaikki osat on hitsattu yhtäjaksoisesti. (TR)
Keveyttä, lisää hyötykuormaa ja parempaa tehoa haetaan kaikilta osa-alueilta. Anteo on tuonut markkinoille 750 kiloa nostavan alumiinisen perälautanosturin pakettiautoihin ja keveisiin kuorma-autoihin, kuten MB Sprinteriin. Kokonaisuus painaa hydraliöljyineen vain 192 kiloa. (TR)
Keveyttä, lisää hyötykuormaa ja parempaa tehoa haetaan kaikilta osa-alueilta. Anteo on tuonut markkinoille 750 kiloa nostavan alumiinisen perälautanosturin pakettiautoihin ja keveisiin kuorma-autoihin, kuten MB Sprinteriin. Kokonaisuus painaa hydraliöljyineen vain 192 kiloa. (TR)
Kotikentällään temmeltänyt Venieri esitteli teleskooppikuormaimen. 8.63T-mallin suurin nostokorkeus on yli 520 cm, jonne nousee  trukkipiikeillä 3 200 kilon taakka. Työpainoksi ilmoitetaan 8 200 kiloa ja huippunopeudeksi 40 km/h. Myös pienepien koneiden saralla tapahtuu, sillä n. kolmen tonnin kokoluokkaan sijoittuvasta 1.63C-kuormaimesta esiteltiin uudistunut malli. (AT)
Kotikentällään temmeltänyt Venieri esitteli teleskooppikuormaimen. 8.63T-mallin suurin nostokorkeus on yli 520 cm, jonne nousee trukkipiikeillä 3 200 kilon taakka. Työpainoksi ilmoitetaan 8 200 kiloa ja huippunopeudeksi 40 km/h. Myös pienepien koneiden saralla tapahtuu, sillä n. kolmen tonnin kokoluokkaan sijoittuvasta 1.63C-kuormaimesta esiteltiin uudistunut malli. (AT)
Pieniin kaivukoneisiin erikoistunut Eurocomach julkaisi useita malleja. ES14SR:n voimanlähteenä hyrisee 10,2 kilowattinen Deutz. Alavaunun leveys on säädettävissä välillä 79–105 cm. Lisää huoltotilaa on saatu järjestettyä yhdistämällä 14,5 litran polttoainetankki avautuvaan takaluukkuun. Suurin kaivusyvyys on yli kaksi metriä. (AT)
Pieniin kaivukoneisiin erikoistunut Eurocomach julkaisi useita malleja. ES14SR:n voimanlähteenä hyrisee 10,2 kilowattinen Deutz. Alavaunun leveys on säädettävissä välillä 79–105 cm. Lisää huoltotilaa on saatu järjestettyä yhdistämällä 14,5 litran polttoainetankki avautuvaan takaluukkuun. Suurin kaivusyvyys on yli kaksi metriä. (AT)
Doosanin ja pienemmistä koneista tunnetun Bobcatin kumppanuudesta huolimatta Doosan esitteli myös oman minikaivukoneen. Doosan DX10Z:n leveys on säädettävän raideleveyden vuoksi kapeimmillaan ainoastaan 71 cm, työpainoksi ilmoitetaan 1179 kiloa. Kyseessä on Doosanin malliston pienin kone. (AT)
Doosanin ja pienemmistä koneista tunnetun Bobcatin kumppanuudesta huolimatta Doosan esitteli myös oman minikaivukoneen. Doosan DX10Z:n leveys on säädettävän raideleveyden vuoksi kapeimmillaan ainoastaan 71 cm, työpainoksi ilmoitetaan 1179 kiloa. Kyseessä on Doosanin malliston pienin kone. (AT)
Case esitteli G-sarjan pyöräkuormaimet virallisesti vasta maaliskuun loppupuoliskolla, mutta Samoterissa annettiin jo pientä esimakua.  Viimeisin päästötaso saavutetaan pääosin SCR-järjestelmällä. G-sarjan kuormaimet ovat saatavilla kolmella eri aisavaihtoehdolla. Vaihteistona toimii vakiona neliportainen Powershift. (AT)
Case esitteli G-sarjan pyöräkuormaimet virallisesti vasta maaliskuun loppupuoliskolla, mutta Samoterissa annettiin jo pientä esimakua. Viimeisin päästötaso saavutetaan pääosin SCR-järjestelmällä. G-sarjan kuormaimet ovat saatavilla kolmella eri aisavaihtoehdolla. Vaihteistona toimii vakiona neliportainen Powershift. (AT)
Yanmar osti vuonna 2016 Terexin pienten maarakennuskoneiden tuotannon. Yhteistyön hedelminä esiteltiin useita alle 10-tonnin kokoluokkaan sijoittuvia pyörä-alustaisia kaivukoneita. Pyöräkuormainten osalta Yanmar on liittoutunut myös Venierin kanssa. Yanmarin pieniä kuormaimia myydään siis kahden eri merkin valmistamina eri markkina-alueille. Italiassa pääpaino on Venieri-pohjaisissa koneissa. (AT)
Yanmar osti vuonna 2016 Terexin pienten maarakennuskoneiden tuotannon. Yhteistyön hedelminä esiteltiin useita alle 10-tonnin kokoluokkaan sijoittuvia pyörä-alustaisia kaivukoneita. Pyöräkuormainten osalta Yanmar on liittoutunut myös Venierin kanssa. Yanmarin pieniä kuormaimia myydään siis kahden eri merkin valmistamina eri markkina-alueille. Italiassa pääpaino on Venieri-pohjaisissa koneissa. (AT)
Kobelcon odotettu 19 tonnin telakaivukone saapui Suomeen viime vuoden loppupuoliskolla. Päästötaso 4 -määräykset täyttävä kone on varustettu Hinon 100 kilowattisella moottorilla. Koneen kaivuvoimien kerrotaan olevan huipputasolla. Polttoainetehokkuutta on saatu parannettua mm. minimoimalla hydrauliikan virtausvastus. Kauhantapeissa rasvausväliksi ilmoitetaan 250 tuntia ja muissa nivelissä 500 tuntia. (AT)
Kobelcon odotettu 19 tonnin telakaivukone saapui Suomeen viime vuoden loppupuoliskolla. Päästötaso 4 -määräykset täyttävä kone on varustettu Hinon 100 kilowattisella moottorilla. Koneen kaivuvoimien kerrotaan olevan huipputasolla. Polttoainetehokkuutta on saatu parannettua mm. minimoimalla hydrauliikan virtausvastus. Kauhantapeissa rasvausväliksi ilmoitetaan 250 tuntia ja muissa nivelissä 500 tuntia. (AT)
Faresinin uutuusmalli 6.26 Classic painaa 4,7-tonnia, ja suurimmaksi nostokorkeudeksi kerrotaan 5,9 metriä. Kone edustaa Faresinin malliston pienempää päätä, sillä kookkaimpien kurottajien nostokorkeudet ovat yli 17 metriä. Kurottajien lisäksi italialaisyritys valmistaa pienkuormaimia ja ajettavia apevaunuja. Suomessa Faresinin tuotteita edustaa Honka Trading ja Tapio Pirttinen Oy. (AT)
Faresinin uutuusmalli 6.26 Classic painaa 4,7-tonnia, ja suurimmaksi nostokorkeudeksi kerrotaan 5,9 metriä. Kone edustaa Faresinin malliston pienempää päätä, sillä kookkaimpien kurottajien nostokorkeudet ovat yli 17 metriä. Kurottajien lisäksi italialaisyritys valmistaa pienkuormaimia ja ajettavia apevaunuja. Suomessa Faresinin tuotteita edustaa Honka Trading ja Tapio Pirttinen Oy. (AT)
Hyundain kuumimpiin uutuuksia on HL975-pyöräkuormain, jolla korealaisvalmistaja pyrkii vahvistamaan asemiaan yli 25-tonnin kokoluokassa. Moottori on 250 kilowattinen Cummins. Kyseessä on korealaisvalmistajan toiseksi suurin kuormainmalli. Erityisiksi kehityskohteiksi mainitaan mm. polttoainetehokkuus ja luotettavuus. (AT)
Hyundain kuumimpiin uutuuksia on HL975-pyöräkuormain, jolla korealaisvalmistaja pyrkii vahvistamaan asemiaan yli 25-tonnin kokoluokassa. Moottori on 250 kilowattinen Cummins. Kyseessä on korealaisvalmistajan toiseksi suurin kuormainmalli. Erityisiksi kehityskohteiksi mainitaan mm. polttoainetehokkuus ja luotettavuus. (AT)
U.Emme:n tarjosi omalla moottorilla varustettuja lumilinkoja. Laitteet on tarkoitettu kuormaimiin, joissa oma hydrauliikan tuotto ei riitä hydraulilingon pyörittämiseen. Lingon nelisylinteristä Perkinsin moottoria ohjataan peruskoneen ohjaamon näyttöpaneelilta. Kaksivaihelingon työleveys on 240 cm. Täydellä tankilla työaika on noin 8 tuntia. (AT)
U.Emme:n tarjosi omalla moottorilla varustettuja lumilinkoja. Laitteet on tarkoitettu kuormaimiin, joissa oma hydrauliikan tuotto ei riitä hydraulilingon pyörittämiseen. Lingon nelisylinteristä Perkinsin moottoria ohjataan peruskoneen ohjaamon näyttöpaneelilta. Kaksivaihelingon työleveys on 240 cm. Täydellä tankilla työaika on noin 8 tuntia. (AT)
Runsasta italialaista lisälaitevalmistusta edusti myös Omef Group. Yritys valmistaa mm. leikkureita, joita käytetään oksimiseen ja pienempien puiden kaatamiseen. Omat mallit löytyvät kaivukoneisiin kokoluokissa 3–20 tonnia. Pienin tarvittava virtaus on 25 litraa minuutissa. (AT)
Runsasta italialaista lisälaitevalmistusta edusti myös Omef Group. Yritys valmistaa mm. leikkureita, joita käytetään oksimiseen ja pienempien puiden kaatamiseen. Omat mallit löytyvät kaivukoneisiin kokoluokissa 3–20 tonnia. Pienin tarvittava virtaus on 25 litraa minuutissa. (AT)
Peruskoneeseen liitettäviä tasauslevyjä oli esillä runsaasti. Myös laserohjaus vaikutti olevan yleistymässä. (AT)
Peruskoneeseen liitettäviä tasauslevyjä oli esillä runsaasti. Myös laserohjaus vaikutti olevan yleistymässä. (AT)
Italialainen Cap Hydraulics valmistaa erikokoisia paineilmalla ja hydrauliikalla toimivia pulttiavaimia. Vääntömomentin ovat 250–16 000 newtonmetriä. Voimanlähteitä on useita, joista pienimmät toimivat verkkovirralla. Suurimpia voimayksiköitä pyörittää Lombardinin 17 hevosvoimainen dieselmoottori. (AT)
Italialainen Cap Hydraulics valmistaa erikokoisia paineilmalla ja hydrauliikalla toimivia pulttiavaimia. Vääntömomentin ovat 250–16 000 newtonmetriä. Voimanlähteitä on useita, joista pienimmät toimivat verkkovirralla. Suurimpia voimayksiköitä pyörittää Lombardinin 17 hevosvoimainen dieselmoottori. (AT)
Italialaisen Titanin valikoimiin kuuluvat mm. avolavapakettiautoihin asennettavat kippilavat –Isuzu D-maxiin on asennettu 1 890 mm pitkä ja 1 830 mm leveä. Runko on terästä ja 300 mm korkeat laidat alumiinia. Kippi toimii hydraulisesti. Painoa kippilavalla on 340 kiloa. (TR)
Italialaisen Titanin valikoimiin kuuluvat mm. avolavapakettiautoihin asennettavat kippilavat –Isuzu D-maxiin on asennettu 1 890 mm pitkä ja 1 830 mm leveä. Runko on terästä ja 300 mm korkeat laidat alumiinia. Kippi toimii hydraulisesti. Painoa kippilavalla on 340 kiloa. (TR)
Hollantilainen Giant on valmistanut Kubotalle pienkuormaimia jo muutamia vuosia. Samoterissa esiteltiin uutuutena mallimerkinnällä KTH4815 varustettu minikurottaja. Alle kaksi metriä korkea kone pystyy nostamaan 1 400 kiloa 4,8 metrin korkeuteen. Työpaino on 2 950 kiloa. (AT)
Hollantilainen Giant on valmistanut Kubotalle pienkuormaimia jo muutamia vuosia. Samoterissa esiteltiin uutuutena mallimerkinnällä KTH4815 varustettu minikurottaja. Alle kaksi metriä korkea kone pystyy nostamaan 1 400 kiloa 4,8 metrin korkeuteen. Työpaino on 2 950 kiloa. (AT)

Kolmen vuoden tauon jälkeen Italian Veronassa järjestettyyn Samoter-näyttelyyn kohdistui kovat odotukset. Edellinen näyttely oli pannukakku, sillä talouskurimuksessa riutuneessa Italiassa kävijä- ja näytteilleasettajamäärä jäivät vaatimattomiksi. Tänä vuonna uutta puhtia tapahtumaan saatiin myös samaan aikaan järjestetyistä Asphalticasta ja kuljetusalaan keskittyneestä Transpotec-Logitec-näyttelystä.

Parina ensimmäisenä päivänä järjestäjien pelot näyttivät toteutuvan, sillä väkeä oli liikkeellä varsin vaatimattomasti. Osaltaan asiaan vaikutti synkkä sää, sillä loppuviikolla tuli varsinainen yleisöryntäys ja vierailijamäärä kasvoi 84 000 henkeen, mikä on puolet enemmän kuin edelliskerralla. Messualueen kokonaispinta-ala oli 84 000 neliömetriä, jossa tuotteitaan esitteli yhteensä 780 yritystä. Kaikkien tunnuslukujen mukaan Samoter 2017 oli onnistunut tapahtuma, joka luo uskoa koko eteläeurooppalaiselle rakennuskoneteollisuudelle.

Merkittävät toimijat mukana

Samoter oli luonnollisesti tärkeä tapahtuma paikallisille valmistajille, kuten Venierille ja Eurocomachille, mutta elpyvän talouden myötä myös useat muut suuret valmistajat osallistuivat näyttelyyn. Kärkijoukkoa edustivat mm. Case ja Komatsu, joilla on saapasmaassa myös tuotantolaitoksia. Mukana olivat myös esimerkiksi Hyundai, Kobelco sekä Doosan ja Bobcat.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Yleensä suuremmissa näyttelyissä on yleinen teema, jonka mukaan esimerkiksi uusia malleja esitellään päästömääräysten mukaisesti samoissa kokoluokissa. Aavistuksen sekavaa taloudellista tilannetta kuvasti Samoterin sekalainen uutuuskattaus erityyppisiä ja erikokoisia koneita. Osaltaan tilanteeseen tosin vaikutti muutamia viikkoja myöhemmin järjestetty Conexpo-näyttely, jonne useat valmistajat säästelivät viimeisimmän päästötason uutuuksiaan.

Uudet teknologiat valmiina

Koneohjaus ja uudet teknologiat ovat tulossa maarakennuskoneisiin yhä kiihtyvällä tahdilla. Esimerkkinä mainittakoon Komatsun älykäs koneohjaus, joka ohjaa kaivukoneen ja puskutraktorin tasaustyötä kahden senttimetrin tarkkuudella. Erityisesti ylikaivaminen tai tasaaminen aiheuttavat lisätyötä, sillä uudelleentäyttäminen aiheuttaa tiivistystarvetta ja hidastaa lopputuloksen saavuttamista merkittävästi. Paikannusjärjestelmä ja työsuunnitelmat voidaan kuitenkin yhdistää koneen hydrauliikkaan, jolloin edellä mainitut tilanteet voidaan estää jo ennakolta.

Näyttelyn aikana järjestetyissä seminaareissa visioitiin jo myös tulevaisuutta. Esimerkiksi itsenäisesti kulkevat puskukoneet ja traktorit ovat periaatteessa jo mahdollisia, sillä paikannus- ja koneohjausjärjestelmät ovat varsin kehittyneitä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Italian kansallisen koneentutkimusyksikön insinööri Massimiliano Ruggeri visioi automatisaation olevan jo pitkälle mahdollista.

”Avaruuden tutkimiseen on jo kehitetty teknologioita, joita voitaisiin hyödyntää myös nykyisillä työmailla. Yksittäiset teknologiat, joita on kauko-ohjauksen osalta testattu esimerkiksi Mars-planeetalla, ovat jo valmiina. Tällä hetkellä markkinoilta kuitenkin puuttuu teknologia, joka osaisi yhdistää erilliset järjestelmät käytännön tasolle”, Ruggeri pohtii.

Aasian nopea talouskasvu vauhditti aiemmin konekauppaa, mutta tulevaisuudessa vuosien takaiset massiiviset rakennusprojektit aiheuttavat vaatimuksia myös uudelle kalustolle. Asiantuntijoiden mukaan jo seuraavalla vuosikymmenellä Aasiassa tulee tarvetta kirurgisille purkukoneille, sillä ahtaissa metropoleissa perinteiset menetelmät eivät ole käyttökelpoisia. Tämä tuleekin muuttamaan paikallista konekantaa merkittävästi. Uuden rakentamisen sijaan pääpaino on saaneraus- ja purkutöissä.

Tanspotec Logitec

Samoterin yhteydessä järjestettiin kuljetukseen ja logistiikkaan erikoistunut Transpotec Logitec 2017 -näyttely. Jos näyttelyn numeroista voidaan mitään päätellä, tukee se osastoilta saatuja varovaisen myönteisiä signaaleja talouden kohentumisesta Italiassa. Esimerkiksi Mercedes-Benzillä on ollut viime vuoden aikana kaikilla hyötyajoneuvosektoreilla Euroopan kovin kasvu. Neljän päivän aikana kävijöitä oli 67 eri maasta 31 000, mikä oli 29 % enemmän kuin edelliskerralla. Näytteilleasettajia oli 331 (+20 %). Näyttelyn johtaja Giuseppe Garri kertoi, että niin vieraat kuin näytteilleasettajat sanoivat Transpotecin tehneen komean paluun kolmen vuoden takaisen mahalaskun ja alakuloisten tunnelmien jälkeen. Toivotaan, että suuntaus jatkuu. Vahvistuva ja piristyvä Italian talous sataa meidän kaikkien eurooppalaisten laariin – myös täällä Suomessa.