FPT esitteli Agritechnicassa useita moottorivaihtoehtoja - dieselin lisäksi tarjolla oli sähköä, vetyä ja kaasua
FPT esitteli Agritechnicassa kaasu- ja vetymoottorin sekä N45-diselmoottorista uuden 147 kW:n version. Lisäksi F28-dieselhybridin vauhtipyörään oli yhdistetty sähkömoottori.
Kuvassa on N67 NG -kaasumoottori, joka löytyy New Holland T6.180 -metaanitraktorista. Kuva: Jussi LaukkanenFPT näytti pysyttelevän suhteellisen realistisella linjalla esitellessään tuotantoaan. FPT:n taholta tuotiin selvästi julki, että NEF-moottoriperheeseen kuuluva N45-diesel on heidän ensisijainen moottorinsa maatalouskoneissa. Sitä on valmistettu vuodesta 2001 alkaen hieman yli 2 miljoonaa kappaletta. N45:n suosion kerrottiin johtuvan käytön helppoudesta: moottorissa ei ole pakokaasujen kierrätystä, siinä käytetty pakokaasujen puhdistuslaitteisto ei vaadi huoltotoimenpiteitä normaalin käyttöiän aikana ja moottorin tavanomaiset huollot tehdään 1200 tunnin välein. Näyttelyssä esiteltiin N45:n uusi 147 kW:n versio.
Toki FPT oli huomioinut myös vaihtoehtoiset polttoaineet. Vedyn osalta kysymys oli jo aikaisemmin tutuksi tulleesta XC13 H2 -moottorista, joka on FPT:n monipolttoainemoottoriksi suunnitellun XC13:n vetyversio. Nesteytetyllä kaasulla toimivat moottorit ovat FPT:lle jo tuttu asia. Cursor 13 NG -kaasumoottoreita käytetään Ivecon valmistamissa kuorma-autoissa.
FPT oli muiden eurooppalaisten moottorivalmistajien tavoin varautunut siihen, että konevalmistajat haluavat ottaa sähkövoiman vähintään polttomoottorin tueksi. F28-dieselhybridissä on vauhtipyörään yhdistetty sähkömoottori, joka antaa 27 hv jatkuvan tehon tai 40 hv hetkittäisen teholisän 75 hv:n nelisylinteriselle dieselille. Tämän oheen oli FPT:llä tarjolla akkupaketti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


