Cummins esitteli 6,7 litran vetymoottorin – tulevaisuudessa yrityksen suunnitelmissa valmistaa vetymoottoreita useissa eri kokoluokissa
Cummins on kehittänyt vetyä polttavan B6.7H-moottorin B6.7-dieselistään.
Agritechnicassa Cummins toi näytille B6.7H-vetymoottorin. Se perustuu 6,7 litran iskutilavuudella valmistettaviin dieselmalleihin. Kuva: Jussi LaukkanenCummins kertoi jo vuonna 2021, että yhtiöllä on käynnissä vetytekniikkaan liittyvä testiohjelma. Yritys suunnittelee valmistavansa tulevaisuudessa vetymoottoreita useissa eri kokoluokissa. Vuoden 2023 ConExpossa esiteltiin 15 litran moottorin, joka on suunniteltu käyttämään useita eri polttoaineita. Tämä moottori on ilmeisesti ajateltu etupäässä kuorma-autoihin.
Agritechnicassa Cummins toi näytille B6.7H-vetymoottorin, jonka iskutilavuus on 6,7 litraa. Sinänsä kysymyksessä ei ollut uutuusjulkistus, sillä B6.7H-vetymoottori oli esitelty reilu vuosi aikaisemmin: IAA-kuljetusnäyttelyssä 2022 kyseinen moottori oli asennettuna Mercedes-Benz Atego -kuorma-autoon. B6.7H-vetymoottori perustuu 6-sylinteriseen B6.7-dieseliin. Kyseessä on hyvin pitkät perinteet omaava moottorimalli, sillä tällä iskutilavuudella Cummins on valmistanut moottoreita jo neljä vuosikymmentä.
Nykyään tehokkaimmasta B6.7-dieselversiosta tehoa saadaan 243 kW. Vetyversio ei jää tästä kauas, siinä tehoa on 216 kW. Valmis alusta on epäilemättä helpottanut ja nopeuttanut Cumminsin vetymoottorihanketta. Se helpottaa myös niiden konevalmistajien siirtymistä vetypolttoaineeseen, jotka ovat aikaisemmin käyttäneet B6.7-dieseliä, sillä moottorin vaatima tila ja paino pysyvät entisellään.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

