Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Maamess-näyttelyssä oli monipuolisesti myös maatalouskonetarjontaa – esillä vain osa Viron konetoimijoista

    Viron Tartossa vuosittain järjestettävässä maaseutunäyttelyssä oli esillä myös suuria koneita isojen tilojen tarpeisiin. Valitettavasti kaikki alan toimijat eivät olleet tapahtumassa mukana.
    Virolainen perheyhtiö Stokker toimii koko Baltian alueella sekä Suomessa, edustukset vaihtelevat maittain. Päämerkit ovat Kubota ja JCB, joita yritys edustaa myös Suomessa. Peltokoneiden valikoimaan kuuluu McHalen lisäksi Kubota-työkonemallisto, joka on Kvernelandin valmistama. Stokker on merkittävä työkalujen, Echo-moottorisahojen ja pienkoneiden myyjä.
    Virolainen perheyhtiö Stokker toimii koko Baltian alueella sekä Suomessa, edustukset vaihtelevat maittain. Päämerkit ovat Kubota ja JCB, joita yritys edustaa myös Suomessa. Peltokoneiden valikoimaan kuuluu McHalen lisäksi Kubota-työkonemallisto, joka on Kvernelandin valmistama. Stokker on merkittävä työkalujen, Echo-moottorisahojen ja pienkoneiden myyjä.  Kuva: Uolevi Oristo

    Maamess 2024 -maaseutunäyttely

    • Elintarvikkeiden tuotanto, puutarhanhoito, maaseutumatkailu
    • Rakennusmateriaalit, LVI-järjestelmät, autot ym.
    • Metsä, maarakennus- ja ympäristönhoitokoneet

    Maamess 2024 -tapahtumassa oli esillä maa- ja metsätalous sekä maarakennus- ja ympäristönhoitokoneiden lisäksi myös elintarvikkeiden tuotantoa, puutarhanhoitoa, maaseutumatkailua, metsästystä, rakennusmateriaaleja ja LVI-järjestelmiä, aurinkopaneeleita, autoja jne.

    Maamess on Viron Tartossa vuosittain järjestettävä maaseutunäyttely. Vuoden 2024 tapahtuma oli järjestyksessä kolmaskymmenes. Näytteillä olevien maatalouskoneiden kokohaarukka on huomattavasti laajempi kuin meillä, koska isojen maatilojen osuus ja koneurakoinnin merkitys ovat huomattavasti suurempia kuin Suomessa. Pienempien tilojen talouskeskuksissa asutaan joko ympärivuotisesti tai vapaa-aikoina, vaikka peltoja ei itse viljeltäisikään.

    Näyttelyssä ei kuitenkaan ollut esillä kuin osa Viron konetarjonnasta. Monet suuret konevalmistajat järjestivät samaan aikaan omia tapahtumiaan omissa myyntipisteissään. Syynä voi olla, että Tarton näyttelyalueen pinta-ala on vain 70 000 m², joista osa halleissa. Ulko-osastot olivat myös kohtuullisen pienikokoisia. Näytteilleasettajat keskittyivätkin pääosin vain uutuuksiin ja eniten myytyihin malleihin, koska tila ei riittänyt kaikelle mahdolliselle.

    Maamess 2024 -näyttelyssä vieraili 42 476 kävijää, näytteilleasettajia oli 9 maasta yhteensä 462 kpl. Näyttelyyn ehti hyvin tutustua yhden päivän aikana. Tarton majoituskapasiteetti on rajallinen, mutta Tallinaan on matkaa vain 180 km. Näyttelyyn on helppo tutustua omatoimisesti, mutta vaivattomin tapa on osallistua ryhmämatkalle.

    Seuraava Maamess-näyttely järjestetään 24.–26.4.2025.

    Historiaa ja tietoa Viron maataloudesta

    Viron maatalous keskitettiin neuvostaikana suuriin yksikköihin. Juuri ennen itsenäistymistä maassa oli 221 kolhoosia ja 117 valtion tilaa. Yksityistäminen käynnistyi Viron itsenäistyttyä vuonna 1991, mikä johti tilamäärän voimakkaaseen kasvuun. Vuonna 2021 Virossa oli 55 748 maatilaa.

    Huonon kannattavuuden vuoksi maataloutta aktiivisesti harjoittavien tilojen määrä kääntyi tällä vuosituhannella laskuun, tällä hetkellä maassa on n. 11 000 maatilaa. Maataloutta aktiivisesti harjoittavia tiloja tai yrityksiä on 1000 ja ne viljelevät yli puolta Viron peltoalasta.

    Lohkokoko on huomattavasti suurempi kuin meillä, mikä helpottaa tehokkaiden koneiden käyttöä. Yhdellä pellolla voi kuitenkin olla useita omistajia, jotka ovat vuokranneet maansa. Monet maanomistajat teettävät kaikki työt urakoitsijalla ja sato myydään usein ”pystyyn” kiinteällä hinnalla.

    Maataloustuotannon volyymien kasvattaminen on ainoa keino pärjätä kilpailussa. Viron keskisadot ja -tuotokset ovat myös korkeammat kuin Suomessa. Toisaalta tuotannon keskittyminen suuriin yksikköihin kasvattaa riskejä. Samalla se autioittaa maaseutua, mikä on merkittävä ongelma myös Virossa.

    Viroon on toimitettu ensimmäinen tsekkiläisen Farmetetin kaista- eli strip-till-kylvöyksikkö. Koneessa on mallista riippuen 4, 6, 8 tai 12 kpl yksikköjä, jotka muokkaavat maata 20–30 sentin syvyyteen. Vannasväliksi voidaan valita 45–75 cm. Näyttelyssä oli esillä 6 metriä leveä ST8NS-malli, jossa on 8 vannasyksikköä ja traktorin eteen kiinnitettävä kylvöyksikkö.
    Viroon on toimitettu ensimmäinen tsekkiläisen Farmetetin kaista- eli strip-till-kylvöyksikkö. Koneessa on mallista riippuen 4, 6, 8 tai 12 kpl yksikköjä, jotka muokkaavat maata 20–30 sentin syvyyteen. Vannasväliksi voidaan valita 45–75 cm. Näyttelyssä oli esillä 6 metriä leveä ST8NS-malli, jossa on 8 vannasyksikköä ja traktorin eteen kiinnitettävä kylvöyksikkö.  Kuva: Uolevi Oristo
    Etelä-Korealainen Kioti HX90 on kohtuuhintainen 90 hv:n traktori, jossa on Stage V -päästöluokan 4-sylinterinen ja 90 hv:n tehoinen moottori. Power Shuttle -vaihteistossa on 24/32 synkronoitua nopeutta eteen ja taakse. Nostolaitteen 3800 kg:n nostovoima, 38 km/h nopeus sekä 18,4R34-takarenkaat ovat pienemmät kuin useimmissa kilpailijoissa.
    Etelä-Korealainen Kioti HX90 on kohtuuhintainen 90 hv:n traktori, jossa on Stage V -päästöluokan 4-sylinterinen ja 90 hv:n tehoinen moottori. Power Shuttle -vaihteistossa on 24/32 synkronoitua nopeutta eteen ja taakse. Nostolaitteen 3800 kg:n nostovoima, 38 km/h nopeus sekä 18,4R34-takarenkaat ovat pienemmät kuin useimmissa kilpailijoissa.  Kuva: Uolevi Oristo
    Väderstad Inspire 1200C/S -koneen työleveys on 12 m. Koneesta on myös kylvälannoitinversio, jonka kaksiosaisen säiliön tilavuus on 7200 l. Kaksoiskiekkovantaat on jaettu 1,5 m yksikköihin, joista jokaisella on oma syöttölaite. Työlevyttä voidaan tarvittaessa kaventaa 1,5 m portain. Riviväli on 12,5 cm. Konetta ohjataan iPadiin ladatulla E-Control-ohjelmalla.
    Väderstad Inspire 1200C/S -koneen työleveys on 12 m. Koneesta on myös kylvälannoitinversio, jonka kaksiosaisen säiliön tilavuus on 7200 l. Kaksoiskiekkovantaat on jaettu 1,5 m yksikköihin, joista jokaisella on oma syöttölaite. Työlevyttä voidaan tarvittaessa kaventaa 1,5 m portain. Riviväli on 12,5 cm. Konetta ohjataan iPadiin ladatulla E-Control-ohjelmalla.  Kuva: Uolevi Oristo
    Unia-olkiäkeen rungossa on rivi kiekkoleikkureita, jotka rikkovat ja tasoittavat olki- ja ruumenkasoja. Rungon korkeutta säädetään kannatuspyörillä. Jousitetut kaksoispiikit on jaettu 1,5 m leveisiin yksikköihin, jotta ne voivat seuraavat maan pintaa. Seitsemän milliä paksut piikit on sijoitettu viidelle akselille. Työleveydet 6, 9 ja 12 m, tehontarve alkaen 70 hv.
    Unia-olkiäkeen rungossa on rivi kiekkoleikkureita, jotka rikkovat ja tasoittavat olki- ja ruumenkasoja. Rungon korkeutta säädetään kannatuspyörillä. Jousitetut kaksoispiikit on jaettu 1,5 m leveisiin yksikköihin, jotta ne voivat seuraavat maan pintaa. Seitsemän milliä paksut piikit on sijoitettu viidelle akselille. Työleveydet 6, 9 ja 12 m, tehontarve alkaen 70 hv.  Kuva: Uolevi Oristo
    New Holland T8.435 -traktorin 8,7-litraisen moottorin nimellisteho on 380 ja maksimiteho 435 hevosvoimaa. Suurin pyörimisnopeus on 2000 k/min. Hydrauliikan tuotto on 262 l/min. Takanostolaiteen teho on 10,8 t, etunostolaiteen 7,6 tonnia. Portaattoman voimansiirron suurin nopeus on 50 km/h. Polttoainesäiliö vetää 600 ja AdBlue-tankki 69 litraa.
    New Holland T8.435 -traktorin 8,7-litraisen moottorin nimellisteho on 380 ja maksimiteho 435 hevosvoimaa. Suurin pyörimisnopeus on 2000 k/min. Hydrauliikan tuotto on 262 l/min. Takanostolaiteen teho on 10,8 t, etunostolaiteen 7,6 tonnia. Portaattoman voimansiirron suurin nopeus on 50 km/h. Polttoainesäiliö vetää 600 ja AdBlue-tankki 69 litraa.  Kuva: Uolevi Oristo
    Fendt Rogator 665 -ruiskun moottoriteho on 275 hevosvoimaa. Säiliökoko on valinnan mukaan 3850, 5000 tai 6000 litraa. Puomin leveydeksi voidaan valita 24–39 m, suuttimien keskinäinen etäisyys 50 cm. Ajovoimansiirtona on portaaton CVT-tehonjakovaihteisto, jonka suurin nopeus on rajoitettu joko 40 tai 50 km/h. Koneessa on nelipyöräveto- ja -ohjaus.
    Fendt Rogator 665 -ruiskun moottoriteho on 275 hevosvoimaa. Säiliökoko on valinnan mukaan 3850, 5000 tai 6000 litraa. Puomin leveydeksi voidaan valita 24–39 m, suuttimien keskinäinen etäisyys 50 cm. Ajovoimansiirtona on portaaton CVT-tehonjakovaihteisto, jonka suurin nopeus on rajoitettu joko 40 tai 50 km/h. Koneessa on nelipyöräveto- ja -ohjaus.  Kuva: Uolevi Oristo
    Pöttinger on tuonut markkinoille 3 rotaatioharamallia, joiden työleveydet ovat 6,6, 8 ja 12 metriä. Rotaatioharaa käytetään rikkakasvien mekaaniseen torjuntaan ja kuorettuman rikkomiseen luomussa ja tavanomaisessa viljelyssä. Pyörivien piikkiyksikköjen keskinäinen etäisyys on 9 cm. Nostolaitekiinnitteiset koneet taittuvat hydraulisesti kuljetusasentoon.
    Pöttinger on tuonut markkinoille 3 rotaatioharamallia, joiden työleveydet ovat 6,6, 8 ja 12 metriä. Rotaatioharaa käytetään rikkakasvien mekaaniseen torjuntaan ja kuorettuman rikkomiseen luomussa ja tavanomaisessa viljelyssä. Pyörivien piikkiyksikköjen keskinäinen etäisyys on 9 cm. Nostolaitekiinnitteiset koneet taittuvat hydraulisesti kuljetusasentoon.  Kuva: Uolevi Oristo
    Viron perävaunuvalmistus keskittyy vähitellen muutamalle yritykselle. Tuotemerkkejä on useita, koska malliltaan erilaisia vaunuja myydään eri myyntikanavien kautta. Robus 26-13 -maansiirtovaunun tekninen kantavuus on 26 t, jota voidaan hyödyntää vain suljetulla työmaalla. Lavan tilavuus on 12,8 m³ ja suurin rengaskoko 600/60-30,5, vaunu painaa 8100 kg.
    Viron perävaunuvalmistus keskittyy vähitellen muutamalle yritykselle. Tuotemerkkejä on useita, koska malliltaan erilaisia vaunuja myydään eri myyntikanavien kautta. Robus 26-13 -maansiirtovaunun tekninen kantavuus on 26 t, jota voidaan hyödyntää vain suljetulla työmaalla. Lavan tilavuus on 12,8 m³ ja suurin rengaskoko 600/60-30,5, vaunu painaa 8100 kg.  Kuva: Uolevi Oristo
    Ford F-sarjan kuorma-automallistoon kuuluu eri vaihtoehtoja rekan veturista 4-akselisiin maansiirtoautoihin. Moottorit ovat joko 9- tai 12,4-litraisia, tehot 330–450 hv. Vaihteisto on joko 9 tai 16-portainen automaatti tai perinteinen ZF:n 16-vaihteinen. Varustelistalla on ajoa helpottavia ja ajoturvallisuutta parantavia toimintoja.
    Ford F-sarjan kuorma-automallistoon kuuluu eri vaihtoehtoja rekan veturista 4-akselisiin maansiirtoautoihin. Moottorit ovat joko 9- tai 12,4-litraisia, tehot 330–450 hv. Vaihteisto on joko 9 tai 16-portainen automaatti tai perinteinen ZF:n 16-vaihteinen. Varustelistalla on ajoa helpottavia ja ajoturvallisuutta parantavia toimintoja.  Kuva: Uolevi Oristo
    Virossa arvostetaan työkoneen siirrettävyyttä. Kaivurikuormaimet ovat edelleen melko suosittuja. Turkkilainen MST valmistaa n. 9 tonnin painoisia koneita, joissa osassa on Stage 5 -tason 100 hv:n Perkins-moottori. Koneissa on 4-portainen powershift-vaihteisto ja neli- tai kaksiveto 40 km/h nopeudella. Mäntäpumppu tuottaa 145 l/min 240 bar paineella.
    Virossa arvostetaan työkoneen siirrettävyyttä. Kaivurikuormaimet ovat edelleen melko suosittuja. Turkkilainen MST valmistaa n. 9 tonnin painoisia koneita, joissa osassa on Stage 5 -tason 100 hv:n Perkins-moottori. Koneissa on 4-portainen powershift-vaihteisto ja neli- tai kaksiveto 40 km/h nopeudella. Mäntäpumppu tuottaa 145 l/min 240 bar paineella.  Kuva: Uolevi Oristo

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje