Linnavuoressa oma koneistustila CORE-moottoreiden sylinterikansille
AGCO on investoinut Linnavuoreen uuteen tuotantotilaan, johon tuli CORE-moottorien sylinterikansien koneistus.
Sylinterikansi on moottorin yksi tärkeä osa, jonka työstötarkkuus ratkaisee moottorin toimivuuden. Uusien moottorien sylinterikannet ovat yhtenäiset, jolloin kuusisylinterisen moottorin kantta ei koota kahdesta kolmisylinterisen kannesta. Tällöin moottorista on saatu hieman lyhyempi. Kuva: Seppo Pentti
Koneistuksessa valmistetaan sylinterikansia CORE-moottoreihin, joita on nyt esitelty kolme erilaista mallia.
Edellinen suurempi moottoritehtaan investointi valmistui vuonna 2020. Tuon investoinnin tarkoituksena oli lisätä kapasiteettia sylinteriryhmien koneistukseen, joita tarvitaan myös CORE-moottoreissa.
CORE-moottoreita valmistetaan nyt kolmea tyyppiä.
Tuotantotilan oikea puoli on varattu CORE-moottoreiden sylinterikansien työstöön. Linja on vielä sisäänajovaiheessa, joten tuotantomääriä ei ole vielä nostettu. Osittain syy on markkinatilanteen haasteellisuus. Kuva: Seppo Pentti
Uuden tehtaan maksimikapasiteetti on 18 000 sylinterikantta vuodessa. Toisella puolella on koneistuskeskuksille pedit valmiina, jolloin neljällä uudella työstökoneella valmistusmäärä voidaan tarvittaessa tuplata. Oletettu tuotantomäärän kasvu johtuu osittain siitä, että vanhan HD-moottorin valmistusmäärien laskiessa CORE-moottoreiden tuotanto kasvaa.
CORE-moottorin 6-sylinterisessä on yksimittainen kansi. Kanteen on integroitu imusarja ja ilma syötetään sylintereihin vasemmalta alhaalta. Sylinterikanteen koneistetaan myös nokka-akselin linja. Aiemmin nokka-akseli oli sylinteriryhmässä. Myös nokka-akselia käyttävän välihammaspyörän paikka on tarkka, kun siirretään voimaa sylinteriryhmästä sylinterikanteen nokka-akselille Kuva: Seppo Pentti
CORE50:ssä eli nelisylinterisen moottorin kannessa näkyy integroitu imukanava. Kuva: Seppo Pentti
Sylinterikansilinja toimii nyt yhdessä vuorossa ja vuorossa valmistuu 20 kantta. Kolme hoitaa linjaa ja yksi työntekijä liittää kanteen myöhemmin venttiilit, jouset ja jousilautaset. Jouset puristetaan kerralla prässillä, jonka jälkeen jouset lukitaan kiinni. Kyseinen työvaihe automatisoidaan myöhemmin. Kuva: Seppo Pentti