Bauma 2016 - PIENTÄ JA SUURTA

Massiivinen Bauma-näyttely järjestettiin huhtikuussa Münchenissä. Suurien puitteiden tapahtumassa pienemmät valmistajat sekä vasta päätään nostavat innovaatiot ja pienemmän rummutuksen uutuudet jäävät helposti julkisuuden ulkopuolelle. Jotkut tämän raportin valmistajista voivat kuitenkin jatkossa olla suuremmassakin valokeilassa. Mukana iloisessa konekavalkadissa on toki myös Suomessa tunnettuja merkkejä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Hauer Metall Technik on itävaltalainen yritys, joka valmistaa normaalista poikkeavia siipi- ja u-auroja. Auroissa ei ole erillisiä siipiä, vaan koko paketti on samaa taipuisaa kumiseosta. Tehtaan edustajan mukaan edes erillisiä teriä ei tarvita. Myyntivaltiksi mainittiin myös keveys. 420 cm leveän u-auran esitepaino on 790 kiloa. (AT)
Hauer Metall Technik on itävaltalainen yritys, joka valmistaa normaalista poikkeavia siipi- ja u-auroja. Auroissa ei ole erillisiä siipiä, vaan koko paketti on samaa taipuisaa kumiseosta. Tehtaan edustajan mukaan edes erillisiä teriä ei tarvita. Myyntivaltiksi mainittiin myös keveys. 420 cm leveän u-auran esitepaino on 790 kiloa. (AT)
Allu esitteli valmistamaansa stabilointikalustoa. PMX Power Mix 500 -sekoitin on tarkoitettu 25–40 tonnin kaivinkoneisiin ja laitteen perusmallin työsyvyys on 3 metriä. Sitä voidaan jatkaa lisävarrella 5 metriin. (JL)
Allu esitteli valmistamaansa stabilointikalustoa. PMX Power Mix 500 -sekoitin on tarkoitettu 25–40 tonnin kaivinkoneisiin ja laitteen perusmallin työsyvyys on 3 metriä. Sitä voidaan jatkaa lisävarrella 5 metriin. (JL)
Alliance DualMaster on kaivukoneisiin tarkoitettu parirengas. Renkaat asettuvat tiiviisti toisiaan vasten, eikä välissä tarvita erillistä kumilevyä estämään kivien tunkeutumista. Tarjolla on kaksi pintamallia. NDI Finland Oy. (UO)
Alliance DualMaster on kaivukoneisiin tarkoitettu parirengas. Renkaat asettuvat tiiviisti toisiaan vasten, eikä välissä tarvita erillistä kumilevyä estämään kivien tunkeutumista. Tarjolla on kaksi pintamallia. NDI Finland Oy. (UO)
Dino 220 XSE on rakennustyömaiden monitoimikone, joka nostaa henkilöitä ja tavaroita. Pikakiinnitteisen henkilökorin tilalle voidaan helposti vaihtaa haarukat, joilla voidaan nostaa 500 kg painoisia kuormalavoja. Suurin työskentelykorkeus on 21,95 m ja sivu-ulottuma 13,4 m. (UO)
Dino 220 XSE on rakennustyömaiden monitoimikone, joka nostaa henkilöitä ja tavaroita. Pikakiinnitteisen henkilökorin tilalle voidaan helposti vaihtaa haarukat, joilla voidaan nostaa 500 kg painoisia kuormalavoja. Suurin työskentelykorkeus on 21,95 m ja sivu-ulottuma 13,4 m. (UO)
Dino 220 XSE on rakennustyömaiden monitoimikone, joka nostaa henkilöitä ja tavaroita. Pikakiinnitteisen henkilökorin tilalle voidaan helposti vaihtaa haarukat, joilla voidaan nostaa 500 kg painoisia kuormalavoja. Suurin työskentelykorkeus on 21,95 m ja sivu-ulottuma 13,4 m. (UO)
Dino 220 XSE on rakennustyömaiden monitoimikone, joka nostaa henkilöitä ja tavaroita. Pikakiinnitteisen henkilökorin tilalle voidaan helposti vaihtaa haarukat, joilla voidaan nostaa 500 kg painoisia kuormalavoja. Suurin työskentelykorkeus on 21,95 m ja sivu-ulottuma 13,4 m. (UO)
Italialainen Green Climber on kauko-ohjauksella varustettu monitoimikone, jonka ensisijainen käyttökohde on rinteiden ja muoden hankalien paikkojen kasvustojen murskaus. Leikkuuleveys on 1 300 mm ja työlaitteella on 400 mm verran sivusiirtoa. Suurin mäennouskyky ja sivukallistuma on 60°. Alusta voidaan säätää hydraulisesti 1 300–1 700 mm välille. Työlaitteeksi voidaan kiinnittää mm. kasvinsuojeluruisku, lumilinko tai kantojyrsin. (TR)
Italialainen Green Climber on kauko-ohjauksella varustettu monitoimikone, jonka ensisijainen käyttökohde on rinteiden ja muoden hankalien paikkojen kasvustojen murskaus. Leikkuuleveys on 1 300 mm ja työlaitteella on 400 mm verran sivusiirtoa. Suurin mäennouskyky ja sivukallistuma on 60°. Alusta voidaan säätää hydraulisesti 1 300–1 700 mm välille. Työlaitteeksi voidaan kiinnittää mm. kasvinsuojeluruisku, lumilinko tai kantojyrsin. (TR)
Puut voidaan siirtää työmaan tieltä juuripaakkuinen joko uuteen paikkaan tai varastointiin. Optimal-Vertrieb-mallistossa on 12 eri kokoista hydraulista irrotinta. Kynsiä on 3–5 ja työsyvyydet vaihtelevat 30 cm aina 150 cm saakka. Kynsien väliin mahtuu jopa 3,2 m3. (TR)
Puut voidaan siirtää työmaan tieltä juuripaakkuinen joko uuteen paikkaan tai varastointiin. Optimal-Vertrieb-mallistossa on 12 eri kokoista hydraulista irrotinta. Kynsiä on 3–5 ja työsyvyydet vaihtelevat 30 cm aina 150 cm saakka. Kynsien väliin mahtuu jopa 3,2 m3. (TR)
Irlantilainen Ecovolve on sähkökäyttöinen korkeakippausdumpperi. Kolmen version hyötykuormat ovat 800, 1 000 ja 1 500 kiloa. Kuvan ED1500:n kippauskorkeus vaihtelee 210–1 600 mm välillä. Kuupan tilavuus on enimmillään 800 litraa. Kääntösäde on 
1 600 mm ja ajonopeus on 0–8 km/h. Voimanlähteenä on 8 kW induktiomoottori. 600 Ah akun latausaika on 8 tuntia. (TR)
Irlantilainen Ecovolve on sähkökäyttöinen korkeakippausdumpperi. Kolmen version hyötykuormat ovat 800, 1 000 ja 1 500 kiloa. Kuvan ED1500:n kippauskorkeus vaihtelee 210–1 600 mm välillä. Kuupan tilavuus on enimmillään 800 litraa. Kääntösäde on 
1 600 mm ja ajonopeus on 0–8 km/h. Voimanlähteenä on 8 kW induktiomoottori. 600 Ah akun latausaika on 8 tuntia. (TR)
Kovaco on Slovakialainen kasvuhakuinen maatalouden, kiinteistöhuollon, talvikunnossapidon ja maarakennuksen lisälaitteiden ja työkalujen valmistaja. Merkittävimpiä tuotteita ovat kaivulaitteet traktoreihin ja kuormaimiin, kauhat, lumilingot, takalevyt ja aurat sekä paalipihdit ja rehuhaarukat. Hakusessa on uusia maahantuojia ja edustajia mm. pohjoismaista. (TR)
Kovaco on Slovakialainen kasvuhakuinen maatalouden, kiinteistöhuollon, talvikunnossapidon ja maarakennuksen lisälaitteiden ja työkalujen valmistaja. Merkittävimpiä tuotteita ovat kaivulaitteet traktoreihin ja kuormaimiin, kauhat, lumilingot, takalevyt ja aurat sekä paalipihdit ja rehuhaarukat. Hakusessa on uusia maahantuojia ja edustajia mm. pohjoismaista. (TR)
Herkules on saksalaisvalmisteinen, pyöräalustainen ja ympäripyörivä nostokone. Suurin nostokorkeus on 26 metriä ja sivu-ulottuma 22 metriä. Nostokykyä on tukijalat maassa 4 500 kiloa. Jatkuva neliveto huolehtii etenemisestä ja saatavilla on vakion 20 km/h lisäksi nopeampi 40 km/h vaihteisto.(TR)
Herkules on saksalaisvalmisteinen, pyöräalustainen ja ympäripyörivä nostokone. Suurin nostokorkeus on 26 metriä ja sivu-ulottuma 22 metriä. Nostokykyä on tukijalat maassa 4 500 kiloa. Jatkuva neliveto huolehtii etenemisestä ja saatavilla on vakion 20 km/h lisäksi nopeampi 40 km/h vaihteisto.(TR)
Dino 220 XSE on rakennustyömaiden monitoimikone, joka nostaa henkilöitä ja tavaroita. Pikakiinnitteisen henkilökorin tilalle voidaan helposti vaihtaa haarukat, joilla voidaan nostaa 500 kg painoisia kuormalavoja. Suurin työskentelykorkeus on 21,95 m ja sivu-ulottuma 13,4 m. (UO)Hollantilainen Bandenmarkt tarjoaa pinnoitetut renkaat mm. pyöräalustaisiin kaivukoneisiin. Kuvan 315/70R22.5 yksikköpyörän suuri kontaktipinta mahdollistaa työskentelyn pehmeämmällä alustalla. Renkaan halkaisija on 
1 030 mm, kantavuus 2 300 kg ja nopeusluokka on 40 km/h. Vannekoko on 7.50x22.5D. (TR)
Dino 220 XSE on rakennustyömaiden monitoimikone, joka nostaa henkilöitä ja tavaroita. Pikakiinnitteisen henkilökorin tilalle voidaan helposti vaihtaa haarukat, joilla voidaan nostaa 500 kg painoisia kuormalavoja. Suurin työskentelykorkeus on 21,95 m ja sivu-ulottuma 13,4 m. (UO)Hollantilainen Bandenmarkt tarjoaa pinnoitetut renkaat mm. pyöräalustaisiin kaivukoneisiin. Kuvan 315/70R22.5 yksikköpyörän suuri kontaktipinta mahdollistaa työskentelyn pehmeämmällä alustalla. Renkaan halkaisija on 
1 030 mm, kantavuus 2 300 kg ja nopeusluokka on 40 km/h. Vannekoko on 7.50x22.5D. (TR)
Bauman suurin vasara? Ainakin suurimpia, sillä Junttanin HHx300-
hydraulilyöntilaitteen järkäle painaa 20 tonnia ja sen antama suurin iskuenergia on 300 kNm. Laite pystyy lyömään 50–120 kertaa minuutissa ja suurin paalun halkaisia on 1 600 mm. Kokonaisuudessaan tämä jättimäinen lyöntilaite painaa 42 600 kg. (JL)
Bauman suurin vasara? Ainakin suurimpia, sillä Junttanin HHx300-
hydraulilyöntilaitteen järkäle painaa 20 tonnia ja sen antama suurin iskuenergia on 300 kNm. Laite pystyy lyömään 50–120 kertaa minuutissa ja suurin paalun halkaisia on 1 600 mm. Kokonaisuudessaan tämä jättimäinen lyöntilaite painaa 42 600 kg. (JL)
Myös Kobelco CKE2500G-2 on jo myyty asiakkaalle. Siitä kertoo koneen saama väritys, joka kuuluu nykyisin kaikkialla maailmassa toimivalle nostoyritykselle nimeltä Mammoet. Euroopassa yrityksen päätoimipaikka on Hollannissa. Koneen maksiminostokyky on 250 t x 4,6m. Peruspuomin suurin pituus on 91,4 m ja luffing jib -yhdistelmällä päästään 122 metriin. (JL)
Myös Kobelco CKE2500G-2 on jo myyty asiakkaalle. Siitä kertoo koneen saama väritys, joka kuuluu nykyisin kaikkialla maailmassa toimivalle nostoyritykselle nimeltä Mammoet. Euroopassa yrityksen päätoimipaikka on Hollannissa. Koneen maksiminostokyky on 250 t x 4,6m. Peruspuomin suurin pituus on 91,4 m ja luffing jib -yhdistelmällä päästään 122 metriin. (JL)
Telanosturit olivat Bauman mittavimpia koneita, ainakin mitä tulee korkeuteen ja vastapainojen määrään. Hitachi-Sumitomo on myynyt tämän 350 tonnin luokassa olevan SCX 3500-3 -nosturin englantilaiselle offshore-urakointiin erikoistuneelle Weldexille. Konemallin erikoisuus on lyhytperäisyys. Tätä seikkaa asiaa tuntemattoman on ensi katsomalla vaikea huomata. (JL)
Telanosturit olivat Bauman mittavimpia koneita, ainakin mitä tulee korkeuteen ja vastapainojen määrään. Hitachi-Sumitomo on myynyt tämän 350 tonnin luokassa olevan SCX 3500-3 -nosturin englantilaiselle offshore-urakointiin erikoistuneelle Weldexille. Konemallin erikoisuus on lyhytperäisyys. Tätä seikkaa asiaa tuntemattoman on ensi katsomalla vaikea huomata. (JL)
Istrail on keskisuuri päälirakenne- ja perävaunuvalmistaja Puolasta. Sen tuotteisiin kuuluvat myös kaivos- ja maa-ainesteollisuuden tarpeisiin suunnitellut dumpperiajoneuvot, joiden alustana käytetään eri kuorma-autovalmistajien alustoja. Messuilla esillä olleessa Scania-alustaisessa dumpperissa oli näkyvillä hieman suomalaistekniikkaa, sillä kippilaitteen valmistaja oli Nummi. (JL)
Istrail on keskisuuri päälirakenne- ja perävaunuvalmistaja Puolasta. Sen tuotteisiin kuuluvat myös kaivos- ja maa-ainesteollisuuden tarpeisiin suunnitellut dumpperiajoneuvot, joiden alustana käytetään eri kuorma-autovalmistajien alustoja. Messuilla esillä olleessa Scania-alustaisessa dumpperissa oli näkyvillä hieman suomalaistekniikkaa, sillä kippilaitteen valmistaja oli Nummi. (JL)
Istrail on keskisuuri päälirakenne- ja perävaunuvalmistaja Puolasta. Sen tuotteisiin kuuluvat myös kaivos- ja maa-ainesteollisuuden tarpeisiin suunnitellut dumpperiajoneuvot, joiden alustana käytetään eri kuorma-autovalmistajien alustoja. Messuilla esillä olleessa Scania-alustaisessa dumpperissa oli näkyvillä hieman suomalaistekniikkaa, sillä kippilaitteen valmistaja oli Nummi. (JL)
Istrail on keskisuuri päälirakenne- ja perävaunuvalmistaja Puolasta. Sen tuotteisiin kuuluvat myös kaivos- ja maa-ainesteollisuuden tarpeisiin suunnitellut dumpperiajoneuvot, joiden alustana käytetään eri kuorma-autovalmistajien alustoja. Messuilla esillä olleessa Scania-alustaisessa dumpperissa oli näkyvillä hieman suomalaistekniikkaa, sillä kippilaitteen valmistaja oli Nummi. (JL)
Traktoriperäkärryjen suurinta päätä edusti Baumassa Krampen SK 800. Tuote ei sinällään ole enää uusi asia, mutta tuntuu keräävän yhä edelleen kiinnostuneita ihmettelijöitä. Valmistaja kertoo kärryn teknisen kantavuuden olevan 28 tonnia. Saksassa sille sallitaan 34 tonnin kokonaismassa suurimmalla ajonopeudella 40 km/h. (JL)
Traktoriperäkärryjen suurinta päätä edusti Baumassa Krampen SK 800. Tuote ei sinällään ole enää uusi asia, mutta tuntuu keräävän yhä edelleen kiinnostuneita ihmettelijöitä. Valmistaja kertoo kärryn teknisen kantavuuden olevan 28 tonnia. Saksassa sille sallitaan 34 tonnin kokonaismassa suurimmalla ajonopeudella 40 km/h. (JL)
Alumiinisista ajorampeistaan tunnettu italialainen CLM Aluminium Loading Systems mainosti täysalumiinista peräkärryä, Vibbra Fly 35U, jossa kantavuutta on parhaimmillaan 2 900 kg, joten omapaino on siis vain 600 kg. Kärry on tarkoitettu minikaivinkoneiden siirtämiseen ja siksi vaunun etuosassa on kauhanpidin. (JL)
Alumiinisista ajorampeistaan tunnettu italialainen CLM Aluminium Loading Systems mainosti täysalumiinista peräkärryä, Vibbra Fly 35U, jossa kantavuutta on parhaimmillaan 2 900 kg, joten omapaino on siis vain 600 kg. Kärry on tarkoitettu minikaivinkoneiden siirtämiseen ja siksi vaunun etuosassa on kauhanpidin. (JL)
Pikaliitin sijoitetaan yleensä kaivinkoneen puomin päähän, jotta työlaitteita voidaan vaihdella. Kiesel GmbH on mennyt astetta pidemmälle ja asentanut pikakiinnikkeen pääpuomin tyveen. Nyt peruskaivinkoneesta saa nopeasti pitkäpuomi-, materiaalinkäsittely-saksileikkurikoneen tai hydraulisen nosturin, mikäli nämä varusteet on hankkinut. Keisel on merkittävä konekauppa, joka Saksassa myy muun muassa Hitachia, Mecalacia ja Terex Fuchsia. Kuvien peruskone on Hitachi 350-5 ja keksinnön nimi on Kiesel Multi Carrier. (JL)
Pikaliitin sijoitetaan yleensä kaivinkoneen puomin päähän, jotta työlaitteita voidaan vaihdella. Kiesel GmbH on mennyt astetta pidemmälle ja asentanut pikakiinnikkeen pääpuomin tyveen. Nyt peruskaivinkoneesta saa nopeasti pitkäpuomi-, materiaalinkäsittely-saksileikkurikoneen tai hydraulisen nosturin, mikäli nämä varusteet on hankkinut. Keisel on merkittävä konekauppa, joka Saksassa myy muun muassa Hitachia, Mecalacia ja Terex Fuchsia. Kuvien peruskone on Hitachi 350-5 ja keksinnön nimi on Kiesel Multi Carrier. (JL)
Pikaliitin sijoitetaan yleensä kaivinkoneen puomin päähän, jotta työlaitteita voidaan vaihdella. Kiesel GmbH on mennyt astetta pidemmälle ja asentanut pikakiinnikkeen pääpuomin tyveen. Nyt peruskaivinkoneesta saa nopeasti pitkäpuomi-, materiaalinkäsittely-saksileikkurikoneen tai hydraulisen nosturin, mikäli nämä varusteet on hankkinut. Keisel on merkittävä konekauppa, joka Saksassa myy muun muassa Hitachia, Mecalacia ja Terex Fuchsia. Kuvien peruskone on Hitachi 350-5 ja keksinnön nimi on Kiesel Multi Carrier. (JL)
Pikaliitin sijoitetaan yleensä kaivinkoneen puomin päähän, jotta työlaitteita voidaan vaihdella. Kiesel GmbH on mennyt astetta pidemmälle ja asentanut pikakiinnikkeen pääpuomin tyveen. Nyt peruskaivinkoneesta saa nopeasti pitkäpuomi-, materiaalinkäsittely-saksileikkurikoneen tai hydraulisen nosturin, mikäli nämä varusteet on hankkinut. Keisel on merkittävä konekauppa, joka Saksassa myy muun muassa Hitachia, Mecalacia ja Terex Fuchsia. Kuvien peruskone on Hitachi 350-5 ja keksinnön nimi on Kiesel Multi Carrier. (JL)
Pikaliitin sijoitetaan yleensä kaivinkoneen puomin päähän, jotta työlaitteita voidaan vaihdella. Kiesel GmbH on mennyt astetta pidemmälle ja asentanut pikakiinnikkeen pääpuomin tyveen. Nyt peruskaivinkoneesta saa nopeasti pitkäpuomi-, materiaalinkäsittely-saksileikkurikoneen tai hydraulisen nosturin, mikäli nämä varusteet on hankkinut. Keisel on merkittävä konekauppa, joka Saksassa myy muun muassa Hitachia, Mecalacia ja Terex Fuchsia. Kuvien peruskone on Hitachi 350-5 ja keksinnön nimi on Kiesel Multi Carrier. (JL)
Pikaliitin sijoitetaan yleensä kaivinkoneen puomin päähän, jotta työlaitteita voidaan vaihdella. Kiesel GmbH on mennyt astetta pidemmälle ja asentanut pikakiinnikkeen pääpuomin tyveen. Nyt peruskaivinkoneesta saa nopeasti pitkäpuomi-, materiaalinkäsittely-saksileikkurikoneen tai hydraulisen nosturin, mikäli nämä varusteet on hankkinut. Keisel on merkittävä konekauppa, joka Saksassa myy muun muassa Hitachia, Mecalacia ja Terex Fuchsia. Kuvien peruskone on Hitachi 350-5 ja keksinnön nimi on Kiesel Multi Carrier. (JL)
Dynaset esitteli yhtenä uutuustuotteenaan kynsillä varustettua lajittelumagneettia. Tämäntyyppisiä lajittelumagneetteja on alkanut näkyä Keski-Euroopan purkutyömailla ja ne sopivat rautakappaleiden välppäämiseen sekalaisen purkumateriaalin joukosta. Magneettikelan teho on mallista riippuen 3–11,5 kW ja nostokapasiteetti suurimmillaan 18 tonnia. (JL)
Dynaset esitteli yhtenä uutuustuotteenaan kynsillä varustettua lajittelumagneettia. Tämäntyyppisiä lajittelumagneetteja on alkanut näkyä Keski-Euroopan purkutyömailla ja ne sopivat rautakappaleiden välppäämiseen sekalaisen purkumateriaalin joukosta. Magneettikelan teho on mallista riippuen 3–11,5 kW ja nostokapasiteetti suurimmillaan 18 tonnia. (JL)
Schwienbacher Abbruch Technik myy lähes kaikkea, mitä purkutöissä tarvitaan. Yritys on perustettu jo 40 vuotta sitten, joten perinteitä riittää. Tämä näkyi tuotevalikoimassa, sillä saatavana oli myös perinteistä perinteisin: monille ihmisille vanhoista sarjakuvalehdistä tuttu nosturin vaijerin päässä riiputettava purkupallo, jolla purettavaa rakennusta moukaroidaan hajalle. (JL)
Schwienbacher Abbruch Technik myy lähes kaikkea, mitä purkutöissä tarvitaan. Yritys on perustettu jo 40 vuotta sitten, joten perinteitä riittää. Tämä näkyi tuotevalikoimassa, sillä saatavana oli myös perinteistä perinteisin: monille ihmisille vanhoista sarjakuvalehdistä tuttu nosturin vaijerin päässä riiputettava purkupallo, jolla purettavaa rakennusta moukaroidaan hajalle. (JL)
Sveitsiläinen Menzi Muck on kone, joka näyttää kulkevan sujuvasti vetten päällä. Messuosastolla esiteltiin koneen monikäyttöisyyttä osoittamalla, että se selviää yhtä hyvin vesiesteistä kuin 45 asteen rinteistä. Alkujaan Ernst Menzi halusi ratkaista Sveitsin vuoristokylien infran rakentamisongelmat suunnittelemalla kaivinkoneita, jotka jalkojensa avulla pystyivät operoimaan vuorten rinteillä. (JL)
Sveitsiläinen Menzi Muck on kone, joka näyttää kulkevan sujuvasti vetten päällä. Messuosastolla esiteltiin koneen monikäyttöisyyttä osoittamalla, että se selviää yhtä hyvin vesiesteistä kuin 45 asteen rinteistä. Alkujaan Ernst Menzi halusi ratkaista Sveitsin vuoristokylien infran rakentamisongelmat suunnittelemalla kaivinkoneita, jotka jalkojensa avulla pystyivät operoimaan vuorten rinteillä. (JL)
Ihmeellisten hämähäkkikoneiden luokkaan kuuluu epäilemättä tämäkin Frank Föckerberger-kaapelinaurauskone. Koneen mallinimi on suomeksi hämähäkkiaura. Työskenneltäessä sitä vedetään työparina toimivan vinssausauton vaijerin avulla. (JL)
Ihmeellisten hämähäkkikoneiden luokkaan kuuluu epäilemättä tämäkin Frank Föckerberger-kaapelinaurauskone. Koneen mallinimi on suomeksi hämähäkkiaura. Työskenneltäessä sitä vedetään työparina toimivan vinssausauton vaijerin avulla. (JL)
Bauman suurin vasara? Ei aivan, mutta varmasti suurimmasta päästä. Liebherr LR 1300 -telanosturiin oli kiinnitetty paalutuslaitteisto, jossa 15 tonnin vapaasti putoavan järkäleen iskuenergia on 225 kNm. Suurin pudotuskorkeus on 1,5 metriä. Vaihtoehtoiseksi peruskoneeksi sopii HS 895 HD. (JL)
Bauman suurin vasara? Ei aivan, mutta varmasti suurimmasta päästä. Liebherr LR 1300 -telanosturiin oli kiinnitetty paalutuslaitteisto, jossa 15 tonnin vapaasti putoavan järkäleen iskuenergia on 225 kNm. Suurin pudotuskorkeus on 1,5 metriä. Vaihtoehtoiseksi peruskoneeksi sopii HS 895 HD. (JL)
Saksalainen RSBaumaschine esitteli mini-kaivurin puskulevyyn liitettävää laserohjattua tasauslevyä. Myös kurottajille ja kuormaimille on omat mallinsa. Tasaustarkkuudeksi luvataan 0–3 mm. Levyä ohjataan ohjaamossa sijaitsevan näyttöpaneelin korkotietojen avulla. Kaivukoneen puomi yltää vielä levyn yli, jolloin pieniä korjauksia voi tehdä myös kauhalla. Työleveys on 2 metriä. Valmistaja on Gritzke Lasertechnik. Lisätietoja: www.gritzke.de. (AT)
Saksalainen RSBaumaschine esitteli mini-kaivurin puskulevyyn liitettävää laserohjattua tasauslevyä. Myös kurottajille ja kuormaimille on omat mallinsa. Tasaustarkkuudeksi luvataan 0–3 mm. Levyä ohjataan ohjaamossa sijaitsevan näyttöpaneelin korkotietojen avulla. Kaivukoneen puomi yltää vielä levyn yli, jolloin pieniä korjauksia voi tehdä myös kauhalla. Työleveys on 2 metriä. Valmistaja on Gritzke Lasertechnik. Lisätietoja: www.gritzke.de. (AT)
Kiinalaiset kaivukoneet ja pyöräkuormaimet tulivat Euroopan markkinoille jos vuosia sitten, mutta kurottajia ei ole vielä nähty. Askel tähän suuntaan kuitenkin Baumassa otettiin, sillä Hongyuan Machinery esitteli teleskooppikuormainta. Koneita on kahta mallia, joiden nostokorkeudet ovat 410 ja 450 cm. Näistä ainoastaan suuremman kerrottiin olevan CE-hyväksytty. Esitteen mukaan yhtiön pieniä pyöräkuormaimia on tuotu myös Suomeen. (AT)
Kiinalaiset kaivukoneet ja pyöräkuormaimet tulivat Euroopan markkinoille jos vuosia sitten, mutta kurottajia ei ole vielä nähty. Askel tähän suuntaan kuitenkin Baumassa otettiin, sillä Hongyuan Machinery esitteli teleskooppikuormainta. Koneita on kahta mallia, joiden nostokorkeudet ovat 410 ja 450 cm. Näistä ainoastaan suuremman kerrottiin olevan CE-hyväksytty. Esitteen mukaan yhtiön pieniä pyöräkuormaimia on tuotu myös Suomeen. (AT)
Real Machinery otti keväällä edustukseensa Haulotten henkilönostimet. Ranskalaisyhtiö valmistaa kuitenkin myös kurottajia. HTL 5120 sijoittuu kymmenen koneen mallisarjan raskaampaan päähän. Nostokapasiteetti täyteen 10 metrin korkeuteen on 5,2 tonnia. Eteenpäin ulottuvuutta on tarjolla 5,8 metriä, jonne siirtyy 3,5 tonnin taakka. Moottori on 83-kilowattinen Perkins. (AT)
Real Machinery otti keväällä edustukseensa Haulotten henkilönostimet. Ranskalaisyhtiö valmistaa kuitenkin myös kurottajia. HTL 5120 sijoittuu kymmenen koneen mallisarjan raskaampaan päähän. Nostokapasiteetti täyteen 10 metrin korkeuteen on 5,2 tonnia. Eteenpäin ulottuvuutta on tarjolla 5,8 metriä, jonne siirtyy 3,5 tonnin taakka. Moottori on 83-kilowattinen Perkins. (AT)
Weycor, eli entiseltä nimeltään Atlas, esitteli mallistonsa suurimman koneen. AR250e painaa 13 800 kiloa ja on varustettu Deutzin 160 kilowattisella moottorilla. Weycor on valmistanut pieniä kuormaimia jo 40 vuotta, joten siirtyminen isompaan kokoluokkaan on merkittävä askel. Valmistaja kertookin, että uutuuden suunnitteluun on uhrattu erittäin paljon panoksia. Esimerkiksi näkyvyyden kerrotaan olevan erinomainen. (AT)
Weycor, eli entiseltä nimeltään Atlas, esitteli mallistonsa suurimman koneen. AR250e painaa 13 800 kiloa ja on varustettu Deutzin 160 kilowattisella moottorilla. Weycor on valmistanut pieniä kuormaimia jo 40 vuotta, joten siirtyminen isompaan kokoluokkaan on merkittävä askel. Valmistaja kertookin, että uutuuden suunnitteluun on uhrattu erittäin paljon panoksia. Esimerkiksi näkyvyyden kerrotaan olevan erinomainen. (AT)
Italialainen Fort esitteli erikoisia Alien HY työlaitteenkantajia. Liukuohjatun seisomakuormaimen päälle voidaan asentaa mm. kaivupää, kippaava lava, ruohonleikkuri ja trukkimasto. Moottori voidaan valita Hondan 6,3 kilowattisesta bensamoottorista tai Yanmarin 4,4 kilowattisesta dieselkoneesta. Lavavarustuksessa laite painaa 350 kiloa. (AT)
Italialainen Fort esitteli erikoisia Alien HY työlaitteenkantajia. Liukuohjatun seisomakuormaimen päälle voidaan asentaa mm. kaivupää, kippaava lava, ruohonleikkuri ja trukkimasto. Moottori voidaan valita Hondan 6,3 kilowattisesta bensamoottorista tai Yanmarin 4,4 kilowattisesta dieselkoneesta. Lavavarustuksessa laite painaa 350 kiloa. (AT)
Saksalaisen Weber Stahlin uutuuksiin kuului myös pick-up käyttöön suunniteltu kippaava koukkulava-vaunu. Kärryn omapaino lavalla varustettuna on 1 290 kiloa. Lavan tilavuus on puolestaan 2 kuutiota. Lavitsavarustus pudottaa painoa 130 kiloa. Hydrauliikka toimii Hondan bensiinimoottorin siivittämänä. (AT)
Saksalaisen Weber Stahlin uutuuksiin kuului myös pick-up käyttöön suunniteltu kippaava koukkulava-vaunu. Kärryn omapaino lavalla varustettuna on 1 290 kiloa. Lavan tilavuus on puolestaan 2 kuutiota. Lavitsavarustus pudottaa painoa 130 kiloa. Hydrauliikka toimii Hondan bensiinimoottorin siivittämänä. (AT)
Hybridi-termi liitetään nykyään myös liukuohjattuihin kuormaimiin. Ihimerin vielä konseptiasteella oleva 1 330 kiloa painava 3S-malli hyödyntää litium-rautafosfaattiakkua, jonka kerrotaan kestävän kahden tunnin työskentelyn. Sähkömoottori on 7-kilowattinen. Akku latautuu koneeseen sijoitetun generaattorin avulla, mutta se voidaan ladata myös ulkopuolisesta virtalähteestä. Hankalissa paikoissa konetta on mahdollista käyttää myös kauko-ohjauksella. (AT)
Hybridi-termi liitetään nykyään myös liukuohjattuihin kuormaimiin. Ihimerin vielä konseptiasteella oleva 1 330 kiloa painava 3S-malli hyödyntää litium-rautafosfaattiakkua, jonka kerrotaan kestävän kahden tunnin työskentelyn. Sähkömoottori on 7-kilowattinen. Akku latautuu koneeseen sijoitetun generaattorin avulla, mutta se voidaan ladata myös ulkopuolisesta virtalähteestä. Hankalissa paikoissa konetta on mahdollista käyttää myös kauko-ohjauksella. (AT)
Japanilainen Yamamoto valmistaa hydraulisia kivenhalkaisijoita, jotka soveltuvat tosin myös kallionlouhintaan.  Laitteita on kahta mallia, jotka voidaan liittää kaivukoneeseen tai nosturiin. Tunnelilouhintaan on oma sovelluksensa. Voimanlähteenä toimii peruskoneen lisähydrauliikka tai erillinen hydrauliyksikkö. Pienempi malli soveltuu yli 12-tonnisiin kaivukoneisiin ja isompi yli 22-tonnisiin. Pohjoismaista Yamamoton halkaisijoita myydään Ruotsissa. (AT)
Japanilainen Yamamoto valmistaa hydraulisia kivenhalkaisijoita, jotka soveltuvat tosin myös kallionlouhintaan. Laitteita on kahta mallia, jotka voidaan liittää kaivukoneeseen tai nosturiin. Tunnelilouhintaan on oma sovelluksensa. Voimanlähteenä toimii peruskoneen lisähydrauliikka tai erillinen hydrauliyksikkö. Pienempi malli soveltuu yli 12-tonnisiin kaivukoneisiin ja isompi yli 22-tonnisiin. Pohjoismaista Yamamoton halkaisijoita myydään Ruotsissa. (AT)
Wacker Neusonin TH627 edustaa kompakteja kurottajia. Koneen leveys ja korkeus ovat alle 2 metriä. Suurin nostokorkeus on lähes 6 metriä ja nostokyky 2 700 kiloa. Uusitun hydrauliikan tuotto on 90 litraa minuutissa. Yleensä kuormanhallintajärjestelmät pysäyttävät tietyissä pisteessä hydrauliikan kokonaan, mutta uuden VLS-järjestelmän kerrotaan olevan selvästi nopeampi, sillä teleskooppipuomi on osittain automaattisesti ohjattu. (AT)
Wacker Neusonin TH627 edustaa kompakteja kurottajia. Koneen leveys ja korkeus ovat alle 2 metriä. Suurin nostokorkeus on lähes 6 metriä ja nostokyky 2 700 kiloa. Uusitun hydrauliikan tuotto on 90 litraa minuutissa. Yleensä kuormanhallintajärjestelmät pysäyttävät tietyissä pisteessä hydrauliikan kokonaan, mutta uuden VLS-järjestelmän kerrotaan olevan selvästi nopeampi, sillä teleskooppipuomi on osittain automaattisesti ohjattu. (AT)
Italiasta löytyy lukuisia pieniä valmistajia, jotka tekevät varsin erikoisia koneita. Euromachin kaivukoneet ovat ”hämähäkki”-mallisia, joita käytetään erityisesti vaikeissa vuoristo-olosuhteissa. Pienin kone painaa ainoastaan 1 900 kiloa. Kaikkiaan eri kokoisia malleja on peräti 16. Eräänä käyttökohteena mainittiin myös ruoppaustyömaat, joiden ajaksi koneeseen asennetaan ponttoonit ja pidemmät tukitassut. (AT)
Italiasta löytyy lukuisia pieniä valmistajia, jotka tekevät varsin erikoisia koneita. Euromachin kaivukoneet ovat ”hämähäkki”-mallisia, joita käytetään erityisesti vaikeissa vuoristo-olosuhteissa. Pienin kone painaa ainoastaan 1 900 kiloa. Kaikkiaan eri kokoisia malleja on peräti 16. Eräänä käyttökohteena mainittiin myös ruoppaustyömaat, joiden ajaksi koneeseen asennetaan ponttoonit ja pidemmät tukitassut. (AT)