
Yleisölle avoin Koneyrittäjät ry:n Konepäivät Mynämäellä 18.9.2021 – koneiden vilkkaan myynnin ohella myös kulutusosia menee kaupaksi

Koneyrittämisen kentällä pandemia on näkynyt ilmeisen vähän – osaltaan se kertoo alan jatkuvasta ohjaamoissa tapahtuvasta ”etätyöstä”. Sen sijaan koneiden valmistajille pienien alihankintaketjujen katkeilu niiden alkupäissä on jumiuttanut tuotantoja. Se on näkynyt esimerkiksi moottorivalmistajille elektroniikkakomponenttitoimitusten viivästymisenä, lisäksi metsäkoneissa tilanne on erittäin paha hydrauliikan komponenttien osalla. Myös raaka-aineiden erittäin raju hinnannousu on asettanut kone- ja varustevalmistajat paineen alle.
Koneyrittäjät ry Konepäivät:
- Konepäivät ovat yleisölle avoimia tapahtumia, joissa on näyttelytarjontaa yrittäjille ja alan yleistä esittelyä suuremmalle yleisölle
- Näyttelyitä järjestetään kahden vuoden välein ja näyttelypaikat vaihtuvat
- Tänä vuonna oli vuorossa Lounais-Suomen Koneyrittäjät ry:n järjestämä tapahtuma Mynämäellä




Metsäkonesektorilla ostetaan koko skaalaa
Metsäkoneiden valmistajilla koneiden kysyntä ja toimitukset kotimaahan ovat jatkuneet vahvoina, eikä metsäteollisuuden investointi-ilmoitukset ole ainakaan laskemassa yrittäjien intoa uudistaa konekalustoa. Näyttelyssä merkille pantavaa oli kiinnostuksen nousu konevalikoimien ääripäiden osalta, etenkin kuormatraktoreissa.
Järeimpiäkin malleja on myyty Suomeen, ennen ne olivat satunnaisia. Samalla kysyntää on tullut myös kevyemmän pään konemalleille – metsäyhtiöilläkin on tarve tarjota pienemmillä koneilla tehtävää harvennusmetsien puunkorjuuta. Ollaanko vähitellen siirtymässä Ruotsin malliseen toimintaan, jossa metsänomistaja saa valita koneen koon ja puu hinnoitellaan sen mukaan?
Kun koneet liikkuvat, kulutusosia menee kaupaksi
Metsäkoneiden käyttöasteesta kertoo parhaiten telojen kauppa. Suurelta osin ketjujen käyttö on vähentynyt ja täystelavarusteiset koneet ovat jo enemmistönä, ympärivuotisen puunkorjuun vuoksikin. Telat ovat metsäkoneen järeimmät kulutusosat, ja maahantuojien edustajien kommenttien osalta telakaupassa ei ole ollut notkahdusta.
Viimeisten vuosien aikana telojen kehitystyössä on panostettu entistä enemmän käyttöiän pidentämiseen. Pewag tarjoaa pitonastamallia, jossa on saatu kovemman pinnan osuutta syvennettyä takomalla. Clark-teloissa taasen on siirrytty koko mallistossa epäsymmetrisillä tapeilla toteutetun ja pidempi-ikäisen Haggis-sivulenkkilinjan käyttöön.
Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- Video: Antti Linna kertoo, miten moottoritekniikka on kehittynyt turboahtimen ja päästörajoitusten myötä – ”Dieselmoottoria tullaan hyödyntämään vielä pitkään tulevaisuudessa”
- Seinäjoella toimiva HC Petersen Finland Oy toimittaa Zetor- ja Deutz-traktoreiden varaosa Pohjoismaihin – varaosavarastossa osia myös yli 70-vuotiaisiin traktoreihin
- Kymen Linjaraivauksella on raivauskäytössään monipuolista konekalustoa – yrityksen omistaman välineistön merkitys korostuu haasteellisissa kohteissa
- Sleipner Finland Oy – 500 tonnia kumipyörille
- Huonon kesän hyviä koneita - Masinistikesä 2017