Hyötyajoneuvot Hannoverissa - Muutoksen äärellä

Maailman suurimman ja merkittävimmän hyötyajoneuvonäyttelyn tarjonta näytti suuntaa siihen, minkälaisella kalustolla tulevaisuudessa tavarat ja ihmiset kuljetetaan. Muutostahti on kovaa ja vaihtoehtoiset polttoaineet sekä ajoneuvotekniikat ovat arkea jo huomenna.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Hiab esitteli tukun uutuuksia, ja yksi merkittävimmistä oli uusi 21,3 tonnimetriluokan Hiab X-HiPro 232 -nosturi. Suunnittelun lähtökohtana on ollut maksimaalisten tonnien ja metrien sijaan asiakkaiden käyttötarpeet ja heidän näkemyksensä nostureista. Nosturin asentamisen helppous ja turvallisuus ovat olleet yksi tavoite. Tämän takia painoa on pudotettu 300 kiloa edeltäjäänsä verrattuna.
Hiab esitteli tukun uutuuksia, ja yksi merkittävimmistä oli uusi 21,3 tonnimetriluokan Hiab X-HiPro 232 -nosturi. Suunnittelun lähtökohtana on ollut maksimaalisten tonnien ja metrien sijaan asiakkaiden käyttötarpeet ja heidän näkemyksensä nostureista. Nosturin asentamisen helppous ja turvallisuus ovat olleet yksi tavoite. Tämän takia painoa on pudotettu 300 kiloa edeltäjäänsä verrattuna.
Scanian S-sarja voitti arvostetun International Truck of the Year -palkinnon. Raati korosti ajomukavuutta, turvallisuusnäkökohtia ja myönteisiä vaikutuksia liikennöitsijän kokonaistalouteen. S-ohjaamoihin voidaan asentaa kaatumisturvatyynyt. Tämä on uusi turvallisuusominaisuus, jonka Scania ensimmäisenä kuorma-autovalmistajana maailmassa pystyy tarjoamaan.
Scanian S-sarja voitti arvostetun International Truck of the Year -palkinnon. Raati korosti ajomukavuutta, turvallisuusnäkökohtia ja myönteisiä vaikutuksia liikennöitsijän kokonaistalouteen. S-ohjaamoihin voidaan asentaa kaatumisturvatyynyt. Tämä on uusi turvallisuusominaisuus, jonka Scania ensimmäisenä kuorma-autovalmistajana maailmassa pystyy tarjoamaan.
Täyssähköinen Fuso e-Canter on oiva esimerkki päästöttömyydestä sekä hiljaisuudesta. Toisen sukupolven Canterin tuotantokustannuksia ja komponenttien hintaa on saatu puristettua, joten e-Canterin luvataan olevan hyvin kilpailukykyinen hinnoittelultaan. Hintaero vastaavaan dieselmalliin kuittaantuu noin kolmessa vuodessa edullisempien käyttökustannusten ansiosta.
Täyssähköinen Fuso e-Canter on oiva esimerkki päästöttömyydestä sekä hiljaisuudesta. Toisen sukupolven Canterin tuotantokustannuksia ja komponenttien hintaa on saatu puristettua, joten e-Canterin luvataan olevan hyvin kilpailukykyinen hinnoittelultaan. Hintaero vastaavaan dieselmalliin kuittaantuu noin kolmessa vuodessa edullisempien käyttökustannusten ansiosta.
MAN hyppää mukaan kevyiden kuorma-autojen ja 3,5 tonnin pakettiautojen luokkaan, kun uutta VW Crafteria on saatavilla MAN-merkkisenä. Erot VW:n löytyvät ulkonäköseikoissa ja sisäverhoiluissa. Lisäksi MAN TGE:n on saatavilla MAN-raskaan puolen telematiikka. Muutoin tuotelinja on kaikilta osin yhteneväinen. Mallisto tulee Suomeen vuosien 2017–2018 vaihteessa.
MAN hyppää mukaan kevyiden kuorma-autojen ja 3,5 tonnin pakettiautojen luokkaan, kun uutta VW Crafteria on saatavilla MAN-merkkisenä. Erot VW:n löytyvät ulkonäköseikoissa ja sisäverhoiluissa. Lisäksi MAN TGE:n on saatavilla MAN-raskaan puolen telematiikka. Muutoin tuotelinja on kaikilta osin yhteneväinen. Mallisto tulee Suomeen vuosien 2017–2018 vaihteessa.
VW yllätti esittelemällä täyssähköisen e-Crafter-konseptin. Sähkömoottori tuottaa 100 kW tehoa ja 290 Nm vääntömomentin. 43 kWh litium-ioni-akkujen latausaika 80 % tasolle on 45 minuttia. Toimintasäde on nyt reilut 200 km, mutta tulevaisuudessa toimintasäteen luvataan kasvavan jopa 400 kilometriin saakka. Sallittu kokonaispaino on 4,2 tonnia ja kantavuus 1 709 kiloa. Auton sarjatuotanto ja asiakastoimitukset alkavat vuoden 2017 aikana.
VW yllätti esittelemällä täyssähköisen e-Crafter-konseptin. Sähkömoottori tuottaa 100 kW tehoa ja 290 Nm vääntömomentin. 43 kWh litium-ioni-akkujen latausaika 80 % tasolle on 45 minuttia. Toimintasäde on nyt reilut 200 km, mutta tulevaisuudessa toimintasäteen luvataan kasvavan jopa 400 kilometriin saakka. Sallittu kokonaispaino on 4,2 tonnia ja kantavuus 1 709 kiloa. Auton sarjatuotanto ja asiakastoimitukset alkavat vuoden 2017 aikana.
Nissan tekee paluun tonniluokkaan NV300:lla. Koripituuksia ja -korkeuksia on kaksi kumpaakin. Tavaratilan tilavuudet vaihtelevat 5,2–8,3 m3 saakka. Moottoreina käytetään 1,6 litran dCi, 95 ja 120 hv tehoisia turbodieseleitä sekä 125 ja 145 hv tehoisia tuplaturbolla varustettuja moottoreita. Nissan antaa uudelle NV300:lle viiden vuoden/160 000 km takuun.
Nissan tekee paluun tonniluokkaan NV300:lla. Koripituuksia ja -korkeuksia on kaksi kumpaakin. Tavaratilan tilavuudet vaihtelevat 5,2–8,3 m3 saakka. Moottoreina käytetään 1,6 litran dCi, 95 ja 120 hv tehoisia turbodieseleitä sekä 125 ja 145 hv tehoisia tuplaturbolla varustettuja moottoreita. Nissan antaa uudelle NV300:lle viiden vuoden/160 000 km takuun.
Renault Alaskanin ei pitänyt ikinä päätyä Eurooppaan, mutta toisin kävi. Alaskanin myynnin aloittamisajankohtaa ei vielä vahvistettu. Korimallina on nelipaikkainen double cab. Moottorina käytetään Renaultin 2,3 litraista dCi turbodieseliä 160 ja 190 hv tehoversioina. Vaihteistona voi olla  manuaali tai automaattikin. Voimansiirron vaihtoehtoina on 2-veto sekä nopea ja hidas neliveto.
Renault Alaskanin ei pitänyt ikinä päätyä Eurooppaan, mutta toisin kävi. Alaskanin myynnin aloittamisajankohtaa ei vielä vahvistettu. Korimallina on nelipaikkainen double cab. Moottorina käytetään Renaultin 2,3 litraista dCi turbodieseliä 160 ja 190 hv tehoversioina. Vaihteistona voi olla manuaali tai automaattikin. Voimansiirron vaihtoehtoina on 2-veto sekä nopea ja hidas neliveto.

Maailma muuttuu nyt kovaa vauhtia ja se leimaa vahvasti myös tavaroiden ja ihmisten kuljettamista. Paitsi että suuret megatrendit – urbanisoituminen ja digitalisaatio – muokkaavat yhteiskuntia, on niiden vaikutus merkittävä myös koneenrakennukseen.

YK:n arvion mukaan vuoden 2030 tienoille mennessä 2 miljardia ihmistä muuttaa asumaan kaupunkeihin. Hiabin myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Sebastian Poccard kertoi Hiabin lehdistötilaisuudessa, että 60 % tämän muutoksen vaatimasta tilasta ei ole edes vielä rakennettu. Poccard totesi, että tämä muutos tulee ennenkaikkea korostumaan vähäpäästöisten sekä hiljaisten tuotteiden kysyntänä. Myös kuljetusvälineiden ja koneiden koot ja mallit tulevat mukautumaan yhä pienempään tilaan sopiviksi.

Maataloudessa kehitys on päinvastainen. Väki vähenee maaseudulla, tilakoot kasvavat ja yhä pienempi joukko tuottaa yhä suuremman joukon elintarvikkeet. Tehokkuus, suuret yksiköt ja koneet ovat avainasemassa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Myös muutoksen nopeus puhuttaa. VW-Auto Group Oy:n Volkswagen-hyötyajoneuvojen johtaja Juha-Pekka Sihvonen totesi, että se, miten asioita pystyi 15 vuotta sitten ennakoimaan jopa kymmenen vuoden päähän, on nyt huomattavasti vaikeampaa. Hyvä, jos kahden vuoden päähän pystyy arvioita tekemään.

”Tekninen kehitys ottaa huimia askelia eteenpäin, ja kuten messuilla on voinut huomata, niin digitalisaatio ja vaihtoehtoiset energiamuodot alkavat olla arkipäivää myös hyötyajoneuvopuolella. Tämä vaikuttaa myös jälkimarkkinapuolen toimintaan ja panostuksiin. Lisäksi koko yhteiskunnan digitalisaatio näkyy jo liiketoimintaympäristön muutoksena. Se vaikuttaa myyntiverkoston rakenteeseen ja lopulta liiketilainvestointeihin saakka,” Sihvonen luettelee.

Perinteistä ja uutta

Näyttelyssä esiteltiin jälleen koko joukko mitä erilaisimpia uutuuksia ja innovaatioita. Vaikka uusi tekee kovasti tuloaan, on silti perinteisellä dieselinkatkuisella meiningillä vielä pitkään oma vahva roolinsa. Perusrauta on jo kuitenkin keksitty, joten innovaatiot keskittyvät lähinnä taloudellisuuden, käytettävyyden ja ympäristöystävällisyyden kohentamiseen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Näyttelyssä julkistettiin myös valinnat vuoden 2017 linja-, kuorma- ja pakettiautoksi. Sähkökäyttöinen Solaris Urbino 12 electric sai Bus of the Year 2017 -tittelin. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Puolalainen valmistaja saa näin merkittävän huomionosoituksen.

Scanian uuden kuorma-automalliston S-sarja voitti International Truck of the Year -palkinnon. Volkswagen jatkoi menestysketjuaan, kun uusi Crafter valittiin kansainvälisen Van of the Year 2017 -kilpailun voittajaksi. Viime vuonna ykköspalkinto tuli VW Transporterille.