Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Bauma 2016, kuljetus- ja siirtokalusto - Varovaista kasvua

Kun suuret, kasvavat markkinat hyytyvät, näkyy se väistämättä konevalmistajien toimissa. Baumassa moni konevalmistaja esitteli mallistoa täydentävää ja laajentavaa mallistoa. Myös aiempiin malleihin esiteltiin täydentäviä teknisiä ratkaisuja.
Wacker Neusonin TH627 edustaa kompakteja kurottajia. Koneen leveys ja korkeus ovat alle 2 metriä. Suurin nostokorkeus on lähes 6 metriä ja nostokyky 2 700 kiloa. Uusitun hydrauliikan tuotto on 90 litraa minuutissa. Yleensä kuormanhallintajärjestelmät pysäyttävät tietyissä pisteessä hydrauliikan kokonaan, mutta uuden VLS-järjestelmän kerrotaan olevan selvästi nopeampi, sillä teleskooppipuomi on osittain automaattisesti ohjattu. (AT)
Wacker Neusonin TH627 edustaa kompakteja kurottajia. Koneen leveys ja korkeus ovat alle 2 metriä. Suurin nostokorkeus on lähes 6 metriä ja nostokyky 2 700 kiloa. Uusitun hydrauliikan tuotto on 90 litraa minuutissa. Yleensä kuormanhallintajärjestelmät pysäyttävät tietyissä pisteessä hydrauliikan kokonaan, mutta uuden VLS-järjestelmän kerrotaan olevan selvästi nopeampi, sillä teleskooppipuomi on osittain automaattisesti ohjattu. (AT) 
MB Arocs 2542L -koukkulava-auto on varustettu kytkettävällä hydraulietuvedolla, mikä auttaa etenemistä ja liikkeellelähtöä. Toiminta-alue on 0–27 km/h. Mekaaniseen ratkaisuun verrattuna painoa säästyy 400 kiloa, millä on merkitystä etenkin puutavaranajossa. Järjestelmä on saatavilla automatisoidun PowerShift-vaihteiston yhteyteen, eli veto ei katkea vaihdettaessa. Järjestelmä on saatavilla myös hydraulisen hidastimen kanssa.
MB Arocs 2542L -koukkulava-auto on varustettu kytkettävällä hydraulietuvedolla, mikä auttaa etenemistä ja liikkeellelähtöä. Toiminta-alue on 0–27 km/h. Mekaaniseen ratkaisuun verrattuna painoa säästyy 400 kiloa, millä on merkitystä etenkin puutavaranajossa. Järjestelmä on saatavilla automatisoidun PowerShift-vaihteiston yhteyteen, eli veto ei katkea vaihdettaessa. Järjestelmä on saatavilla myös hydraulisen hidastimen kanssa. 
Itävaltalainen Tima on erikoistunut alumiinisiin traileireihin. Matalarakenteisissa vaunuissa on hydraulinen kippi sekä ajosiltana käytettävä perälauta vakiona joten käyttö on erittäin helppoa. Kuvan Gthak 360/3,5 lavapituus on 3 600 mm ja leveys 1 800 mm. Perälaudan pituus on 1 000 mm. Kaksiakselisen vaunun omapaino on 630 kg, joten hyötykuormaksi jää 2 870 kiloa.
Itävaltalainen Tima on erikoistunut alumiinisiin traileireihin. Matalarakenteisissa vaunuissa on hydraulinen kippi sekä ajosiltana käytettävä perälauta vakiona joten käyttö on erittäin helppoa. Kuvan Gthak 360/3,5 lavapituus on 3 600 mm ja leveys 1 800 mm. Perälaudan pituus on 1 000 mm. Kaksiakselisen vaunun omapaino on 630 kg, joten hyötykuormaksi jää 2 870 kiloa. 
Sveitsiläinen Up Group tarjoaa erilaisia nostoratkaisuja. Valikoima käsittää mm. avolava-autojen alustalle rakennetut nosturiautot. Ford Rangerin alustalle on asennettu italialaisvalmisteinen, 360° pyörivä GSR-henkilönostin, jolla saavutetaan 13,25 metrin enimmäistyöskentelykorkeus. Suurin nostokyky on 250 kiloa. Suurin sivu-ulottuma on noin viiden metrin korkeudessa 5,6 metriä. Auton kokonaispituudeksi muodostuu 5 610 mm ja korkeudeksi 2 500 mm.
Sveitsiläinen Up Group tarjoaa erilaisia nostoratkaisuja. Valikoima käsittää mm. avolava-autojen alustalle rakennetut nosturiautot. Ford Rangerin alustalle on asennettu italialaisvalmisteinen, 360° pyörivä GSR-henkilönostin, jolla saavutetaan 13,25 metrin enimmäistyöskentelykorkeus. Suurin nostokyky on 250 kiloa. Suurin sivu-ulottuma on noin viiden metrin korkeudessa 5,6 metriä. Auton kokonaispituudeksi muodostuu 5 610 mm ja korkeudeksi 2 500 mm. 
Schmitz Cargobullin S.KI Light kippivaunussa on alumiininen lämpölava, jolla saadaan teräslavaa suurempi hyötykuorma. Suurimmaksi kokonaispainoksi 23,8 kuution vetoiselle lavalle muodostuu 39 tonnia.
Schmitz Cargobullin S.KI Light kippivaunussa on alumiininen lämpölava, jolla saadaan teräslavaa suurempi hyötykuorma. Suurimmaksi kokonaispainoksi 23,8 kuution vetoiselle lavalle muodostuu 39 tonnia. 
Alkujaan Belgialainen, Henschel Engineering Automotive siirsi toimintonsa vuonna 2010 Puolaan. Yrityksen tuotteita ovat alustamallisten pakettiautojen ja keveiden kuorma-autojen lavarakenteet ja kippilavat. Kuvan kippilavat on tarkoitettu aina 5 tonnin ajoneuvoihin saakka. Suurin hyötykuorma on 2 450 kiloa. Pituutta on enimmillään 4 000 mm ja leveyttä 2 230 mm. Kippi toimii omalla sähkö-hydraulisella yksiköllä ja on kauko-ohjattava. Asiakkaan tarpeen mukaan kippi on saatavilla joko 4, 5- tai 6-sylinterisenä.
Alkujaan Belgialainen, Henschel Engineering Automotive siirsi toimintonsa vuonna 2010 Puolaan. Yrityksen tuotteita ovat alustamallisten pakettiautojen ja keveiden kuorma-autojen lavarakenteet ja kippilavat. Kuvan kippilavat on tarkoitettu aina 5 tonnin ajoneuvoihin saakka. Suurin hyötykuorma on 2 450 kiloa. Pituutta on enimmillään 4 000 mm ja leveyttä 2 230 mm. Kippi toimii omalla sähkö-hydraulisella yksiköllä ja on kauko-ohjattava. Asiakkaan tarpeen mukaan kippi on saatavilla joko 4, 5- tai 6-sylinterisenä. 
Italialainen Emiliana Serbatoi esitteli uuden Carrytank 400+50 -yhdistelmäsäiliön. Muovisessa yhdistelmäsäiliössä on 400 litran dieseltankki sekä 50 litran vetoinen AdBlue-säiliö. Carrytank on 1 200 mm pitkä, 800 mm leveä ja 785 mm korkea. Painoa on 57 kiloa. Järjestelmä käsittää 12V virralla toimivat pumput ja tankkauspistoolit.
Italialainen Emiliana Serbatoi esitteli uuden Carrytank 400+50 -yhdistelmäsäiliön. Muovisessa yhdistelmäsäiliössä on 400 litran dieseltankki sekä 50 litran vetoinen AdBlue-säiliö. Carrytank on 1 200 mm pitkä, 800 mm leveä ja 785 mm korkea. Painoa on 57 kiloa. Järjestelmä käsittää 12V virralla toimivat pumput ja tankkauspistoolit. 
Helpompaa liikkeellelähtöä ja liikkumista tarjoaa ryömintävaihteella varustettu Volvo i-Shift automatisoitu vaihdelaatikko. Siitä on tullut kehitysversio, jossa painotettu lähtöpitoa ja pienten nopeuksien ajoa. Vaihteisto on saatavina joko suoravaihde- tai ylivaihdeversiona yhdellä tai kahdella ryömintävälityksellä. Vaihteistoa voidaan täydentää kahdella peruuttamiseen tarkoitetulla ryömintävaihteella. Ryömintävaihteet on lisätty tavalliseen I-Shift -vaihteistoon.
Helpompaa liikkeellelähtöä ja liikkumista tarjoaa ryömintävaihteella varustettu Volvo i-Shift automatisoitu vaihdelaatikko. Siitä on tullut kehitysversio, jossa painotettu lähtöpitoa ja pienten nopeuksien ajoa. Vaihteisto on saatavina joko suoravaihde- tai ylivaihdeversiona yhdellä tai kahdella ryömintävälityksellä. Vaihteistoa voidaan täydentää kahdella peruuttamiseen tarkoitetulla ryömintävaihteella. Ryömintävaihteet on lisätty tavalliseen I-Shift -vaihteistoon. 
Ivecolta löytyy monipuoliset maansiirtoratkaisut. HD 9-sarjan Astran hyötykuorma on noin 46 tonnia. Lavalla on tilavuutta 24 kuutiota. Autoa liikuuttaa FPT:n 12,8-litrainen, kuusisylinterinen 412 kW -tehoinen moottori.
Ivecolta löytyy monipuoliset maansiirtoratkaisut. HD 9-sarjan Astran hyötykuorma on noin 46 tonnia. Lavalla on tilavuutta 24 kuutiota. Autoa liikuuttaa FPT:n 12,8-litrainen, kuusisylinterinen 412 kW -tehoinen moottori. 
Iveco Daily taipuu alustaversiona myös koneenkuljettamiseen. Nelivetoisen omapaino on 2 700 kiloa ja suurin kantavuus on 2 800 kiloa. Lavalla kulkee kätevästi mittojen puolesta valtaosa enintään noin 2,5 tonnin minikaivureista kauhoineen. Ryömintävaihde sekä kolme tasapyörästön lukkoa, 49° lähestymis- ja 32° jättökulma antavat mahdollisuuden päästä myös hiukan hankalampiin paikkoihin. 4X4 Dailystä löytyy myös 3,5 tonnin B-kortilla ohjastettavat versiot.
Iveco Daily taipuu alustaversiona myös koneenkuljettamiseen. Nelivetoisen omapaino on 2 700 kiloa ja suurin kantavuus on 2 800 kiloa. Lavalla kulkee kätevästi mittojen puolesta valtaosa enintään noin 2,5 tonnin minikaivureista kauhoineen. Ryömintävaihde sekä kolme tasapyörästön lukkoa, 49° lähestymis- ja 32° jättökulma antavat mahdollisuuden päästä myös hiukan hankalampiin paikkoihin. 4X4 Dailystä löytyy myös 3,5 tonnin B-kortilla ohjastettavat versiot. 
Meillä harvinaisempia mutta Keski-Euroopassa yleisiä keveitä maansiirtoautoja löytyy lähes jokaiselta valmistajalta. Ivecolta löytyy nelivetoinen Eurocargo, jonka omapaino on 5 945 kiloa ja kantavuutta Meillerin 9-sarjan maansiirtolavalla 9 055 kiloa. 3 240 mm akseliväli tekee autosta ketterän ahtaisiin paikkoihin.
Meillä harvinaisempia mutta Keski-Euroopassa yleisiä keveitä maansiirtoautoja löytyy lähes jokaiselta valmistajalta. Ivecolta löytyy nelivetoinen Eurocargo, jonka omapaino on 5 945 kiloa ja kantavuutta Meillerin 9-sarjan maansiirtolavalla 9 055 kiloa. 3 240 mm akseliväli tekee autosta ketterän ahtaisiin paikkoihin. 
Itävaltalaisen Logic Linen valikoima käsittää avolavapakettiautojen sekä alustamallien päälirakenteet, kalusteet ja kapellit. Kuvan alumiiniset kalusteet voidaan varustaa pikakiinnikeillä, jolloin laatikosto voidaan nostaa nopeasti pois lavalta. Kalusteiden sisältöä voi muokata kunkin tarpeita vastaaviksi esim. laatikostojen määrän ja muodon sekä kätisyyksien mukaan.
Itävaltalaisen Logic Linen valikoima käsittää avolavapakettiautojen sekä alustamallien päälirakenteet, kalusteet ja kapellit. Kuvan alumiiniset kalusteet voidaan varustaa pikakiinnikeillä, jolloin laatikosto voidaan nostaa nopeasti pois lavalta. Kalusteiden sisältöä voi muokata kunkin tarpeita vastaaviksi esim. laatikostojen määrän ja muodon sekä kätisyyksien mukaan. 
Itävaltalaisen Logic Linen valikoima käsittää avolavapakettiautojen sekä alustamallien päälirakenteet, kalusteet ja kapellit. Kuvan alumiiniset kalusteet voidaan varustaa pikakiinnikeillä, jolloin laatikosto voidaan nostaa nopeasti pois lavalta. Kalusteiden sisältöä voi muokata kunkin tarpeita vastaaviksi esim. laatikostojen määrän ja muodon sekä kätisyyksien mukaan.
Itävaltalaisen Logic Linen valikoima käsittää avolavapakettiautojen sekä alustamallien päälirakenteet, kalusteet ja kapellit. Kuvan alumiiniset kalusteet voidaan varustaa pikakiinnikeillä, jolloin laatikosto voidaan nostaa nopeasti pois lavalta. Kalusteiden sisältöä voi muokata kunkin tarpeita vastaaviksi esim. laatikostojen määrän ja muodon sekä kätisyyksien mukaan. 
Saksalainen Archus Neumeirin valikoimista löytyy korjaus- ja rakennussarjat lavoihin ja perävaunuihin. Valikoimista löytyy myös perälaudat, lukot ja kiinnikkeet. Tarjolla on myös alumiini- ja teräsprofiilia omatoimirakentajille. Esimerkiksi 2 000 x 4 500 mm kokoisen perävaunun rakennussarja (ilman akseleita ja vetopäätä) maksaa 369 euroa. Lavan laitojen korjauspalojen hinnat lähtevät 224 eurosta (2,5 mm Hardox, 400 mm)
Saksalainen Archus Neumeirin valikoimista löytyy korjaus- ja rakennussarjat lavoihin ja perävaunuihin. Valikoimista löytyy myös perälaudat, lukot ja kiinnikkeet. Tarjolla on myös alumiini- ja teräsprofiilia omatoimirakentajille. Esimerkiksi 2 000 x 4 500 mm kokoisen perävaunun rakennussarja (ilman akseleita ja vetopäätä) maksaa 369 euroa. Lavan laitojen korjauspalojen hinnat lähtevät 224 eurosta (2,5 mm Hardox, 400 mm) 
Saksalainen Archus Neumeirin valikoimista löytyy korjaus- ja rakennussarjat lavoihin ja perävaunuihin. Valikoimista löytyy myös perälaudat, lukot ja kiinnikkeet. Tarjolla on myös alumiini- ja teräsprofiilia omatoimirakentajille. Esimerkiksi 2 000 x 4 500 mm kokoisen perävaunun rakennussarja (ilman akseleita ja vetopäätä) maksaa 369 euroa. Lavan laitojen korjauspalojen hinnat lähtevät 224 eurosta (2,5 mm Hardox, 400 mm).
Saksalainen Archus Neumeirin valikoimista löytyy korjaus- ja rakennussarjat lavoihin ja perävaunuihin. Valikoimista löytyy myös perälaudat, lukot ja kiinnikkeet. Tarjolla on myös alumiini- ja teräsprofiilia omatoimirakentajille. Esimerkiksi 2 000 x 4 500 mm kokoisen perävaunun rakennussarja (ilman akseleita ja vetopäätä) maksaa 369 euroa. Lavan laitojen korjauspalojen hinnat lähtevät 224 eurosta (2,5 mm Hardox, 400 mm). 
Yanmar esitteli Baumassa koko tuotevalikoimansa. Eräs uutuuksista oli erikoismaalattu Vio12-4. Kyseessä on nollaperäinen kone, joka painaa n. 1 220 kiloa. Uudistuksiin kuuluu mm. parannetut ohjaussauvat. Moottori on 9,2-kilowattinen, ja suurin kaivusyvyys 195 cm. Alavaunun leveyttä voidaan säätää välillä 83–100 cm.(AT)
Yanmar esitteli Baumassa koko tuotevalikoimansa. Eräs uutuuksista oli erikoismaalattu Vio12-4. Kyseessä on nollaperäinen kone, joka painaa n. 1 220 kiloa. Uudistuksiin kuuluu mm. parannetut ohjaussauvat. Moottori on 9,2-kilowattinen, ja suurin kaivusyvyys 195 cm. Alavaunun leveyttä voidaan säätää välillä 83–100 cm.(AT) 
Saksalainen RSBaumaschine esitteli mini-kaivurin puskulevyyn liitettävää laserohjattua tasauslevyä. Myös kurottajille ja kuormaimille on omat mallinsa. Tasaustarkkuudeksi luvataan 0–3 mm. Levyä ohjataan ohjaamossa sijaitsevan näyttöpaneelin korkotietojen avulla. Kaivukoneen puomi yltää vielä levyn yli, jolloin pieniä korjauksia voi tehdä myös kauhalla. Työleveys on 2 metriä. Valmistaja on Gritzke Lasertechnik. Lisätietoja: www.gritzke.de. (AT)
Saksalainen RSBaumaschine esitteli mini-kaivurin puskulevyyn liitettävää laserohjattua tasauslevyä. Myös kurottajille ja kuormaimille on omat mallinsa. Tasaustarkkuudeksi luvataan 0–3 mm. Levyä ohjataan ohjaamossa sijaitsevan näyttöpaneelin korkotietojen avulla. Kaivukoneen puomi yltää vielä levyn yli, jolloin pieniä korjauksia voi tehdä myös kauhalla. Työleveys on 2 metriä. Valmistaja on Gritzke Lasertechnik. Lisätietoja: www.gritzke.de. (AT) 
Ihimer on japanilais-italialainen yritys, jonka alle 2 000 kiloa painavat koneet kasataan Italiassa ja sitä suuremmat valmistetaan Japanissa. Yrityksen uutuuksiin kuului n. 8,2 tonnia painava Ihimer 85v4 -malli. Koneen kerrotan yhdistävän voiman ja vakauden. Voimaa tuottaa Yanmarin 58-hevosvoimainen moottori. Pohjoismaista Ihimer on edustettuna ainoastaan Tanskassa, vaikka muualla Euroopassa merkillä on kattava verkosto. (AT)
Ihimer on japanilais-italialainen yritys, jonka alle 2 000 kiloa painavat koneet kasataan Italiassa ja sitä suuremmat valmistetaan Japanissa. Yrityksen uutuuksiin kuului n. 8,2 tonnia painava Ihimer 85v4 -malli. Koneen kerrotan yhdistävän voiman ja vakauden. Voimaa tuottaa Yanmarin 58-hevosvoimainen moottori. Pohjoismaista Ihimer on edustettuna ainoastaan Tanskassa, vaikka muualla Euroopassa merkillä on kattava verkosto. (AT) 
Case suuntaa myös kierrätyssektorille. Esillä oli mm. erikoisvarusteltuja pyöräkuormaimia. Täysin uutena mallina esiteltiin nousevalla ohjaamolla varustettu CX290D, joka on suunniteltu erityisesti materiaalinkäsittelyyn. Erityispiirteitä ovat esim. normaalia painavampi vastapaino, joka parantaa työskentelyn vakautta. Lisäksi ohjaamon suojaukseen on kiinnitetty erityistä huomiota. (AT)
Case suuntaa myös kierrätyssektorille. Esillä oli mm. erikoisvarusteltuja pyöräkuormaimia. Täysin uutena mallina esiteltiin nousevalla ohjaamolla varustettu CX290D, joka on suunniteltu erityisesti materiaalinkäsittelyyn. Erityispiirteitä ovat esim. normaalia painavampi vastapaino, joka parantaa työskentelyn vakautta. Lisäksi ohjaamon suojaukseen on kiinnitetty erityistä huomiota. (AT) 
Manitoun uusin pienkurottaja tottelee kutsumanimeä MT420H. Kone on ainoastaan 149 cm leveä ja 198 cm korkea. Nostokorkeus on 428 cm ja nostokyky 2 tonnia. Kubotan moottorista saadaan tehoa 36,5 kilowattia. Pienistä ulkomitoistaan huolimatta ohjaamon kerrotaan olevan tilava. Uutuus saapuu markkinoille vuoden 2017 alkupuoliskolla. (AT)
Manitoun uusin pienkurottaja tottelee kutsumanimeä MT420H. Kone on ainoastaan 149 cm leveä ja 198 cm korkea. Nostokorkeus on 428 cm ja nostokyky 2 tonnia. Kubotan moottorista saadaan tehoa 36,5 kilowattia. Pienistä ulkomitoistaan huolimatta ohjaamon kerrotaan olevan tilava. Uutuus saapuu markkinoille vuoden 2017 alkupuoliskolla. (AT) 
JCB päivittää keskikokoisia pyöräkuormaimiaan. 417-mallin työpaino on noin 9,5 tonnia. Final-päästötason täyttävä moottori on 108-kilowattinen. Kaikki uudet keskikokoiset mallit puhdistavat päästönsä ilman partikkelisuodatinta. Suuremmassa 457-mallissa aiemmin esitelty CommandPlus ohjaamo on nyt myös pienemmissä koneissa. Näkyvyys panoraama hytistä on erinomainen. (AT)
JCB päivittää keskikokoisia pyöräkuormaimiaan. 417-mallin työpaino on noin 9,5 tonnia. Final-päästötason täyttävä moottori on 108-kilowattinen. Kaikki uudet keskikokoiset mallit puhdistavat päästönsä ilman partikkelisuodatinta. Suuremmassa 457-mallissa aiemmin esitelty CommandPlus ohjaamo on nyt myös pienemmissä koneissa. Näkyvyys panoraama hytistä on erinomainen. (AT) 
Weycor, eli entiseltä nimeltään Atlas, esitteli mallistonsa suurimman koneen. AR250e painaa 13 800 kiloa ja on varustettu Deutzin 160-kilowattisella moottorilla. Weycor on valmistanut pieniä kuormaimia jo 40 vuotta, joten siirtyminen isompaan kokoluokkaan on merkittävä askel. Valmistaja kertookin, että uutuuden suunnitteluun on uhrattu erittäin paljon panoksia. Esimerkiksi näkyvyyden kerrotaan olevan erinomainen.
Weycor, eli entiseltä nimeltään Atlas, esitteli mallistonsa suurimman koneen. AR250e painaa 13 800 kiloa ja on varustettu Deutzin 160-kilowattisella moottorilla. Weycor on valmistanut pieniä kuormaimia jo 40 vuotta, joten siirtyminen isompaan kokoluokkaan on merkittävä askel. Valmistaja kertookin, että uutuuden suunnitteluun on uhrattu erittäin paljon panoksia. Esimerkiksi näkyvyyden kerrotaan olevan erinomainen. 
Yleensä teleskooppipuomilla varustetut kuormaimet ovat yksiaisaisia, mutta italialainen Palazzani on ratkaissut asian kahdella liukuaisalla. Paload-kuormaimia on kolme erikokoista mallia, joista kuvan PT1102 on suurin. Koneen työpaino on 12,2 tonnia, ja suurin nostokorkeus 551 cm. (AT)
Yleensä teleskooppipuomilla varustetut kuormaimet ovat yksiaisaisia, mutta italialainen Palazzani on ratkaissut asian kahdella liukuaisalla. Paload-kuormaimia on kolme erikokoista mallia, joista kuvan PT1102 on suurin. Koneen työpaino on 12,2 tonnia, ja suurin nostokorkeus 551 cm. (AT) 
Komatsu WA80M-7 siirtää yhtiön n. 5,5-tonnin pyöräkuormaimen 3B-päästötasolle. Komatsun oman 52-kilowattisen moottorin ennakoidaan kuluttavan polttoainetta n. 8 % vähemmän edelliseen malliin verrattuna. Muihin uudistuksiin kuuluu mm. aiempaa miellyttävämpi ohjaamo ja parempi näkyväisyys. Koneen kerrotaan soveltuvan niin rakennustyömaille kuin myös maatalouden tehtäviin. (AT)
Komatsu WA80M-7 siirtää yhtiön n. 5,5-tonnin pyöräkuormaimen 3B-päästötasolle. Komatsun oman 52-kilowattisen moottorin ennakoidaan kuluttavan polttoainetta n. 8 % vähemmän edelliseen malliin verrattuna. Muihin uudistuksiin kuuluu mm. aiempaa miellyttävämpi ohjaamo ja parempi näkyväisyys. Koneen kerrotaan soveltuvan niin rakennustyömaille kuin myös maatalouden tehtäviin. (AT) 

Vaikka taantuman selkä alkaa Euroopassa pikkuhiljaa taittua, ei tilanne kehittyvillä markkinoilla ole kovin kummoinen. Merkittävimmän jäljen on jättänyt maailmantalouden veturin Kiinan matalasuhdanne.

”Euroopan kuorma-automyyntimme lähti viime vuonna 17 % kasvuun. Sen sijaan Kiinassa tuli pudotusta 32 %. Vielä vaikeampi tilanne on Brasiliassa 49 %, ja Venäjällä 44 % pudotuksella,” MAN Truck & Bus Ag:n senior vice president Johan Björnör kertoo.

Ennusteet vuodelle 2016 ovat kuitenkin + -merkkisiä. Björnörin mukaan Euroopassa kasvu on noin luokkaa 3 %. Venäjän odotetaan lähtevän nousuun 7 % verran ja Kiinasta haetaan noin 8 % kasvua. Hän kuitenkin toteaa, että etenkin Venäjä tulee olemaan erittäin haastava markkina.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Volvolla tilanne näkyy erityisesti Kiinassa, missä rakennuskoneiden myynti laski vuonna 2015 48 %.

”Muilla alueilla myynti on ollut suhteellisen tasaista ilman merkittäviä nousuja tai laskuja,” Volvo CE:n johtaja Martin Weissburg luonnehtii.

Osasyy tilanteeseen on varmasti Volvon tuotepaletin laajennus suuremmassa päässä. Weissburg muistuttaa, että Volvo CE tulee jatkossa kiinnittämään erityistä huomiota kompakteihin koneisiin. Hän arvioi, että urbanisaation myötä tilaa on vähemmän ja kompaktien koneiden kysyntä tulee näin kasvamaan. Samoin vuokraustoiminnan kasvu siirtää painopistettä yhä enemmän pienempien koneiden suuntaan.

Hyundailla merkittävän loven myyntiin teki eurokriisi ja sen perään iskenyt Kiinan taantuma. Myynti putosi huippuvuoden 2011 3,5 miljardista dollarista viime vuoden hiukan vajaaseen 2 miljardiin dollariin. Vuonna 2018 Hyundailla arvioidaan olevan USA:n pankkikriisiä edeltävällä tasolla, mutta vuoden 2011 tasolle päästään vasta vuoden 2020 jälkeen.