
Allis-Chalmers B oli teholuokkansa huokein traktori – silti suomalaiset eivät oikein lämmenneet "Kallis-Jalmarille"
Ensimmäinen kumipyörätraktori Allis-Chalmers U ja huokea All-Crop -puimuri pelastivat Harry Merrittin luotsaaman Allis-Chalmersin kassakriisiltä 1930-luvun lamavuosina.
Allis-Chalmers B -traktoria valmistettiin vuosina 1937–57, Milwaukeessa, Wisconsinissa, USA:ssa sekä vuosina 1950–54, Tottonissa, Hampshiressa ja Essendinessa, Rutlandissa, Englannissa. Kuva: Kimmo KottaTraktorikauppa alkoi vuosikymmenen lopulla käydä entiseen malliin, mutta amerikkalaisfarmeista 60 % oli alle 100 eekkerin (40 ha) viljelmiä, joiden ostovoima ei riittänyt traktoreiden hankintaan. Merritt päätti panostaa tähän potentiaaliseen asiakaskuntaan.
Suuremmat tilat olivat yleensä pitkälle erikoistuneita – Keski-Lännen vehnäalueilla tarvittiin vahvoja perustraktoreita, erikoiskasveille piti olla omat riviviljelymallinsa. Pikkutiloilla kasvivalikoima saattoi olla hyvinkin laaja. Walter Strehlowin johtama suunnitteluryhmä sai hyvin haasteellisen tehtävän: piti luoda mahdollisimman monipuolinen pikkutraktori, joka sai maksaa korkeintaan kahden hevosparin verran ja ylittää ne työmäärässä.
Hevoset vaihtoon
Ensimmäisissä vuoden 1937 Allis-Chalmers B -malleissa oli Waukeshan nelosmoottorit, mutta 96 koneen jälkeen nokalle vaihdettiin omat koneet. Tekniikan puolesta uutuustraktorista olisi voitu tehdä hyvinkin lyhyt, mutta riviviljelytöissä tarvittavien akselivälille kytkettävin harojen takia lisättiin kytkimen ja vaihteiston väliin pitkä runkoputki. Kaarevan etuakselin ja portaalityyppisten vähennyspyörästöjen ansiosta maavaraa oli riittävästi kaikkiin toimiin.
Traktorin ulkonäöstä vastasi Alliksen kotikaupungissa Milwaukeessa vaikuttanut teollisuusmuotoilija Brooks Stevens, jonka tunnetuimpia luomuksia olivat sittemmin muun muassa Jeep Wagoneer, Harley Davidson FL Hydra-Glide, sekä Evinrude- ja Johnson-perämoottorit.
Mainonnassa keskityttiin hevos- ja traktorityön vertailuun. Hevoset maksavat enemmän kuin B-Allis, niiden käyttö on kalliimpaa, ne vaativat enemmän huolenpitoa ja niillä ajaminen väsyttää enemmän, vakuutettiin 12-sivuisessa esitteessä. Samassa julkaisussa yllytettiin laskemaan, kuinka monta lehmää, sikaa, kanaa tai lammasta voidaan ruokkia hevosilta vapautuneella peltoalalla. Vaihtamalla hevoset lehmiin, traktorin hinta kuittaantuisi hyvin lyhyessä ajassa, Allis-Chalmers B on "säästövalio" luvattiin mainoksissa.
Allis-Chalmers U-mallia tehtiin tunnetuksi maatalousnäyttelyiden yhteydessä järjestetyillä näytöskilpailuilla, joissa viiletettiin hurjimmillaan yli satasta. B-Alliksen ketteryyttä todisti neljän tytön ja neljän pojan ryhmä, joka esitti traktoreilla square-tanssia.
Kauppa kävi hyvin, v. 1938 valmistui 11 699 traktoria, vuotta myöhemmin 21 594, mutta sitten tuli kysyntään reipas pudotus, koska B-malli sai kilpailijoita, joista pahimpia olivat Farmall A ja Alliksen kanssa samanhintainen Ford-Ferguson 9N. Myös v. 1940 esitelty hieman tehokkaampi Alliksen riviviljelymalli C vei markkinoita alkuperäiseltä versiolta. Sota-ajan tuoma raaka-ainepulakin vaikutti valmistusmääriin.
B-malliin tehtiin muutoksia koko sen historian ajan, joista ensimmäisiin ja tärkeimpiin kuului käsikäyttöisten ohjausjarrujen vaihtaminen polkimiin. Kuljettaja kun joutui jarrutustilanteessa pitämään molempia käsiään jarruvivuilla, mikä aiheutti hankaluuksia etenkin mutkaisessa alamäessä. Kaasuttimiin tehtiin muutoksia, käsikäyttöisen nostolaitteen tilalle saatiin valinnaisvarusteena hydrauliikkaa, sähköstarttikin tuli lisävarusteluetteloon vuodesta 1940 lähtien. Myöhemmin vaihteistoon lisättiin nelonen.
Englantilaiset pääsivät B-Alliksen makuun sota-ajan Lend & Lease-avustusohjelman puitteissa ja kun se tuntui sopivalta sikäläiseen maatalouteen, aloitettiin sen valmistus kokoonpanona vuosina 1947–49, ja noin 2000 traktorin jälkeen siirryttiin kokonaan omavaraiseen tuotantoon. Brittiversio poikkesi alkuperäisestä muun muassa moottorin osalta, joka oli C-mallista. Sittemmin Alliksen sai myös Perkinsin 3-sylinterisellä dieselillä varustettuna. Englantilainen B-malli vaihtui uudistettuun D270-malliin vuonna 1954, amerikkalaisen B-Alliksen valmistus päättyi kolme vuotta myöhemmin.
Kallis-Jalmari
Metsäteollisuuden koneisiin erikoistunut Oy Sandman Co. perusti traktori- ja puimurituonteja varten helsinkiläisen Oy Allis Ab:n vuonna 1938, mutta etenkin puimureiden puolesta hyvin alkaneet liiketoimet katkesivat sotavuosiin. Jokunen B-mallikin ennätti tulla ja luultavasti niitä saatiin lisää vielä välirauhan aikaan Petsamon Liinahamarin sataman kautta, mutta sitten tuonteihin tuli 10 vuoden pakollinen tauko.
Sotien jälkeen Alliksen maahantuonti siirtyi Keskolle, joka sai tuotua ensimmäisen 88 traktorin erän englantilaisia B-malleja v. 1951. Muutama amerikkalainen esittelykappale oli saatu kolmisen vuotta aiemmin, mutta laajempaan myyntiin niitä ei vielä silloin liiennyt. B-Alliksien kokonaismäärä v. 1955 mennessä oli 644 kappaletta. Seuraavia malleja D270 ja D272 tuotiin vain hieman enemmän, vuoden 1962 lopulla Suomessa oli yhteensä 1526 rekisteröityä Allista.
Lisänimestään Kallis-Jalmari huolimatta B-Allis oli teholuokkansa huokein traktori, kotimaista "Piikkilangankiristäjääkin" halvempi ja melko varmasti myös parempi, mutta siitä huolimatta se ei ollut erikoisen haluttu. Jokainen tuotu kone meni kuitenkin kaupaksi, useimpien tavoittelemia Ferguja kun ei riittänyt kaikille.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


