Kitkaketjut varmistivat kumipyörätraktoreiden vetokyvyn — ensimmäiset liukuesteet tehtiin telalapuista, jotka yhdistettiin lattaraudoilla

Pyörätraktoreita alettiin käyttää yleisemmin metsä- ja talvitöihin vasta 1950-luvun puolella. Kumipyörien myötä traktorista oli tullut monikäyttöisempi, mutta talvella tarvittiin pyörien ympärille metallia varmistamaan etenemistä liukkailla ja lumisilla pinnoilla. Monenlaisten kokeilujen jälkeen todettiin karkaistu ketju kätevämmäksi liukuesteeksi.
Tilaajalle
Traktorisavotoinnin alkuvuosina puolitelat olivat yleinen keino lumiominaisuuksien parantamiseksi, mutta niiden rinnalle suositeltuja etusuksia oli hyvin harvalla metsäajurilla. Tarjolla oli kahta versiota, joista kehittyneemmät kiinnitettiin etupyörien tilalle, halvemmassa mallissa suksi sidottiin pyörään. Telojen ja suksien yhdistelmällä traktori liikkui jopa 80-senttisessä umpihangessa.