David Brown 990 -traktori oli merkin eniten valmistettu malli – Suomessa "Taavetin" mainostettiin olevan vaativan maanviljelijän traktori

Englannissa riehui vuosina 1455–1485 sisällissota, jonka osapuolina olivat kruunua havitelleet Yorkin ja Lancasterin suvut. Tavallista rahvasta kahakka ei juuri koskettanut, mutta siniverisiä kaatui taisteluissa niin runsaasti, että aateliston valta alkoi heikentyä. Lancasterilaisten tunnus oli punainen ruusu ja Yorkin kannattajien valkoinen ruusu, minkä vuoksi selkkausta alettiin myöhemmin kutsua Ruusujen sodaksi.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

500 vuotta myöhemmin nuo samaiset ruusut komeilivat monen traktorin nokassa. David Brown oli 1950-luvun puolivälissä ostanut Albion-merkkisiä maatalouskoneita tehneen Harrison, McGregor & Co:n kaikki toiminnot. Kilpailijoilla oli hienot logot, mutta Brownilta se vielä puuttui, vaikka muuten traktorit olivat vähintään yhtä tasokkaita.

Albionin tehtaat sijaitsivat Lancashiren puolella, David Brownin taas Yorkshiressa. Uuteen DB-logoon keksittiin liittää ikivanhat kreivikuntatunnukset. Ylväimpiä ruusulogon kantajia oli David Brown 990 Implematic.

Pienellä tehtaalla suuria ideoita

David Brown -yhtymä aloitti toimintansa vuonna 1860. Yhtiön erikoisalaa oli, ja on vieläkin, hammaspyörät ja vaihteistot. Traktoribisneksiin DB pääsi osalliseksi vuonna 1936, jolloin alkoi lyhyeksi jäänyt yhteistyö Harry Fergusonin kanssa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ensimmäinen oma malli David Brown VAK1 oli sen ajan traktoreista edistyksellisimpiä, samoin sotien jälkeen markkinoille tulleet Cropmasterit. Muihin brittimerkkeihin tuli kertojavaihteistot ja suorasuihkutusdieselit vasta 1950-luvun puolella, 2-nopeuksisia voimanottoja piti odotella huomattavasti pitempään.

Aikanaan modernin näköinen, mutta melko pian vanhahtavan oloiseksi käynyt, Cropmaster-pohjainen mallisto vaihtui uuteen 900-malliin vuonna 1956. Samalla esiteltiin 2D-työkonekantajatraktori. Kummastakaan ei tullut menestystuotetta. 2D:llä oli rajallinen asiakaskunta ja 900:ää vaivasi keskeneräinen CAV-ruiskutuspumppu sekä jäykkä ohjaus.

Viat korjaantuivat vuoden 1958 lopulla tulleen uuden David Brown 950:n myötä. Tekniikaltaan malli ei merkittävästi poikennut edeltäjästään. Tehoa oli hieman enemmän ja mainitut lastentaudit oli korjattu. Sisuskaluja enemmän traktori muuttui ulkopuolelta: vanteet, pakoputki ja uudelleen muotoiltu maski olivat nyt keltaiset. Seuraavana vuonna nostolaitetta ja painonsiirtojärjestelmää paranneltiin, minkä vakuudeksi traktori sai pelteihinsä ”Implematic”-merkit. Tasauspyörästön lukosta tuli vakiovaruste.

Vuonna 1960 pienemmän koneen tarvitsijoille tuli vaihtoehdoksi 10 hevosvoimaa kesympi 850 Implematic, jota mainostettiin huoletta maailman nykyaikaisimmaksi traktoriksi. Englannissa David Brown myi hyvin, mutta vientiin ei oltu tyytyväisiä. Fordsonin tai Massey Fergusonin kaltaiseen suosioon ei päästy missään, vaikka aihetta olisi ollut. Amerikan markkinoille DB hivuttautui ”valepuvussa”. USA:han ja Kanadaan menneet traktorit maalattiin vihreän ja valkoisen yhdistelmällä ja myytiin merkeillä Oliver 500 ja 600.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

David Brownin ongelma oli vähäiset tuotekehitysresurssit verrattuna suuriin monikansallisiin merkkeihin – Brownia onkin kuvattu pieneksi firmaksi, jolla oli suuria ideoita. Jo 1950-luvun lopulla oli valmiit suunnitelmat sähköisestä hydrauliikan hallinnasta. Autodrive-puoliautomaattivaihteisto saatiinkin valmiiksi, mutta n. 30 prosenttia korkeampi hinta karkotti kiinnostuneet ostajat.

Vuonna 1961 mallisto alkoi uusiutua. 950:n tilalle tuli 10 hevosvoimaa tehokkaampi 990. Pienemmän, 45-hevosvoimaisen traktorin tyyppi oli 880. Ison DB:n moottorissa oli suurempi iskunpituus ja läpihengittävä sylinterikansi. Viileämmän imuilman toivossa ilmanputsari sijoitettiin jäähdyttimen eteen, millä saavutettiin ainakin teoriassa pieni tehonnousu. Parin vuoden kuluttua 990:n akseliväli kasvoi viidellä sentillä, nostolaitteeseen tuli parannuksia, etuakselia vahvistettiin ja akku siirrettiin jäähdyttimen eteen.

Noin 10 prosentin lisähinnalla sai kaksoiskytkimellä ja 12 + 4R -vaihteistolla varustetun AS-mallin. 990 oli siihen mennessä ja kaiketi sen jälkeenkin David Brownin eniten valmistettu traktori. Ford ja MF esittelivät uudet mallinsa 60-luvun puolivälissä. David Brown liittyi kilpaan uudella valkoisella mallistollaan, jossa tärkein uutuus oli Selectamatic-hydrauliikka.

Mitalisijat jäivät meillä saavuttamatta

Suomen traktorimarkkinat voitiin 60-luvun alkupuolella jakaa myyntilukujen perusteella kolmeen sarjaan. Ensimmäiseen ryhmään kuuluivat Fordson, MF ja Valmet, joita rekisteröitiin vuosittain 2000–4000 kpl. Seuraavaksi tulivat Nuffield, David Brown ja IH, joiden lukemat pyörivät tuhannen pinnassa. Muita merkkejä myytiin huomattavasti vähemmän.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Parhaimmillaan rekisteröitiin vajaat 16 000 traktoria vuodessa. Urakkamies ja hieman suuremman talon isäntä valitsi yleensä traktorinsa neljästä brittimallista: samalla viivalla olivat MF-65, Super Major, Nuffield 460 ja David Brown 990. Suorituskyky, ominaisuudet ja hinta olivat samaa luokkaa, mutta jostain syystä valinta kuitenkin osui harvemmin ”Taavettiin”.

Osasyynä oli varmasti se, että kilpailijoilla oli huomattavasti tehokkaammat jälleenmyynti- ja huoltoverkostot. Myös 1950-luvun mallien muutamat huonot ominaisuudet saattoivat heikentää merkin mainetta vielä 10 vuotta myöhemmin.

Suurin osa David Brownin omistajista oli kuitenkin yhtä mieltä mainoksen kanssa: Taavetti on vaativan maanviljelijän traktori.

Avaa artikkelin PDF