Koneviesti vieraili ranskalaisen maalaiskylän traktorimuseossa – museo pitää sisällään valtavasti eri traktorimerkkejä, joista kymmeniä myytiin vain Ranskassa

Ranskassa aloitettiin toisen maailmansodan jälkeen rakentaa traktoreita ja muita maatalouskoneita kymmenissä pajoissa ja tehtaissa. Tuloksena oli lukuisia uusia konemerkkejä, joista suurin osa on sittemmin kadonnut. Tänä päivänä niitä voi nähdä esimerkiksi tässä idyllisessä maatalouskonemuseossa Chatelaisissa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Traktorimuseo sijaitsee vanhasta ladosta tehdyssä hallissa. Maatilan moniin muihin rakennuksiin on sijoitettu lisää vanhoja traktoreita sekä maatalouskoneita ja -välineitä aina pikkuporsaiden kuljetuskärryihin asti.
Traktorimuseo sijaitsee vanhasta ladosta tehdyssä hallissa. Maatilan moniin muihin rakennuksiin on sijoitettu lisää vanhoja traktoreita sekä maatalouskoneita ja -välineitä aina pikkuporsaiden kuljetuskärryihin asti. Kuva: Marja Vehkala
Tämä vuonna 1960 valmistettu Case 204 on täysin ranskalainen traktorimalli, jolle ei ole vastinetta USA:ssa. Se pitää sisällään 1-sylinterisen makaavan 3,2-litraisen ja 2-tahtisen puolidieselmoottorin sekä 6-vaihteisen voimansiirron. Traktorin paino on vain 1 200 kg. Malli vastaa tekniikaltaan Vierzon 201 -traktoria.
Tämä vuonna 1960 valmistettu Case 204 on täysin ranskalainen traktorimalli, jolle ei ole vastinetta USA:ssa. Se pitää sisällään 1-sylinterisen makaavan 3,2-litraisen ja 2-tahtisen puolidieselmoottorin sekä 6-vaihteisen voimansiirron. Traktorin paino on vain 1 200 kg. Malli vastaa tekniikaltaan Vierzon 201 -traktoria. Kuva: Marja Vehkala

Harva suomalainen on kuullut sellaisista traktorimerkeistä kuin Vendeuvre, Societe Française Vierzon, MAP, Aprile CNC tai Issoise. Nämä traktorit löytyvät idyllisestä traktorimuseosta, joka on osa entisen maatilan rakennuksista koostuvaa, vuoden 1900 -henkeen luotua Parc de la Petite Couère -ekopuistoa. Se sijaitsee Ranskan pohjoisosassa, tärkeällä maatalousalueella Chatelaisin kylässä, lähellä Angersin kaupunkia.

Tilan koko on kaikkiaan 30 hehtaaria. Alue vuohineen ja muine kotieläimineen muodostaa idyllisen ympäristön, josta lähes kaikki nykyaika loistaa poissaolollaan. Ellei lasketa mukaan vierailijoita pitkin pusikoita kiskonutta 1980-luvun savuttavaa Fiat Agria.

Nykyisen omistajan isä, Anais Nardi, keräsi 65 vuoden ajan vanhoja esineitä, koneita sekä kaikkea mahdollista tavaraa ja sisusti tämän oman ”kylänsä” kaikki rakennukset, poliisiasemasta parturiin. Kokonaisuus avattiin yleisölle vuonna 1989, mutta suljettiin 2017 Anaisin kuoltua.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jatkajaa toiminnalle ei tuolloin löytynyt. Lopulta poika Daniel päätti, ettei isän kokoelmaa voi heittää hukkaan ja ryhtyi pyörittämään ekopuistoa uudelleen vuonna 2018.

Puiston tärkein osa on traktorimuseo, joka sijaitsee vanhasta ladosta tehdyssä hallissa. Koko rakennuksen mittainen kattoikkuna antaa suureen tilaan vanhanaikaisen pehmeän valon.

Maatilan välinesuojiin on sijoitettu lisää vanhoja traktoreita sekä maatalouskoneita ja -välineitä aina pikkuporsaiden kuljetuskärryihin asti. Toinen, kaksikerroksinen rakennus on täynnä henkilöautoja ja sähköpyöriä.

Puiston rauhaisaa ja ajatonta tunnelmaa korostaa pihamaalle vuosikymmeniä sitten pysäytetty ja jo osin maahan uponnut Richierin Type R 10 -jyrä. Tämä ei ole höyryjyrä, vaikka ulkonäkö siihen suuntaan viittaa.
Puiston rauhaisaa ja ajatonta tunnelmaa korostaa pihamaalle vuosikymmeniä sitten pysäytetty ja jo osin maahan uponnut Richierin Type R 10 -jyrä. Tämä ei ole höyryjyrä, vaikka ulkonäkö siihen suuntaan viittaa. Kuva: Marja Vehkala
Amerikkalaisen Minneapolis Moline UTS:n valmistusvuodeksi oli merkitty vuosi 1935. Sen oikeellisuudesta ei oltu varmoja. Joka tapauksessa UTS vaikuttaa hyvin modernilta verrattuna saman aikakauden ranskalaisiin traktoreihin.
Amerikkalaisen Minneapolis Moline UTS:n valmistusvuodeksi oli merkitty vuosi 1935. Sen oikeellisuudesta ei oltu varmoja. Joka tapauksessa UTS vaikuttaa hyvin modernilta verrattuna saman aikakauden ranskalaisiin traktoreihin. Kuva: Marja Vehkala
Museon kokoelman Renault AFV1 on valmistettu vuonna 1938 ja on siis ensimmäisen mallivuoden tuotantoa. Tämä traktori on pienikokoisempi Renaultin silloisista kahdesta kumipyörämallista ja se painaa 1 400 kg. AFV1/AFVH-mallia valmistettiin vain viisi vuotta, jona aikana valmistui vajaat 2 000 traktoria. Moottorina tässä traktorissa on Renault 614 4-sylinterinen bensiinimoottori.
Museon kokoelman Renault AFV1 on valmistettu vuonna 1938 ja on siis ensimmäisen mallivuoden tuotantoa. Tämä traktori on pienikokoisempi Renaultin silloisista kahdesta kumipyörämallista ja se painaa 1 400 kg. AFV1/AFVH-mallia valmistettiin vain viisi vuotta, jona aikana valmistui vajaat 2 000 traktoria. Moottorina tässä traktorissa on Renault 614 4-sylinterinen bensiinimoottori. Kuva: Marja Vehkala
Kaikkien muiden traktorimerkkien ohella myös Bolinder Munktellin traktoreita myytiin Ranskassa jo 1950-luvun alussa ja konepajalla oli oma Pariisissa sijainnut myyntikonttori. Tämä museon kokoelmaan kuuluva BM on valmistettu 1952. Traktorin 2-sylinterinen diesel tuotti 25 hevosvoimaa.
Kaikkien muiden traktorimerkkien ohella myös Bolinder Munktellin traktoreita myytiin Ranskassa jo 1950-luvun alussa ja konepajalla oli oma Pariisissa sijainnut myyntikonttori. Tämä museon kokoelmaan kuuluva BM on valmistettu 1952. Traktorin 2-sylinterinen diesel tuotti 25 hevosvoimaa. Kuva: Marja Vehkala

Kaikkia maailman konemerkkejä yritettiin kaupata

Ensimmäiseksi suomalainen kävijä kiinnittää huomiota eri konemerkkien tavattoman suureen määrään. Museosta löytyy konevalmistajien aikaansaannoksia lähes kaikkialta maailmasta, Ranskan lisäksi erityisesti USA:sta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tässä suhteessa Ranska oli tavallaan hyvin samantyyppinen maa kuin Suomikin. Kaikkea, mitä maailmassa valmistettiin, yritettiin siellä myydä. Joskus paremmalla menestyksellä, mutta useimmin vain pieniä kappalemääriä.

Maailmansotien jälkeen käytännössä jokainen maa pyrki luomaan omaa koneteollisuutta kaikille yhteiskunnan toiminnan kannalta tärkeille aloille. Silloin myös Ranskassa syntyi kymmenittäin uusia maatalouskonemerkkejä. Osa tehtaista valmisti koneita ja laitteita myös armeijan käyttöön ja nämä valtion hankinnat takasivat niiden pysymisen hengissä, vaikka tehtaan tuotteille ei muuten olisi kysyntää riittänyt. Lopulta kuitenkin kaikkien ranskalaisten merkkien tarinat ovat päättyneet.

Museoon on laitteiden viereen aseteltu kiitettävästi kylttejä, joista selviävät perustiedot. Tosin niihin kannattaa suhtautua tietyllä varauksella. Ehkä pienen museon pienet resurssit ovat syynä siihen, että ihmeen monessa tiedot eivät pitäneet paikkaansa. Vai olisiko syynä ranskalainen kepeä suhtautumistapa asioihin?

Joka tapauksessa salapoliisityötä muistuttavalla penkomisella ainakin osa virheellisiksi osoittautuneista tiedoista on nyt paljastettu. Kuvateksteistä saattaa kuitenkin vielä piillä väärää tietoa, joka suotakoon matkalaiselle anteeksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Etualalla näkyvän pienen traktorin valmistaja on ADN (Acieries du Nord eli pohjoinen terästehdas). Se ryhtyi pian sodan jälkeen valmistamaan telatraktoreita. Pienimmässä ADN25- mallissa se käytti 2,2-litraista Georges Iratin valmistamaa 2-sylinteristä dieseliä, suuremmissa malleissa oli ADN:n oma 12,7-litrainen 4-sylinterinen tai 19,1- litrainen 6-sylinterinen moottori.
Etualalla näkyvän pienen traktorin valmistaja on ADN (Acieries du Nord eli pohjoinen terästehdas). Se ryhtyi pian sodan jälkeen valmistamaan telatraktoreita. Pienimmässä ADN25- mallissa se käytti 2,2-litraista Georges Iratin valmistamaa 2-sylinteristä dieseliä, suuremmissa malleissa oli ADN:n oma 12,7-litrainen 4-sylinterinen tai 19,1- litrainen 6-sylinterinen moottori. Kuva: Marja Vehkala
MAP (Manufacture d´armes de Paris) on tehnyt vuonna 1950 tämän 35 hevosvoimaisen MAP DR 40 -traktorin, jossa on 2-sylinterinen 2-tahtidieselmoottori. Valmistajayritys siirtyi parin vuoden päästä Simcan tytäryhtiön Somecan haltuun. Monen mutkan kautta siitä puolestaan tuli osa Fiat-New Hollandia vuonna 1993
MAP (Manufacture d´armes de Paris) on tehnyt vuonna 1950 tämän 35 hevosvoimaisen MAP DR 40 -traktorin, jossa on 2-sylinterinen 2-tahtidieselmoottori. Valmistajayritys siirtyi parin vuoden päästä Simcan tytäryhtiön Somecan haltuun. Monen mutkan kautta siitä puolestaan tuli osa Fiat-New Hollandia vuonna 1993 Kuva: Marja Vehkala
Vierzon 201 on yksi kolmesta Société Française de Vierzonin valmistamasta traktorista museon näyttelyssä. Yritys ryhtyi valmistamaan traktoreita 1930-luvulla ja käytti niissä makaavia yksisylinterisiä ja kaksitahtisia kuulasytytysmoottoreita samaan tapaan kuin saksalainen Lanz.
Vierzon 201 on yksi kolmesta Société Française de Vierzonin valmistamasta traktorista museon näyttelyssä. Yritys ryhtyi valmistamaan traktoreita 1930-luvulla ja käytti niissä makaavia yksisylinterisiä ja kaksitahtisia kuulasytytysmoottoreita samaan tapaan kuin saksalainen Lanz. Kuva: Marja Vehkala
Rochet Schneider on yksi autoilun historian pioneereista. Se aloitti autojen valmistuksen 1800-luvun lopulla. Rochet Schneider 420 TA -traktori vuodelta 1945 on yksi osa Ranskan pyrkimystä koneellistaa sodan jälkeen maatalouttaan. Nelisylinterinen bensiinimoottori antoi voimaa tälle suuri- kokoiselle traktorille.
Rochet Schneider on yksi autoilun historian pioneereista. Se aloitti autojen valmistuksen 1800-luvun lopulla. Rochet Schneider 420 TA -traktori vuodelta 1945 on yksi osa Ranskan pyrkimystä koneellistaa sodan jälkeen maatalouttaan. Nelisylinterinen bensiinimoottori antoi voimaa tälle suuri- kokoiselle traktorille. Kuva: Marja Vehkala
Museossa on kymmenittäin vanhoja mainostauluja. Labourier on vanha ranskalainen yritys, joka jo sodan aikana näki mahdollisuutensa traktorinvalmistuksessa. 1950-luvulla Labourier valmisti lähinnä pieniä15–70 hevosvoimaisia traktoreita. Yleisestä linjasta poiketen Labourierin traktorinvalmistus päättyi vasta vuonna 1978.
Museossa on kymmenittäin vanhoja mainostauluja. Labourier on vanha ranskalainen yritys, joka jo sodan aikana näki mahdollisuutensa traktorinvalmistuksessa. 1950-luvulla Labourier valmisti lähinnä pieniä15–70 hevosvoimaisia traktoreita. Yleisestä linjasta poiketen Labourierin traktorinvalmistus päättyi vasta vuonna 1978. Kuva: Marja Vehkala
Jäähdyttäjäkorkin punatähti voi johtaa harhaan – tämä ei ole neuvosto- liittolainen traktori eikä se ole edes saksa- lainen. Th. Schneider N 11 on valmistettu Ranskassa. Sen suunnittelija Theophilus Schneider teki paljon telaketjuihin liittyviä keksintöjä, joita Ranska hyödynsi ensimmäisen maailmansodan aikana.
Jäähdyttäjäkorkin punatähti voi johtaa harhaan – tämä ei ole neuvosto- liittolainen traktori eikä se ole edes saksa- lainen. Th. Schneider N 11 on valmistettu Ranskassa. Sen suunnittelija Theophilus Schneider teki paljon telaketjuihin liittyviä keksintöjä, joita Ranska hyödynsi ensimmäisen maailmansodan aikana. Kuva: Marja Vehkala
Isoisse on ranskalainen traktori siinä mielessä, että se on valmistettu Ranskassa. Sen tekniikka kuitenkin perustuu brittiläiseen Bristol-  tela traktoriin. Isoissea valmistettiin vuosien 1941–1955 välillä. Sodan aikana niitä tehtiin armeijan käyttöön. Peugeotin bensiinimoottori tuotti aluksi vain 20 hevosvoimaa, mutta tehoa kasvatettiin vuosien mittaan lopulta 40 hevosvoimaan.
Isoisse on ranskalainen traktori siinä mielessä, että se on valmistettu Ranskassa. Sen tekniikka kuitenkin perustuu brittiläiseen Bristol-  tela traktoriin. Isoissea valmistettiin vuosien 1941–1955 välillä. Sodan aikana niitä tehtiin armeijan käyttöön. Peugeotin bensiinimoottori tuotti aluksi vain 20 hevosvoimaa, mutta tehoa kasvatettiin vuosien mittaan lopulta 40 hevosvoimaan. Kuva: Marja Vehkala
Aprile CNC on yksi unohduksiin vaipunut ranskalainen traktorimerkki. Niitä tehtiin Ciotatin laivatelakalla Marseillen lähellä vuodesta 1950 lähtien ilmeisesti siksi, että telakan oli ollut pakko keksiä jokin muu tuote laivojen tilalle. Moottoreina näissä käytettiin muun muassa Renaultia (bensiini), DOG-Iratia (diesel) tai Hispano-Suizaa (diesel). Kapea rakenne sopi riviviljelyksille.
Aprile CNC on yksi unohduksiin vaipunut ranskalainen traktorimerkki. Niitä tehtiin Ciotatin laivatelakalla Marseillen lähellä vuodesta 1950 lähtien ilmeisesti siksi, että telakan oli ollut pakko keksiä jokin muu tuote laivojen tilalle. Moottoreina näissä käytettiin muun muassa Renaultia (bensiini), DOG-Iratia (diesel) tai Hispano-Suizaa (diesel). Kapea rakenne sopi riviviljelyksille. Kuva: Marja Vehkala
Häkäkaasu oli toisen maailmansodan aikana yleisessä käytössä myös Ranskassa. Tämä häkäpönttölaitteilla varustettu Vidal-telatraktori on vaikuttava ilmestys, joskin sen käyttäminen on ollut epäilemättä hankalaa. Georges Vidal suunnitteli erikoisesti riviljelyyn soveltuvia telatraktoreita.
Häkäkaasu oli toisen maailmansodan aikana yleisessä käytössä myös Ranskassa. Tämä häkäpönttölaitteilla varustettu Vidal-telatraktori on vaikuttava ilmestys, joskin sen käyttäminen on ollut epäilemättä hankalaa. Georges Vidal suunnitteli erikoisesti riviljelyyn soveltuvia telatraktoreita. Kuva: Marja Vehkala
Kääpiökokoinen Vendeuvre BOB 500 painaa alta tonnin ja siinä on 14 hevosvoiman Vendeuvre-tehtaan omaa tuotantoa oleva yksisylinterinen tyypin 26 dieselmoottori, jonka sylinteritilavuus on 785 cm³. Nelivaihteinen vaihteisto on syntynyt ZF:n lisenssillä. Tätä mallia valmistettiin vuosien 1957 ja 1959 välillä.
Kääpiökokoinen Vendeuvre BOB 500 painaa alta tonnin ja siinä on 14 hevosvoiman Vendeuvre-tehtaan omaa tuotantoa oleva yksisylinterinen tyypin 26 dieselmoottori, jonka sylinteritilavuus on 785 cm³. Nelivaihteinen vaihteisto on syntynyt ZF:n lisenssillä. Tätä mallia valmistettiin vuosien 1957 ja 1959 välillä. Kuva: Marja Vehkala

Unohdettuja ranskalaismerkkejä

Sodan jälkeen Ranskaan syntyi lukuisia pieniä traktorivalmistajia.

Katso kuvakarusellista kooste unohdetuista merkeistä!