Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Nelivetojen alkuaikoina heikot etuakselit hajosivat herkästi — runko-ohjauksesta saatiin ongelmaan ratkaisu

Runko-ohjaus alkoi yleistyä työkoneissa ja suurtraktoreissa vasta 1960-luvulla, ensimmäiset toimivat linkkutraktorit oli tehty lähes 50 vuotta aiemmin. Ohjausjärjestelmän eduista alettiin saada enemmän irti hydraulisylintereillä ja etenkin orbitrol-venttiilillä.
Tilaajalle
Ensimmäisen menestyneen runko-ohjauksisen nelivetotraktorin kehitti italialainen Ugo Pavesi vuonna 1918. Nerokkaan mekaanisen ohjausjärjestelmän ansiosta etu- ja takavaunun kallistusero saattoi suurimmillaan olla 70 astetta, mikä takasi kaikkien pyörien maakosketuksen hyvinkin epätasaisessa maastossa. Pavesi selvisi jopa 75 % noususta. kuva