Lähes 40-vuotias traktoripohjainen Vammas RG 6V -tiehöylä asfaltoinnin pohjatöissä – "Aina on pohjat kelvanneet, kun on tasaista pintaa tehty"

Kuumana kesäkuun päivänä näkyi olevan traktoripohjainen Vammas RG 6V -tiehöylä ihan tositoimissa Seinäjoella. Asiastahan piti ottaa tarkemmin selvää.
Vammas RG-6V -tiehöylä on ehtinyt lähelle neljänkymmenen vuoden ikää, mutta oli yhä viime kesänä tietyömaalla Seinäjoella. Tämän RG-6V:n peruskoneena on Valmet 502 (512) -traktori.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Työmaalla olivat kovan luokan ammattilaiset tekemässä asfaltoinnin pohjatöitä Vammas RG-6V -tiehöylällä. Traktoripohjainen kone liikkui tasaisesti ja sileää pintaa syntyi. Koneen ohjaamossa Jukka Siili ohjasi konetta kokenein ottein. "Olin 45 vuotta asfalttihommissa ja siitä ajasta ajoin 20 vuotta tiehöylää", Jukka kertoo. Noista hommista Jukka on ollut jo kolme vuotta eläkkeellä. Eläkkeelle jäätyään Jukka kysyi töitä Asfalttikalliolta ja sai heti paikan – taitavia höyläkuskeja on harvassa.

Mies kertoo tehneensä lukuisia pihoja tiehöylän puikoissa. "Koskaan ei ole ollut käytössä mitään apuvälineitä, vaan tuntumalla ja silmällä on aina tehty. Aina on kaikki pohjat kelvanneet, kun on tasaista pintaa tehty", Jukka kertoo. Jukka ajaa talvisin isoa höylää ja tekee sillä talvikunnossapitotöitä. "Työ on mielekästä ja sitä on mukava tehdä hyvässä porukassa", Jukka toteaa.

Kaverina työmaalla oli myös Ossi Vainiola. Ossi on ollut kaksi vuotta eläkkeellä, mutta tuli eläkkeelle jäätyään myös takaisin töihin. Ossi toteaakin, että tämä on sellainen eläkeläismiesten harrastus.

Vammaksen tiehöylä-liiketoiminta myytiin Veekmas Oy:lle vuonna 2007.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Jukka Siilin kaverina työmaalla oli Ossi Vainiola. Ossi on ollut kaksi vuotta eläkkeellä, mutta tuli eläkkeelle jäätyään takaisin töihin. Meneillään olevasta asfaltinpohjien teosta Ossi totesikin, että tämä on sellainen eläkeläismiesten harrastus.
Jukka Siilin kaverina työmaalla oli Ossi Vainiola. Ossi on ollut kaksi vuotta eläkkeellä, mutta tuli eläkkeelle jäätyään takaisin töihin. Meneillään olevasta asfaltinpohjien teosta Ossi totesikin, että tämä on sellainen eläkeläismiesten harrastus. Kuva: Heikki Haapakoski
Jukka Siili tiehöylän ohjaamossa ajamassa. Hän on kokenut höylän kuljettaja ja kertoo ajaneensa asfalttitöissä höylää 20 vuotta.
Jukka Siili tiehöylän ohjaamossa ajamassa. Hän on kokenut höylän kuljettaja ja kertoo ajaneensa asfalttitöissä höylää 20 vuotta. Kuva: Heikki Haapakoski
Vammaksen esitelehtisen takasivu kertoo pääasiat höylän teknisistä arvoista. Etusivulla on koneen käyttötarkoituksesta kerrottu seuraavasti: ”Tehokas ja taloudellinen tiehöylä pienille teille ja kapeille kaduille, asfalttipohjien tasaukseen ja kaivoksille.” RG-6V-mallia edelsi JU-6V, joka perustui Valmet 500 traktoriin. Sen edeltäjä oli puolestaan Tienalle, jonka valmistus alkoi 1960-luvun alkupuolella.
Vammaksen esitelehtisen takasivu kertoo pääasiat höylän teknisistä arvoista. Etusivulla on koneen käyttötarkoituksesta kerrottu seuraavasti: ”Tehokas ja taloudellinen tiehöylä pienille teille ja kapeille kaduille, asfalttipohjien tasaukseen ja kaivoksille.” RG-6V-mallia edelsi JU-6V, joka perustui Valmet 500 traktoriin. Sen edeltäjä oli puolestaan Tienalle, jonka valmistus alkoi 1960-luvun alkupuolella. Kuva: Valmistaja

Sinua saataa kiinnostaa myös juttu Veekmasin tiehöylistä:

Veekmas valmistaa tiehöyliä ainoana Suomessa – tienhoidon kuninkaista on tullut harvinainen näky