Fordson Major E1A -traktori sai Suomessa lempinimen "Matalamajuri" – Suomessa malli oli haluttu suurempien tilojen ja urakoitsijoiden keskuudessa

Monella traktorilla on roolinsa Suomen koneellistumisen historiassa, mutta 1900-luvulla markkinoillamme olleista n. 100 merkistä on helppoa nimetä vuosikymmenien ykköset.
Fordson Major E1A Ford Motor Company Ltd. 1951-58  Dagenhamn Englanti
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Meillä traktorin lopullinen läpimurto tapahtui 50-luvulla, yleistyminen olisi alkanut aiemminkin, mutta sodan jälkeinen valuuttapula hankaloitti uusien koneiden saantia. Samassa säännöstelyn kurimuksessa oltiin 50-luvun puoliväliin saakka, mutta silloin traktorin saanti oli jo enemmän kiinni tuurista, suhteista ja runsaista etumaksuista, mitään ostolupia ei enää tarvittu.

50-luvulla urakoitsijoilla ja viljelijöillä saattoi olla ajokkeinaan täysin käytännön työhön soveltumattomia traktoreita, mutta se ei johtunut asiantuntemuksen puutteesta, vaan siitä, että "Majurin" tilaus oli joutunut Ö-mappiin.

"The New Major"

Fordin Dagenhamin tehtaalla oli jo 30-luvulla valmiita suunnitelmia uudesta Fordson-traktorista, joka korvaisi vanhanaikaisen N-mallin, mutta sota katkaisi kehittelyn moneksi vuodeksi. 40-luvun puolivälin häämöttäessä oltiin taas valmiita jatkamaan, mutta uudelta pohjalta, koska vuosia vanhan projektin tekniikka oli vanhentunutta. Tavoitteena oli tuottaa korkeamaavarainen yleistraktori, jossa olisi nykyaikainen vähennyspyörästö, hydraulinen nostolaite ja moderni kansiventtiilimoottori.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Englannin Maatalousministeriö hoputti taustalla, eikä traktoria saatu määräajassa kokonaan valmiiksi. "Välitilinpäätöksenä" tuotiin markkinoille Fordson Major E27N, josta löytyi toki uutta tekniikkaa, mutta moottorina oli v. 1917 kehitetty ja jo 30-luvulla vahanaikaiseksi määritelty sivuventtiilikone. Myös vaihteisto oli entisestä mallista. Näillä ns. Mörkö-Majureilla pärjäiltiin vuoteen 1951 saakka, jolloin joulukuussa järjestetyn Royal Smithfield-näyttelyn kuumin uutuus oli The New Major (Uusi Major) E1A.

Edeltäjäänsä huomattavasti matalamman ja muutenkin linjakkaamman traktorin sai joko bensa- , petrooli- tai dieselversiona. Näistä diesel-malli sai välittömästi suurimman kysynnän. Sen ajan dieselit olivat yleensä konstikkaita käynnistettäviä, mutta Majorin puolipuristimella ja pakkosyötöllä varustettu suoraruiskutusmoottori starttasi ennenkuulumattoman kylmissä olosuhteissa.

Vaihteisto oli suurin piirtein entinen, mutta kertojan ansiosta nopeusalueita oli nyt tuplasti ja huippunopeuskin oli kasvanut yli 20 kilometriin tunnissa. Uuden Majorin rungossa oli runsaasti kiinnityspisteitä erilaisille kiintotyövälineille, kuten vaikka siihen aikaan harvinaiselle etukuormaajalle tai kaivurille. Parasta oli kuitenkin hinta, joka oli diesel-mallillakin suunnilleen puolet totutusta. Majoria on sanottu maailman ensimmäiseksi huokeaksi ja helppohoitoiseksi dieseltraktoriksi, mikä pitänee paikkansa.

Uusi Major herätti kiinnostusta kaikkialla, parin vuoden kuluttua vientiä oli jo yli 100 maahan. Suurin vientimaa oli USA, mikä osaltaan todisti uuden mallin tasokkuutta. Juhannukseen -55 mennessä oli tehty 100 000 diesel-Majoria, seuraava satanen rikkoontui pari vuotta myöhemmin. Samaan aikaan moottoria terästettiin 5 hv:n verran ja luovuttiin petroolimallin valmistuksesta. Uusi Mark II-moottori ennätti olla Majorin varusteena vain reilun vuoden verran, kunnes paranneltu Fordson Power Major esiteltiin heinäkuussa 1958. Tehot oli nostettu lukemaan 51,8 hv, vahvistettu voimansiirtoa ja hydrauliikkaa sekä tehty pieniä muutoksia hallintalaiteisiin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Oli olemassa suunnitelmia pistää toiseksi moottorivaihtoehdoksi 86 hv:n 6-sylinterinen Ford 590E, eli Trader-6, mutta voimansiirron suunnittelijat eivät luottaneet vaihteiston kestävyyteen. Tuhannet omatekoiset Kuutos-Majorit ovat todistaneet insinöörien pelot turhiksi. Power Major oli tuotannossa vain hieman yli 2 vuotta, jonka jälkeen se korvattiin huomattavasti paremmin varustetulla, mutta perusrakenteeltaan samanlaisella Super Majorilla.

"Major ei nuku talviunta"

Suomella oli uuden Majorin tulemisen aikoihin hyviä Fordson-kokemuksia jo yli 30 vuoden ajalta. Markkinaosuudet olivat olleet luokkaa 60–85%, joten uuden mallin suosio oli taattu. Ensimmäisinä vuosina tuonti painottui petrooli-malleihin, mutta vuodesta 1954 lähtien tuotiin vain Diesel-Majoreita.

Uusi Fordson Major oli haluttu kone suurempien tilojen ja urakoitsijoiden keskuudessa. Se soveltui voimakkaan moottorinsa, vahvan runkonsa ja yksinkertaisen tekniikkansa puolesta mainiosti töihin, joissa traktoreita ei oltu aiemmin nähty, kuten metsätöihin. Markkinoinnissa korostettiin mahdollisuuksia ympärivuotiseen käyttöön: "Major ei nuku talviunta". 50-luvulla riitti työsarkaa mm. kivenraivauksissa, ojituksissa, tietöissä, kenttäsahauksissa ja yleensä kaikessa, missä tarvittiin siihen aikaan suurta traktoria. Turhaan ei ole sanottu, että "Majorin pyöränjälki näkyy suomalaisessa leivässä". Kaikkiaan meille on tuotu hieman yli 10 000 Majoria.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Avaa artikkelin PDF