BelAZ-louhosauto esittelyssä – Žodinolaista raskasmetallia
Louhosautot ovat raakoja koneita. Suurimpien mallien lavoille saatetaan kerralla tipauttaa jopa 40 tonnin kauhallinen kivimursketta, työtunteja voi tulla vuodessa yli 8000, niinpä autot on tehtävä rautaa säästämättä. Suurimpia valmistajia ovat amerikkalaiset Terex ja Caterpillar, japanilaiset Hitachi ja Komatsu sekä saksalainen Liebherr ja valkovenäläinen BelAZ. Viimemainittu on valmistajista tuntemattomin, muttei vähäisin: maailman louhosautomarkkinoista sillä on suunnilleen kolmanneksen siivu, IVY-maissa BelAZ:in osuus on vahvoista läntisistä kilpailijoista huolimatta 96 %.
Tilaajalle

Osaston luetuimmat
- Massey-Ferguson 165 -traktori tarjosi modernin konepellin maskilla sekä parannellun ohjaamon – ominaisuuksiensa puolesta 165 sopi hyvin Suomen oloihin26.4.2012
- Ursus 3512 -traktori pohjautui vahvasti Massey Ferguson 255 -malliin — lisenssi-MF:n tuotanto aloitettiin poliitikkojen painostuksesta12.8. Tilaajalle
- Kyntöauran laukaisulaitteet vähensivät onnettomuuksia ja laiterikkoja — nostolaite edellytti uutta tekniikkaa11.8. Tilaajalle
- Valmet Terra 865B ja 865BM -maastotraktorit vertailussa – kotimaista maastokelpoisuutta 50 vuoden takaa23.12.2020
- Belarus Progress 825 oli eniten myyty Belarus-malli – traktori tarjosi pelloille ronskia neuvostovoimaa17.5.2021
- Vanhan ajan "kesävehkeet" kuntoon – näillä toimenpiteillä vanhatkin maatalouskoneet saadaan uudenveroisiksi24.6.2021
- Husqvarna 242 on 80-luvun moottorisahamalli, johon muita sahoja verrataan edelleen – nämä seikat tekevät sahasta klassikon11.2.2021 Tilaajalle