Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Vuosi 1952 oli kaikkien aikojen traktorivuosi, jolloin Suomeen saatiin runsaasti uusia traktoreita – tästä alkoi dieseltraktorien voittokulku

Vuosi 1952 muistetaan yleensä Helsingin olympialaisista, Armi Kuuselasta ja sotakorvausten päättymisestä, mutta myös konerintamalla elettiin tuolloin historiallisia aikoja. Tuontisäännöstelyyn oli saatu väliaikainen katkos, jonka johdosta Suomeen saatiin tuotua runsaasti traktoreita. Traktoreiden tekniikassakin oli päästy lopullisille linjoille: diesel, sähköstartti, kumipyörät ja hydraulinen nostolaite olivat tulleet jäädäkseen.
Tilaajalle
Maatalousnäyttelyiden koneosastot eivät vielä 50-luvun alussa olleet kovin laajoja. Kuvassa SMK:n, Fordin ja Keskon valikoimaa Rautalammin maatalousnäyttelyssä 23.–24.8.1952. Etualalla SMK:n konetarjontaa edustaneet Takra ja David Brown Cropmaster, sekä Farmall-mallit M ja FC. Fordin palstalla, autojen seassa, seisoo petrooli-Majuri, viereisellä Keskon osastolla Allis-Chalmers-traktorit B ja WD, sekä All-Crop-vetopuimuri.