Tekniikkaa ja tietoa

Näin toimii jarrulavetti vetotilanteessa – väriledeillä kerrotaan jarrutuksen etenemisestä

Jarrulavetin toimintaan kulminoituu kilpailun eteneminen. Videolla näkyy jarruvaunun toimintaa käytännön vetotilanteissa.

Vedon alussa lavetin etureuna lepää maata vasten. Vedon edetessä painoa siirretään keulaan ja lopuksi takapää kevennetään kitkalevyn varaan.

Jarrulavetti kertoo jarrutusvastuksesta yleisölle väriledein. Kitkalevyn kyljessä on olevat ledit muuttuvat vaiheittain punaisiksi. Kun kaikki kitkalevyn ledit ovat punaisia, lavetissa on suurin jarrutusvoima päällä.

Vihreät ledit kertovat, että lavetin ohjelmisto tietää lavetin olevan valmiina seuraavaan vetosuoritukseen.

Vedon jälkeen paino siirretään takaisin taakse ohjaamon alle.

Mikäli lavetti ajautuu pois radalta, lavetin kuljettaja painaa tappokytkintä, mikä sulkee vetokoneen turbon läpän ja ilmanotto menee murto-osaan. Samalla lavetti maksimoi jarrutusvoimansa.

Lue myös jarrulavetin tarkempi esittely:

Vetokisoissa vastuksena käytettävän jarrulavetti on monimutkainen tekninen laite – jarrutusvoima on suurimmillaan kuin 27-tonninen kaivukone telat jumissa

Lue lisää