Mönkijä 50 vuotta
Mönkijäksi kutsuttu maastoajoneuvo sai alkunsa Hondan vuonna 1969 esittelemästä 3-pyöräisestä ajokista. Noista ajoista mönkijät ovat kehittyneet todella paljon. Viimeistään mahdollisuus rekisteröidä mönkijä traktoriksi teki siitä vakavasti otettavan hyötyajoneuvon – vaikka mönkijä aikoinaan valittiin jopa vuoden turhakkeeksi.
Tekniikan osalta alkuajan 3-pyöräisyydestä luovuttiin nopeasti. Ensimmäiset nelivedot ilmestyivät 1980-luvun alkupuolella. Samoihin aikoihin tuli myös ensimmäinen JD:n 5-pyöräinen. Moottorikoot ovat kasvaneet: alkuaikoina jo 350 cm3 oli iso, kun nyt peruskone on kooltaan 570 cm3.
Perusrakenne säilyi pitkälle 1990-luvulle asti lähes kaikissa samanlaisena – jäykkä taka-akseli monojousituksella oli yleisin. Vuonna 1995 Polaris toi ensimmäisen erillisjousitetun Sportsmanin. Nykyään erillisjousitus on yleisin ratkaisu.
Tällä hetkellä rinnakkain istuttavat mallit ovat nostamassa markkinaosuuttaan. Maailmalla ne ohittivat perusmönkijät kappalemääräisessä myynnissä jo muutama vuosi sitten. Suomessakin rekisteröitiin viime vuonna yli tuhat uutta rinnakkain istuttavaa. Seuraava mullistus lienee sähkökäyttöisyyden lisääntyminen.
Osaston luetuimmat
- Matka nurmelta maitohyllylle kestää kansainvälisen vertailun
- Putin aiheutti värinää metsäurakoinnin hinnoitteluun – "Noutaja" tulee, elleivät urakoinnin hinnat muutu ja nopeasti
- Kirjaudu Koneviestin nettisivuille!
- Käyttökelpoinen satelliittipaikannus
- Monokulttuurin erilaiset vaihtoehdot
- Tervettä järkeä liikenteeseen
- Huomio renkaisiin