Lisäartikkeli ja -video: Mikä kone pitäisi vuokrata? Pienkuormaajan käyttövoiman valinta vuokraamossa

Jos sähkökonetta käytetään paljon alle kymmenen asteen lämpötiloissa, voi olla kokeilemisen arvoista valita hydraulijärjestelmään hieman ohuempi öljy. Tällöin pitää kuitenkin varmistua, ettei konetta käytetä lämpimässä säässä, sillä kuumana öljy voi mennä liian ohueksi ja rikkoa ajomoottorien tiivisteet. Ensiasennusöljynä Avanteissa on ISO VG 46 - hydrauliikka öljy.Hydrauliikan putkiston aiheuttama suurempi vastus kylmässä ilmenee sähkökoneilla virrankulutuksen nousuna. Alle 30 l/min virtauksilla nousee virtaus lineaarisesti virrankulutuksen kanssa. Kun virtaus on yli 30 l/min, on virrankulutuksen kasvu eksponentiaalista. Laminaarinen virtaus loppuu ja suurempi osa hydrauliikan tehosta muuttuu lämmöksi, huonontaen hyötysuhdetta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Avantin sivupaneelin alla on suuri tyhjä tila, johon kekseliäs konemies pystyisi asentamaan lisävarusteita. Paneelin taustalla on myös valmiiksi rei`tetty teräslevy varustelun kiinnittämiseen. Tekisiköhän esimerkiksi verkkovirtainvertterillä mitään Avantin lisävarusteena?
Avantin sivupaneelin alla on suuri tyhjä tila, johon kekseliäs konemies pystyisi asentamaan lisävarusteita. Paneelin taustalla on myös valmiiksi rei`tetty teräslevy varustelun kiinnittämiseen. Tekisiköhän esimerkiksi verkkovirtainvertterillä mitään Avantin lisävarusteena? Kuva: Julius Pietarinen
Sähkökaapeleiden liitosten kiinnityspulttien kireyttä kannattaa seurata sähkökoneissa säännöllisesti. Tässä on nähtävissä suoraan akulta pääsulakkeelle tuleva johto. Muiden kaapeleiden kohdalla sulake rajoittaa oikosulkuvirtaa, mutta tämän kaapelin irrotessa, ainoastaan akkujen mahdolliset omat suojajärjestelmät rajoittavat virtaa.
Sähkökaapeleiden liitosten kiinnityspulttien kireyttä kannattaa seurata sähkökoneissa säännöllisesti. Tässä on nähtävissä suoraan akulta pääsulakkeelle tuleva johto. Muiden kaapeleiden kohdalla sulake rajoittaa oikosulkuvirtaa, mutta tämän kaapelin irrotessa, ainoastaan akkujen mahdolliset omat suojajärjestelmät rajoittavat virtaa. Kuva: Julius Pietarinen
Etupaneelin poiston jälkeen on hydrauliöljyn paluulinjaan asennetun suodattimen korkki paremmin nähtävillä. Korkin kannessa on termostaattikytkin, joka kytkee hydrauliikkaöljyn jäähdytyspuhaltimen päälle lämpötilan noustua riittävän korkeaksi. Nostopuomin sylinteri voidaan lukita huoltoasentoon paikoilleen koneen mukana kulkevalla punaiseksi maalatulla tuella. Vasemmassa laidassa on koneen 12-volttisen järjestelmän sulaketaulu. Ohjaus on toteutettu perinteisellä orbitrol-venttiilillä ja yhdellä kaksitoimisella hydraulisylinterillä, jolloin toiseen suuntaan käännyttäessä tarvitaan ohjauspyörän kierroksia lähes puolet siitä mitä toiseen suuntaan.
Etupaneelin poiston jälkeen on hydrauliöljyn paluulinjaan asennetun suodattimen korkki paremmin nähtävillä. Korkin kannessa on termostaattikytkin, joka kytkee hydrauliikkaöljyn jäähdytyspuhaltimen päälle lämpötilan noustua riittävän korkeaksi. Nostopuomin sylinteri voidaan lukita huoltoasentoon paikoilleen koneen mukana kulkevalla punaiseksi maalatulla tuella. Vasemmassa laidassa on koneen 12-volttisen järjestelmän sulaketaulu. Ohjaus on toteutettu perinteisellä orbitrol-venttiilillä ja yhdellä kaksitoimisella hydraulisylinterillä, jolloin toiseen suuntaan käännyttäessä tarvitaan ohjauspyörän kierroksia lähes puolet siitä mitä toiseen suuntaan. Kuva: Julius Pietarinen
Sähkökoneissa on paljon kaapeleita ja johtoja, joiden liitosten pulttien kireyttä on syytä seurata. Kuvassa näkyvä yksikkö muuntaa akulta tulevan 48 voltin jännitteen 12 voltiksi. Sähköavanttien työvalot ja hydrauliikan venttiilit toimivat pienemmällä 12V jännitteellä.
Sähkökoneissa on paljon kaapeleita ja johtoja, joiden liitosten pulttien kireyttä on syytä seurata. Kuvassa näkyvä yksikkö muuntaa akulta tulevan 48 voltin jännitteen 12 voltiksi. Sähköavanttien työvalot ja hydrauliikan venttiilit toimivat pienemmällä 12V jännitteellä. Kuva: Julius Pietarinen
Tulevaisuudessa diesel ei ole ainakaan halpenemassa. Kustannuslaskelmissa kannattaakin seurata dieselin hintaa polttoöljyn hinnan lisäksi, joka antaa osviittaa tilanteesta, jossa polttoaine kallistuu. Sähkökoneet on nykyisin mahdollista rekisteröidä tieliikenteeseen polttomoottorikoneiden tavoin. Lisävarusteena saatava tieliikennesarja kustantaa 1750 euroa (alv 0 %). Toistaiseksi nopeampi dieselmoottorinen 530 on parempi vaihtoehto tiellä tapahtuvia siirtymiä ajatellen, sillä sähkökoneiden huippunopeus jää hyvin maltilliseksi. Sähkökoneen tekeminen nopeammaksi ei kuitenkaan olisi kovinkaan vaikea temppu, sillä tämä edellyttäisi vain kaksinopeuksisia napamoottoreita.
Tulevaisuudessa diesel ei ole ainakaan halpenemassa. Kustannuslaskelmissa kannattaakin seurata dieselin hintaa polttoöljyn hinnan lisäksi, joka antaa osviittaa tilanteesta, jossa polttoaine kallistuu. Sähkökoneet on nykyisin mahdollista rekisteröidä tieliikenteeseen polttomoottorikoneiden tavoin. Lisävarusteena saatava tieliikennesarja kustantaa 1750 euroa (alv 0 %). Toistaiseksi nopeampi dieselmoottorinen 530 on parempi vaihtoehto tiellä tapahtuvia siirtymiä ajatellen, sillä sähkökoneiden huippunopeus jää hyvin maltilliseksi. Sähkökoneen tekeminen nopeammaksi ei kuitenkaan olisi kovinkaan vaikea temppu, sillä tämä edellyttäisi vain kaksinopeuksisia napamoottoreita. Kuva: Arto Turpeinen
Sadekelillä nopeammin liikkuvaan dieselmoottoriseen kuormaajaan toivoisi lokasuojat, sillä renkaat roiskivat kuraa mittaristolle ja kuljettajan käsinojalle saakka. Lokasuojat ovat saatavilla lisävarusteena.
Sadekelillä nopeammin liikkuvaan dieselmoottoriseen kuormaajaan toivoisi lokasuojat, sillä renkaat roiskivat kuraa mittaristolle ja kuljettajan käsinojalle saakka. Lokasuojat ovat saatavilla lisävarusteena. Kuva: Julius Pietarinen
Mittaustulokset yllättivät monilta osin. Akkulaitteita pidetään perinteisesti lähes äänettöminä, mutta tämä ei pidä täysin paikkaansa. Esimerkiksi sähkömoottoreiden luoma melu ajon aikana ylittää 80 desibeliä – etenkin korkean taajuuden vuoksi kuulosuojaimia alkaa kaipaamaan nopeasti. Aivan äänettömiä sähkölaitteet eivät ole edes ”tyhjäkäynnillä”, sillä akkujen tuulettimet hurisevat etenkin rankemman session jälkeen suhteellisen kauan. Kokonaisuutena melutasot olivat kuitenkin selvästi polttomoottorimallia pienemmät.
Mittaustulokset yllättivät monilta osin. Akkulaitteita pidetään perinteisesti lähes äänettöminä, mutta tämä ei pidä täysin paikkaansa. Esimerkiksi sähkömoottoreiden luoma melu ajon aikana ylittää 80 desibeliä – etenkin korkean taajuuden vuoksi kuulosuojaimia alkaa kaipaamaan nopeasti. Aivan äänettömiä sähkölaitteet eivät ole edes ”tyhjäkäynnillä”, sillä akkujen tuulettimet hurisevat etenkin rankemman session jälkeen suhteellisen kauan. Kokonaisuutena melutasot olivat kuitenkin selvästi polttomoottorimallia pienemmät. Kuva: Mikael Sammatti
Sähkökoneiden mittaristosta on saatavilla paljon tietoa koneen tilasta.
Sähkökoneiden mittaristosta on saatavilla paljon tietoa koneen tilasta. Kuva: Arto Turpeinen
Mäkikokeessa testasimme voimansiirron sitkeyttä noin 70 metriä pitkässä hiljalleen jyrkkenevässä rinteessä. E6 yllätti positiivisesti, sillä aika oli jopa parempi kuin polttomoottorimallin suorituskyky hitaammalla ajoalueella, joka vastaa akkumallien huippunopeutta. E5 oli vetovoimamittauksissa heikoin - mäkikokeessa sitkeyden puute korostui entisestään.
Mäkikokeessa testasimme voimansiirron sitkeyttä noin 70 metriä pitkässä hiljalleen jyrkkenevässä rinteessä. E6 yllätti positiivisesti, sillä aika oli jopa parempi kuin polttomoottorimallin suorituskyky hitaammalla ajoalueella, joka vastaa akkumallien huippunopeutta. E5 oli vetovoimamittauksissa heikoin - mäkikokeessa sitkeyden puute korostui entisestään. Kuva: Pietarinen Julius
Avantin 500-sarjan vaatii pidempiä siirtoja varten vähintään 2000 kg kantavuudella olevan perävaunun ja kyvykkään vetoauton. Tässä perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton painon heittämällä. Lisälaitteiden, kuten kauhojen tuoma paino, pitää muistaa laskea kärryn kuorman painoon.
Avantin 500-sarjan vaatii pidempiä siirtoja varten vähintään 2000 kg kantavuudella olevan perävaunun ja kyvykkään vetoauton. Tässä perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton painon heittämällä. Lisälaitteiden, kuten kauhojen tuoma paino, pitää muistaa laskea kärryn kuorman painoon. Kuva: Julius Pietarinen
Sähköisen voimansiirtoa käytettäessä ylimääräistä energiaa ei kulu, vaan työhon käytetään aina ainoastaan tehtävän vaatima virtamäärä. Kulloisellakin liikkeellä ja askareella on kuitenkin suuri merkitys virrankulutukseen. Avantit kaipaisivatkin jonkinlaista ”ECO-mittaria”, josta määrettä voisi tarkkailla reaaliajassa ja harjoitella taloudellisempaa ajotapaa. Valikoista tieto kyllä löytyy, mutta pienellä präntätystä numerolukemasta on hankala saada selvää.
Sähköisen voimansiirtoa käytettäessä ylimääräistä energiaa ei kulu, vaan työhon käytetään aina ainoastaan tehtävän vaatima virtamäärä. Kulloisellakin liikkeellä ja askareella on kuitenkin suuri merkitys virrankulutukseen. Avantit kaipaisivatkin jonkinlaista ”ECO-mittaria”, josta määrettä voisi tarkkailla reaaliajassa ja harjoitella taloudellisempaa ajotapaa. Valikoista tieto kyllä löytyy, mutta pienellä präntätystä numerolukemasta on hankala saada selvää. Kuva: Arto Turpeinen

Aina oman koneen hankinta ei ole mahdollista tai kannattavaa. Jos käyttötarve on satunnaista, on koneen vuokraaminen työtehtävää varten parempi valinta. Nyt mietimmekin: Mikä kone pitäisi Avanttia vuokratessa valita?

Vuokraamoiden tarjonta

Pienkuormaajien vuokraajia on Suomessa useita, mutta esimerkiksi Konetalo Vainikka vuokraa Avant e5- kuormainta hintaan 150 euroa/vrk (sis. alv 24%), e6 -mallia pikalaturin kanssa 200 euroa/vrk ja Avant 528 -mallia myös 200 euroa/vrk. Aikaisemmin sisätiloja varten vuokratut nestekaasukuormaajat ovat poistuneet valikoimista, sillä ne korvautuivat akkukoneilla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Työaika vaikuttaa

24 tunnin vuokra-aikaan on syytä laskea mukaan myös koneen lastaamiseen ja palauttamiseen menevä aika. Arvioimme, että vuorokauden aikana tehdään 8 tunnin työpäivä. Mittaustemme perusteella e5 Avantin tehollinen työaika on 3 tuntia ja e6:lla 5,5 tuntia. Dieselkone ei tarvitse lataustaukoja, joten potentiaalinen tehollinen on täydet 8 tuntia, mutta käytännössä työhön syntyy aina taukoja.

Ominaisuudet ratkaisevat

Pienkuormaimen ominaisuudet ja työhön soveltuvuus ovat konetta valitessa tärkeimmät kriteerit, sillä esimerkiksi e6-sähkö ja 528 diesel -koneiden käyttökustannuksissa on vain marginaalinen ero lyhyillä aikaväleillä. Esimerkissämme e6 ja 528-koneiden vuokraushinta on sama. Jos e5 Avantin työtunnit riittävät, on kyseisen koneen vuokraus edullisinta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sähkökoneiden työhydrauliikasta loppuu teho esimerkiksi jyrsimen ja suurempien harjakoneiden kohdalla, jolloin koneeksi on valittava polttomoottorikone.

Ensimmäinen vuorokausi on yleensä kallein, seuraavat vuorokaudet hinnoitellaan edullisemmin.

Piilokuluja

Kuormaajan kuljettamiseen työkohteeseen tarvitaan myös kalustoa. Sen vuokraaminen on myös lisäkustannus, jos tätä ei omasta takaa valmiiksi löydy.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vuokrausehdot kannattaa myös lukea tarkkaan. Yleensä kone toimitetaan tankattuna ja kone pitää palauttaa tankattuna. Joissain tapauksissa vuorokausikohtaista ajotuntimäärää on rajoitettu. Myös mukana vuokrattujen työlaitteiden esimerkiksi harjojen harjaksien kulumasta voidaan laskuttaa.

Lue Avantin sähkö- ja dieselkuormaimien vertailusta Akku- ja polttomoottorikäyttöiset Avant-kuormaimet vertailussa – pärjääkö sähkö dieselille KV11/2019 ?