
Fiatin 70- ja 80-luvun tehokkainta traktorisarjaa nimitettiin Suomessa Grandiksi – sarjan traktorit ovat edelleen käyttökelpoisia voimakoneita
70- ja 80-luvun isot Fiat-traktorit ovat maineeltaan tunnettuja kestävinä koneina, jotka soveltuivat hyvin turvetyömaiden vaativiin olosuhteisiin ja raskaaseen työhön. Ne ovat edelleen käyttökelpoisia voimakoneita maataloudessa, kun käyttömäärä on kohtuullinen.
Stefan Willner käyttää muokkauskoneiden veturina pääasiassa FiatAgri 160-90 traktoria, joka on vuoden 1986 mallia. Käyttötunteja on alle 10 000. Kahden suurimman mallin tekniset erot ovat melko pienet. Syöttöpumput ovat erilaiset, mikä ilmeisesti selittää 20 hv:n tehoeron. Stefan Willnerin mielestä koneiden käytännön työtehossa ei ole merkittävää eroa. Kuva: Uolevi OristoFiatin traktorivalmistuksesta
- Fiat oli italialainen traktorivalmistaja, joka valmisti yli kaksi miljoonaa traktoria vuosina 1918–1991.
- Valmistus jatkuu osana CNH-konsernia, jolla on traktoritehtaita Italian lisäksi muun muassa Iso-Britanniassa ja Itävallassa.
- Suomessa Fiat oli suosittu erityisesti urakoinnissa ja suurempien tilojen muokkauskoneena.
Hyväkuntoiset isot traktorit ovat käytettyinä kysyttyjä, koska uudet koneet ovat vuotuiseen ajomäärään ja tuotannon kannattavuuteen nähden liian kalliita. 80-luvun traktoreiden teho ja käyttöominaisuudet riittävät moniin töihin. Ohjaamossa on kohtuullisen hyvä ergonomia ja riittävästi tekniikkaa viljatilan tarpeisiin. Omatoiminen huolto ja korjaus onnistuvat ilman tietokonetta, ja varaosia saa melko hyvin. Korjausneuvoja saa eläköityneiltä huoltoyrittäjiltä.
Kohtuuhintaisia työkoneita
Willnerin tila on ollut luomutuotannossa vuodesta 2017. Tilalla ei ole karjaa, minkä vuoksi noin kolmannes 130 hehtaarin viljelypinta-alasta on viherlannoitusnurmella. Willnerin traktoreille kertyy yhteensä noin 500 tuntia vuodessa.
Suomessa kaupan olevat isot Fiatit ovat enimmäkseen paljon käytettyjä suokoneita, minkä vuoksi Willner osti traktorinsa Ruotsista, missä ne olivat olleet maatalouskäytössä.
Stefan Willner käyttää vuoden 1988-mallin Fiatagri 180–90 traktoria kylvökoneen vetoon, koska se on eri etuakselin ansiosta ketterämpi kuin pari vuotta vanhempi 160–90. Teho riittää hyvin neljä metrin leveän Väderstad Rapidin vetoon. Traktorissa on valinnaisvarusteena toimitettu PowerShift-vaihteisto, jossa on neljä ilman kytkintä vaihdettavaa pikavaihdetta. Kuva: Uolevi OristoStefan Willner on taitava koneenkorjaaja ja -rakentaja sekä seppämestari; myös hirsirakennusten teko onnistuu. Hän harrastaa amerikkalaisten autojen ja moottoripyörien kunnostusta ja rakentelua. Hän ei urakoi tai korjaa muiden koneita paljoakaan, koska luomutilan hoito, oman kaluston ylläpito ja omat projektit vievät yllättävän paljon aikaa.
Stefan Willner huoltaa ja korjaa koneensa pääosin itse. Periaatteena on, että korjaukset tehdään heti käyttökauden jälkeen, kun häiriöt ja korjaustarpeet ovat vielä tuoreessa muistissa. ”Korjaukset kannattaa tehdä kerralla kunnolla ja käyttää alkuperäisiä tai niitä vastaavia osia, jotta konetta ei tarvitse olla heti korjaamassa uudestaan”, toteaa Stefan Willner. Vanhasta navetasta tehtyyn ja laajennettuun korjaamoon mahtuu puimurin lisäksi muitakin koneita. Harrasteajoneuvoille ja autoille on erillinen talli- ja korjaamotila, jonka Stefan on tehnyt itse tilan puista höylätystä hirrestä.
Fiat 1580 -traktori oli tuotannossa vuosina 1979–1984. Fiatin 80-sarjan traktoreissa oli uusi ohjaamo. Fiat Grandi -sarjaan kuului viisi mallia, joiden tehot olivat 115–180 hv. Moottorin iskutilavuus on 8 litraa ja vaihteita on ryömintä mukaan lukien 24+8. Olavi Kolin 1580 on ollut tilalla uudesta lähtien ja on edelleen aktiivikäytössä. Traktori kuuluu alkupään mallisarjaan, joten siinä ei ole vuoden 1982 varusteeksi tullutta turboa eikä vaihteiston öljynlauhdutinta, jotka olisivat Kolin mielestä olleet tarpeellinen varuste. Kuva: Uolevi OristoKunnostettua kalustoa
Stefan Willnerin tilalla Loviisassa on käytössä kolme 90-sarjan Fiat-traktoria sekä vuoden 1998 mallinen New Holland 8360. Stefan on maalannut New Hollandinsa Fiatin ruskeaksi, jotta se muistuttaisi muita traktoreita ja olisi yhtä luotettava kuin tilan vanhemmat koneet.
Traktoreita käytetään pääosin tilan omissa töissä. Etukuormaintraktoria ei tilalla ole; nostohommat hoidetaan joko Valmetin järeällä trukilla tai puutavarakuormaimella.
Viisisylinterinen Fiatagri 90–90 -traktori on enimmäkseen metsäkäytössä. Vuoden 1986 mallinen 160-90 on muokkauskone, jolla kynnetään ja vedetään kultivaattoria tai äestä. Neliportaisella PowerShift-vaihteistolla varustetussa 180–90 traktorissa on aina paripyörät, koska sitä käytetään pääasiassa muokkaukseen ja kylvökoneen vetoon. Fiat M135 traktorilta näyttävä New Holland 8360 on yleiskone, jota käytetään viheralueiden niittoon, kyntöön, perävaunun vetoon sekä suunnanvaihdon vuoksi lumitöihin.
Kalustoon kuuluu lisäksi muutama harrastetraktori, joilla vedetään perävaunua tms.
Kahdessa suurimmassa Grandi-sarjan traktorissa on 8,1 litran ahdettu Fiat-moottori. Moottorit ovat syöttöpumppua ja joitakin komponentteja lukuun ottamatta samanlaiset. 160-mallissa on italialaisvalmisteinen rivipumppu ja 180-90:ssä Boschin rivipumppu. Tehokas jäähdytysjärjestelmä oli yksi syy Fiatin suosioon turvesoilla. Kuva: Uolevi OristoYli 2 miljoonaa Fiat-traktoria
Fiat on perustettu vuonna 1899. Yritys valmisti henkilö- ja kuorma-autoja. Traktoreiden sarjavalmistus alkoi vuonna 1919. Fiat panosti myös telatraktoreihin, joiden kauppa kävi hyvin toisen maailmansodan jälkeen. Fiatin pienet Piccolo-pyörätraktorit menestyivät varsinkin Välimeren maissa, ja niitä valmistettiin myös Turkissa ja Argentiinassa.
Isot kuusisylinteriset nelivetotraktorit ovat kuuluneet Fiatin tuotanto-ohjelmaan 70-luvun alusta lähtien. Nelivetoiset ja ajovoimanotolla varustetut mallit olivat urakoitsijoiden suosiossa. Suomessa turvetuotannon nousu kasvatti suurten traktoreiden kysyntää.
Etuakseli on Fiatin omaa valmistusta. Willnerin 180:ssä on uudempi etuakseli, mikä pienentää kääntöympyrää niin paljon, että kylvökoneen seuraava veto voidaan normaalilevyisessä päisteessä tehdä edellisen viereen. Suurimpien mallien etu- ja taka-akseleiden tasauspyörästöjen lukot käytetään hydrauliikalla. Kuva: Uolevi OristoFiatin ensimmäinen oma ohjaamo oli Pininfarinan toimiston muotoilema. Ohjaamon ulkonäkö erosi kilpailijoista; se oli tyylikäs, tehdasvalmisteisen näköinen ja hiljainen. Leveämpi Cabina Larga -ohjaamo oli Grandi-malleissa vakiona alusta alkaen. Samaa ohjaamoa käytettiin kaikissa peltokäyttöön tarkoitetuissa malleissa aina 90-luvulle asti.
Fiat laajensi maatalouskonevalmistustaan ostamalla 70-luvulla Laverdan puimurituotannon ja hieman myöhemmin Hesstonin heinäkoneet. Fiat ja Fordin maatalouskonetuotannot yhdistettiin vuonna 1991 CNH-konserniin. Yhdistymisen jälkeen lanseerattiin traktoreiden, puimureiden ja työkoneiden uusi väri, joka on punaruskea eli terrakotta. Nimi muuttui Fiatagriksi, kun 90-sarjan traktorit tulivat markkinoille 1984. Kahden miljoonan traktorin rajapyykki saavutettiin vuonna 1989. CNH valmistaa traktoreita edelleen myös Italiassa.
Etuakselin kardaani on keskellä traktoria, jotta se ei rajoita kääntöympyrää ja maavaraa on reilusti. Kuvassa akseli on ilman suojuksia; ne on irrotettava voitelua varten. Neliveto kytketään mekaanisesti. Nelipyöräjarrutus toimii vain, kun neliveto on kytkettynä. Kuva: Uolevi OristoSuurimmat mallit kuuluvat Grandi-sarjaan
Fiat esitteli Pininfarinan ohjaamolla varustetut traktorit 70-luvun lopulla. Mallisto jakautui kolmeen eri sarjaan. Tehokkain, Grandiksi nimetty mallisarja poikkesi merkittävästi pienistä malleista. Fiat 1180 mallin teho oli 115 hv ja suurimman 1880:n noin 180 hv.
Seuraava malliuudistus tapahtui, kun tuotenimi muuttui Fiatagriksi ja traktorin väri ja tyyppinumero vaihtuivat. Tyyppinumero päättyi numeroon 90, ensimmäiset kaksi tai kolme numeroa kertoivat tehon. Teknisesti merkittävimmät muutokset eivät näkyneet ulospäin, sillä ohjaamo ja vaihteistot olivat ulkonäöltään ja toiminnoiltaan samanlaisia kuin 80-sarjassa. Ajovoimanotto oli saatavilla vain 1180-malliin.
Nostovoima on 6,65 tonnia. Perinteisten nostosylinterin lisäksi on yksi ulkopuolinen sylinteri. Nostovoima riittää neliteräisille paluuauroille. Hydrauliikassa on kaksi hammaspyöräpumppua, ja kolmen venttiilin kautta saatava öljynvirtaus on 56 litraa/min. Kuva: Uolevi OristoVaihteisto on synkronoitu, ja vaihtoehtoja oli alun perin kolme. Perusmallissa on kolme aluetta ja peruutus sekä neljä alueen sisällä vaihdettavaa välitystä, ryömintä oli lisävaruste. Kolmas vaihtoehto on suunnanvaihdolla varustettu 16-portainen.
Grandi-sarjan traktoreihin tehtiin vuosien varrella muutoksia. Niistä merkittävimmät olivat etuakselin vaihtuminen ketterämmäksi ja neliportaisen PowerShift-vaihteiston tulo mekaanisen vaihtoehdoksi. 40 km/h nopeus saavutettiin vasta 80-luvun lopulla.
FiatAgri-mallistoa valmistettiin kokonaisuudessaan 80-luvun lopulle asti. Fiat Winner -mallisto korvasi Grandi-sarjan pienemmät mallit, mutta 160 ja 180 mallien valmistus jatkui 1990-luvun puoleen väliin, jolloin ne korvattiin New Hollandin tuotteilla.
Nostolaitetta voidaan käyttää myös pikanostovivulla, josta on Suomessa käytetty klik-klak-nimeä. Pikanoston keinuvipu on lokasuojassa käsikaasun vieressä. Työkone nousee ja laskee peukalon painalluksella vivuilla ennalta säädettyyn arvoon. Vivun käyttö vaatii voimaa. Kuva: Uolevi OristoIso osuus urakointikoneissa
Suomessa Fiat pyörä- ja telatraktoreiden myynti alkoi sodan jälkeen. Maahantuojana oli koko ajan Työväline Oy, vaikka omistajat vaihtuivat. 90-luvulla CNH:n traktoreiden maahantuonti oli Agritekin valikoimassa. Case IH -traktorit siirtyivät NHK-Keskukselle vuonna 2022.
Urakoitsijat olivat Työvälineen tärkein asiakaskunta. Turvetuotannon voimakas kasvu 70- ja 80-luvulla lisäsi nelivetoisten ajovoimanotolla varustettujen traktoreiden myyntiä ja kasvatti Fiatin suosiota. Fiatia markkinoitiin aktiivisesti lehdissä ja maatalousnäyttelyissä nelivetoa esittelevien näytösten ja tehdasmatkojen avulla. Kaikki eivät kuitenkaan pitäneet haitarinsoitolla höystetystä markkinameiningistä.
Fiat oli 80-luvulla ja 90-luvun alkupuolella yleisin traktori turvesoilla. 50 vuotta Fiatilla ajanut urakoitsija kehui Fiatin toimintavarmuutta ja voimansiirron kestävyyttä raskaassa jyrsinkäytössä. Ensimmäinen suurempi korjauskohde oli yleensä moottori, varsinkin turvekäytössä.
Mittaristossa on perinteiset viisarinäytöt. Ilmastointi oli Grandi-malleissa vakiona ja pienemmissä traktoreissa lisävaruste, mikä oli ajan vakiokäytäntö. Ilmansuodattimet sijaitsevat ohjaamon katossa. Vaihdevipuja on kolme, joista kaksi ohjauspyörän kummallakin puolella ja kolmas lattialla istuimen vasemmalla puolella. Kuva: Uolevi OristoHänellä on edelleen useita Grandi-sarjan Fiateja maatalous- ja urakointikäytössä. Hän ei kuitenkaan halua nimeään julkisuuteen, koska ulkomaiset konevälittäjät ovat erittäin kiinnostuneita hänen Fiat-traktoreistaan, jotka eivät ole myynnissä.
Pienemmät Grandi-sarjan koneet sopivat hänen mielestään edelleen monipuoliseen käyttöön. Isoimmat 8 litran moottorilla varustetut mallit ovat omimmillaan raskaassa voimanottokäytössä. Koneyksilöiden välillä on eroja, mutta kestävin on ollut 1580-traktori. Sen sähköjärjestelmä on toimintavarmempi kuin 90-sarjan traktoreissa.
Levystä hitsatut ovet melko ruostuvat helposti. Kilpailijat nimittivätkin Fiatin uutta väriä Ferrex-ruosteeneston punaiseksi. "Traktorin maalipinnat kannattaa pitää kunnossa, mutta jokaista kolhua ei kannata oikaista, sillä käytön jäljet saavat näkyä", toteaa Stefan Willner, joka on maalannut itse traktorinsa. Kuva: Uolevi OristoPowerShift-vaihteistolla varustetut traktorit sopivat hyvin jyrsimen vetoon, koska nopeuden muuttaminen on helppoa ja voimanottolinja ei ole täysin ”yhtä puuta” kuten perusmallissa. Ne ovat myös erittäin kestäviä.
Kääntösäde on suuri, mutta turvesuolla paripyöräkäytön kestävä etuakseli on tärkeämpi ominaisuus kuin ketteryys. Ajovoimansiirto kestää myös telojen käytön.
Etuakseli vaihtui 80-luvun lopulla, mikä teki traktorista huomattavasti ketterämmän. Kankeampi akseli on kuitenkin vahvempi.
PowerShift-vaihteisto tuli valinnaisvarusteeksi 80-luvun lopulla. Alueiden ja suunnan vaihtoon tarvittiin kytkintä, mutta alueen sisällä voi vaihtaa neljää pykälää vedon katkeamatta. PS-vaihteisto osoittautui käytössä erittäin toimintavarmaksi. 40 km/h versiot esiteltiin 1987; ne tunnistaa jäniksen kuvasta. Kuva: Uolevi OristoToista sataa konetta edelleen rekisterissä
Vienti on vähentänyt Suomesta käytössä olevien isojen Fiat-traktoreiden määrää merkittävästi; niitä on myyty pääasiassa Itä-Eurooppaan, Lähi-Itään ja Afrikkaan.
Trafin mukaan Suomessa on tällä hetkellä rekisteröitynä 70 kappaletta 160–90-malleja ja 57 kappaletta 180–90-malleja. Lisäksi määrittelemätön-nimen alla on 11 kappaleita traktoreita, joiden iskutilavuus on 8100 tai 8102 cm³, joten näistä saattaa tulla vielä jokunen Fiat lisää. Määrä on huomattava, sillä 80-luvulla yli 120 hevosvoimaisten koneiden osuus oli vain muutama prosentti noin 10 000 kappaleen vuotuisesta myyntimäärästä.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


