Näkyvyysalueet eteenpäin

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vertailun koneilla urakoidaan usein ahtaissa paikoissa työkohteissa, joissa näkyvyys ohjaamosta on tärkeää niin työnlaadun kuin turvallisuudenkin kannalta. Vaikka erilaiset kamerajärjestelmät ovatkin yleistyneet, niin suora näkyvyys työalueelle on edelleen oleellista. Näkyvyysaluemittauksista vastasi Eurofins Expert Services Oy (Aiemmin VTT Expert Services Oy). Kuljettajan silmien korkeudelle asetettiin valo, jonka luomien varjojen avulla näkyvyysalueet piirrettiin lattiaan. Näkyvyysalue ilmaistaan prosentteina, eli mitä suurempi lukema, sitä parempi näkyvyys. Kaikissa koneissa käytettiin samaa kauhaa. Pisteytyksessä huomioitiin ainoastaan näkyvyys kuljettajan tasolta eteen ja sivuille, sillä osassa koneista niskatukea ei saanut irrotettua.

Selvästi parhaan tuloksen saavutti Volvo, jonka näkyvyysprosentti oli peräti 74,1. Takeuchin tulokseksi ilmeni 68,5 %. Pieni ohjaamo näkyi väistämättä ECM:n tuloksessa, sillä näkyvyysalue oli ainoastaan 57,3 %. Sama ilmiö oli nähtävissä myös Kubotan 58,8 % tuloksessa.

Lue lisää