Kubota KX060: Napakan nopea

Kubota KX060 tuli vertailuun mukaan tuoreena uutuutena.
Kubota KX060 tuli vertailuun mukaan tuoreena uutuutena. Kuva: Timo Rintakoski
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Kuljettajista osa oli sitä mieltä, että kyynärnojat olivat ohjaamossa liian alhaalla.
Kuljettajista osa oli sitä mieltä, että kyynärnojat olivat ohjaamossa liian alhaalla. Kuva: Arto Turpeinen
Näyttöä oli suhteellisen helppoa käyttää.
Näyttöä oli suhteellisen helppoa käyttää. Kuva: Arto Turpeinen
Kubotan mitat.
Kubotan mitat. Kuva: Arto Turpeinen

Uuden mallisarjan Kubota KX060-5 esiteltiin Suomen lehdistölle vasta hieman ennen vertailua, joten kyseessä oli todellinen uutuus. Kubota asettui muita koneita hieman pienempään kokoluokkaan, sillä massaa oli kertynyt ainoastaan 5830 kiloa. Myös moottoriteho oli vertailukoneista pienin.

Tämä näkyi väistämättä etenkin voimamittauksissa, joissa tulokset olivat häntäpäätä kautta linjan. Kevyenä koneena myös kaatokuormat olivat useimpina kilpakumppaneita pienemmät. Kuljettajapisteytyksessä Kubota keräsi kuitenkin toiseksi suurimman potin ainoastaan neljä pistettä Wacker Neusonille hävinneenä, mikä nosti sijoituksen neljänneksi.

Erityisen miellyttäväksi koettiin Kubotan hydraulikka. Kone on nopean napakka liikkeissään, ja tela-ajon sekä puomin yhtäaikainen käyttäminen onnistuvat erinomaisesti. Lisäksi tela-ajon nopeus on kärkikolmikossa ja polttoaineenkulutus pienimmästä päästä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaikka Kubota pärjäsikin kuljettajapisteissä mainiosti, niin pientä napinaakin esiintyi. Suurikokoisemman kuljettajan on hankala löytää etenkin ajopolkimia käytettäessä sopivaa työskentelyasentoa. Osa kuljettajista koki myös kyynärnojien sijaitsevan liian alhaalla.

Kubotan akun sijoittelu koneen etukulmaan arveltiin olevan jopa testijoukon paras. Myös päivittäistarkastuskohteet ovat hienosti esillä. Oikean sivuluukun alta paljastuu venttiililohko kokonaisuudessaan. Keskusrasvarin säiliökin on saatu sovitettua lohkojen vierelle.

Uuden mallisarjan Kubotan melutasojen kerrotaan pienentyneen, mutta vieläkään ohjaamoa ei ole saatu kovin hiljaiseksi. Esimerkiksi työskentelymelu on vertailun korkein. Hytin äänimaisemaan kuvailtiin pöriseväksi, mikä on toki parempi kuin korkeataajuuksinen ullitus. Näkyvyyden ohjaamosta koettiin hieman heikentyneen edelliseen mallissarjaan verrattuna. Tämä oli havaittavissa myös Eurofins:n näkyvyysaluemittauksissa.

Yhteensä 628 pistettä

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

KIITÄMME & MOITIMME:

  • Hydrauliikan toiminta kokonaisuutena
  • Päivittäiset huoltokohteet hyvin esillä
  • Polttoaineen kulutus
  • Työskentelymelu
  • Hydrauliikan voimat

Lue lisää