Uponnut kaivuri korjataan
Koneviestissä 11/2010 ollut juttu uponneen kaivurin nostamisesta on herättänyt paljon keskustelua. Tässä uusimpia kuulumisia asian tiimoilta.
Volvon huoltotiimin kokoonpano Kaivukoneen pelastus -jutussa vaatii hieman tarkennusta. Tässä vielä kuva koko joukosta: vasemmalla Jarkko Ronkainen, Michael Wackström ja Bo Engman. Etualalla näkyy myös tarvikkeita, joita työssä käytettiin. Tynnyri on pilaantunutta polttoainetta varten. Yksi tärkeimmistä käsityökalusta oli lapio!Kuten koneen nostovaiheessa jo ounasteltiin, tarvittavat korjaustoimenpiteet ovat mittavat. Kaivukone on yhä korjattavana Volvon huoltopisteessä. Takaisin työhön kone saadaan syksyn kuluessa.
Kokonaan uusitaan seuraavat osat:
• moottori
• moottorin johtosarjat
• akut
• toinen puomin nostosylinteri
Nostosylinteri oli ilmeisesti vääntynyt osuttuaan vetämisen aikana kantoon. Kääntömoottori ja molemmat alavaunun vetomoottorit avattiin ja tarkistettiin, mutta niihin ei ollut päässyt vettä, eivätkä ne siis tarvinneet korjausta.
Maastoon nosto-operaation seurauksena syntyneet jäljet käydään korjaamassa vasta talvella, kun maa on kunnolla roudassa.
Kuluja syntyi paljon
Koneen nostokustannukset ja korjaukset maksaa vakuutusyhtiö, sillä yrittäjällä oli juuri tällaisten vahinkojen varalta Fenniasta otettu suovakuutus.
”Vakuutus ei kuitenkaan korvannut kaikkia kuluja”, kertoo Tero Lukkala Vihdin Konetyö Oy:stä. ”Koneen seisontapäivien korvaamiseksi olisi pitänyt ottaa erillinen vakuutus.”
Tero kehottaakin tarkistamaan suovakuutuksen ehdot, sillä vakuutuksen kattavuus vaihtelee vakuutusyhtiöittäin.
Muuten Tero kiittelee yhteistyötä vakuutusyhtiön tarkastajan kanssa. Onnettomuuden kulusta ja korjausta vaativista osista on molemmilla osapuolilla ollut yhtenevä käsitys.
Suurimmat taloudelliset tappiot yritykselle syntyvät siitä, että monesta hyvästä urakasta on täytynyt kieltäytyä koneen korjauksen ollessa yhä kesken.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
