
Heikki Bågman pääsi koulunpenkiltä suoraan töihin ja siitä edelleen kaivinkoneyrittäjäksi – kesälomia ei ole, mutta talvella on aikaa levätä
Suoraan koulunpenkiltä työllistyminen maarakennusalalla voi olla haastavaa, mutta Heikki Bågman päätyi suhteellisen nopeasti yrittäjäksi.Heikki Bågman
- Yrittäjänä maarakennusalan yritys Infraten Oy:ssä.
- Ikä 29 vuotta.
- Kolme kaivinkonetta ja yksi pyöräkuormaaja.
- Aloitti uransa rakennuskoneenkuljettajana, mutta perusti pian oman yrityksen.
- Kotipaikka: Lievestuore.
Heikki Bågmanin kiinnostus maarakennusalaan syntyi suvun kautta, sillä hänen sedällään oli alan yritys, jossa hän pääsi tutustumaan kaivinkoneisiin. Kipinä koneisiin on kuitenkin varhaista alkuperää, sillä mummolassa oli mahdollisuus ajaa traktoreilla.
"Metsäkonepuoli oli toisena vaihtoehtona, mutta päädyin maarakennukseen, sillä tämä on monipuolisempaa. Kaivinkoneella voi tehdä hyvin monenlaisia töitä," Bågman kertoo.
Kuskista yrittäjäksi
Koulun jälkeen Bågman aloitti palkattuna kuskina, mutta 21-vuotiaana hän päätti perustaa toiminimen. Muutama vuosi sitten yritys muutettiin osakeyhtiöksi. Onneksi työharjoittelussa ja ensimmäisessä työpaikassa nuorukaiselle annettiin vastuuta.
"Yrittäjäksi siirtyminen ei ollut kovin iso askel, koska edellisessä työpaikassa sain hyvää koulutusta ja oppia. Välillä mitattiin jopa paineensietokykyäni, sillä vastuuta annettiin paljon. Joskus asioita piti selvittää itse," Bågman sanoo.
Suoraan töihin
Mies ei ole katunut päätöstään, sillä laskut ja koneet on saatu maksettua. Maailmantilanne ja yleinen taloustilanne ovat kuitenkin heijastuneet toimintaan, sillä jo suunniteltuja hankkeita ei ole aina vietykään eteenpäin. Töitä kuitenkin riittää monilla sektoreilla.
Alan monipuolisuus on ehdottomasti parasta
"Alan monipuolisuus on ehdottomasti parasta, sillä teen töitä rakennuksen pohjista aina kunnallistekniikkaan ja rakennusten salaojien tekemiseen. Talvella työllistää energiapuun korjuu."
Kaikissa töissä on kuitenkin hyvät ja huonot puolensa. Maarakennusalan yrittäjällä ei kesälomia ole, mutta talviaikaan on yleensä aikaa levätä. Talvisessa kunnossapidossa tosin työllistää pieni pyöräkuormaaja.
Bågman kertoo urakehityksen kannalta rasittavinta olleen, kun hänet lähes kylmiltään lähetettiin asiakastöihin.
"Ymmärrän, että se on vaikea yhtälö, kun nuori henkilö laitetaan työtehtävään, jota ei ole koskaan aiemmin tehnyt. Kolmivuotinen koulutus kuitenkin siivitti reissua eteenpäin," Bågman sanoo.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

