JCB 65R-1: Vanhahtava, mutta vankka puskija

JCB 65R-1 -kaivinkoneen moottori sijoittui muista poiketen 3A-päästötasolle. Myös ohjaamo oli vanhahtava.
JCB 65R-1 -kaivinkoneen moottori sijoittui muista poiketen 3A-päästötasolle. Myös ohjaamo oli vanhahtava. Kuva: Arto Turpeinen
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Ohjausvivut olivat asennettu hankalaan kulmaan, mutta puskulevyn hallintavipua oli hyvässä paikassa.
Ohjausvivut olivat asennettu hankalaan kulmaan, mutta puskulevyn hallintavipua oli hyvässä paikassa. Kuva: Arto Turpeinen
Pientä näyttöpaneelia oli hankala käyttää.
Pientä näyttöpaneelia oli hankala käyttää. Kuva: Arto Turpeinen
JCB:n mitat.
JCB:n mitat. Kuva: Arto Turpeinen

JCB poikkesi hieman kilpakumppaneistaan, sillä moottori sijoittui vielä 3A-päästötasolle kun muut osallistujat olivat vähintään nelostasolla. Vanhempi mallisarja näkyy myös vanhahtavassa ohjaamossa – esimerkiksi näyttöpaneeli on pieni ja hankala käytettävä. Peruutuskameralle oli asennettu oma monitorinsa varsinaisen näytön vasemmalle puolelle, jossa se hieman peittää näkyvyyttä kaivualueelle.

Ohjausvivut ovat aavistuksen jäykät käyttää ja asennettu erikoiseen kulmaan kallistuen kohti kuljettajaa. Toisaalta pieni puskulevyn hallintavipu on oivallisessa paikassa.

Voimamittauksissa JCB pärjäsi hyvin, esimerkiksi alavaunun vetovoima ja käännön voima olivat parhaat. Myös testikuljettajat raportoivat koneen olevan todella vankka puskemaan. Voiman vastapainona tela-ajo oli koko joukkion hitain. Testin toiseksi pienin peräylitys näkyi väistämättä kaatokuormamittauksissa, sillä sivusuuntaan lukema oli vertailun pienin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ulospäin JCB on hiljainen, sillä työmelu viiden metrin päässä koneen takana oli koko joukon matalimpia. Kokonaismelutasoa kuitenkin nostaa etenkin vertailun korkein ajomelu, mikä osittain johtui rämisevistä muoviosista. Power-työmoodissa koneen hydrauliikka toimii varsin mukavasti, mutta ei kuitenkaan kestä tela-ajoa ja puomin liikuttamista yhtä aikaa, sillä liikkeet hidastuvat merkittävästi.

JCB:n päivittäiset tarkastuskohteet ovat mainiosti esillä. Myös akku on sijoitettu oivallisesti ylävaunun etukulmaan. Lauhduttimet ovat kuitenkin tiukassa paketissa, eikä puhdistaminen ole helpoin mahdollinen operaatio. Valmistaja lupaa puomistolle ja puskulevyn nivelille 500 tunnin rasvausvälin. Tämä on saavutettu graffitivoidelluilla pronssilaakereilla. Testikoneen etukulmaan oli varmuuden vuoksi kuitenkin asennettu myös keskusrasvari.

Yhteensä 602 pistettä

KIITÄMME & MOITIMME

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
  • Pieni peräylitys
  • Testin paras vetovoima
  • Päivittäiset tarkastuskohteet hyvin esillä
  • Hidas ja meluisa tela-ajo
  • Kaatokuormat
  • Hydrauliikka ja tela-ajo toimivat huonosti yhtä aikaa

Lue lisää