Volvo EC60E: Perusvarma esitys

Volvo ei tällä kertaa yltänyt kärkikolmikkoon.
Volvo ei tällä kertaa yltänyt kärkikolmikkoon. Kuva: Timo Rintakoski
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Näyttöpaneelin valikot olivat selkeät.
Näyttöpaneelin valikot olivat selkeät. Kuva: Arto Turpeinen
Käsinojat ovat ohjaussauvojen linjaa leveämmällä, joka haittasi kuskien työskentelyä.
Käsinojat ovat ohjaussauvojen linjaa leveämmällä, joka haittasi kuskien työskentelyä. Kuva: Arto Turpeinen
Volvon mitat
Volvon mitat Kuva: Arto Turpeinen

Koneviestin konevertailujen kestomenestyjä Volvo sijoittui tällä kertaa kärkikolmikon ulkopuolelle. Kuljettajapisteissä hieman vanhahtavan oloinen kone oli viides, eivätkä tekniset mittaukset tasapaksua esitystä parantaneet. Alavaunun vetovoimaa lukuun ottamatta lähes kaikki voimatasot olivat testiryhmän heikoimmasta päästä. Myös polttoaineenkulutus oli suurin.

Vaikka Volvon peräylitys sivulle oli peräti 65 cm, niin tästä huolimatta kaatokuorma eteen oli huonoin, eikä sivusuunnassakaan parannusta juuri tullut. Tämä korostui myös testikuljettajien kommenteissa. Suurelta osin tämä johtuu vertailun toiseksi pienimmästä työpainosta. Lisäksi alavaunu oli kapein. Kokonaispisteitä kuitenkin nosti kokonaisuudessaan hiljaisin ohjaamo, lisäksi näkyvyys eteenpäin oli vertailuryhmän paras.

Volvon hydrauliikkaa kuvattiin miellyttäväksi – etenkin jos sopivan nopeuden löytää kierroksia pudottamalla. Ergonomista kaivamista kuitenkin vaikeuttaa epäsuhta istuimen ja kaivuvipujen välillä, sillä käsinojat ovat selvästi ohjaussauvojen linjaa leveämmällä. Testikoneeseen toivottiin myös ilmaistuinta. Tyvitaitto toimi vaihtokatkaiseminen kautta, vaikka hallintavivuissa olisi ollut vapaita proporulliakin käytettäväksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Avaran oviaukon myötä hyttiin on helppo nousta. Katkaisimet ovat tuttuja suuremmista Volvoista, mutta esim. lämmityslaitteen manuaalisen hallinnan löytäminen aiheutti hämmennystä. Näyttöpaneelin valikkoja kuitenkin kuvattiin selkeiksi.

Volvossa laturi ja starttimoottori sekä muut huoltokohteet ovat varsin hyvin näkyvillä. Kuitenkin esim. tankkauspumpun letku on todella ahtaassa kotelossa. Ihmetystä herätti myös Steelwristin kallistuvan kauhanpyörittäjän kaivupuomin etupuolelle sijoitettu sähköyksikkö, joka on todella vaurioalttiilla paikalla.

Yhteensä 613 pistettä

KIITÄMME & MOITIMME

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
  • Näkyvyys ohjaamosta
  • Hiljainen hytti
  • Selkeät valikot
  • Pitkä peräylitys
  • Kaatokuormat
  • Polttoaineenkulutus

Lue lisää