
Volvo EC60E: Perusvarma esitys




Koneviestin konevertailujen kestomenestyjä Volvo sijoittui tällä kertaa kärkikolmikon ulkopuolelle. Kuljettajapisteissä hieman vanhahtavan oloinen kone oli viides, eivätkä tekniset mittaukset tasapaksua esitystä parantaneet. Alavaunun vetovoimaa lukuun ottamatta lähes kaikki voimatasot olivat testiryhmän heikoimmasta päästä. Myös polttoaineenkulutus oli suurin.
Vaikka Volvon peräylitys sivulle oli peräti 65 cm, niin tästä huolimatta kaatokuorma eteen oli huonoin, eikä sivusuunnassakaan parannusta juuri tullut. Tämä korostui myös testikuljettajien kommenteissa. Suurelta osin tämä johtuu vertailun toiseksi pienimmästä työpainosta. Lisäksi alavaunu oli kapein. Kokonaispisteitä kuitenkin nosti kokonaisuudessaan hiljaisin ohjaamo, lisäksi näkyvyys eteenpäin oli vertailuryhmän paras.
Volvon hydrauliikkaa kuvattiin miellyttäväksi – etenkin jos sopivan nopeuden löytää kierroksia pudottamalla. Ergonomista kaivamista kuitenkin vaikeuttaa epäsuhta istuimen ja kaivuvipujen välillä, sillä käsinojat ovat selvästi ohjaussauvojen linjaa leveämmällä. Testikoneeseen toivottiin myös ilmaistuinta. Tyvitaitto toimi vaihtokatkaiseminen kautta, vaikka hallintavivuissa olisi ollut vapaita proporulliakin käytettäväksi.
Avaran oviaukon myötä hyttiin on helppo nousta. Katkaisimet ovat tuttuja suuremmista Volvoista, mutta esim. lämmityslaitteen manuaalisen hallinnan löytäminen aiheutti hämmennystä. Näyttöpaneelin valikkoja kuitenkin kuvattiin selkeiksi.
Volvossa laturi ja starttimoottori sekä muut huoltokohteet ovat varsin hyvin näkyvillä. Kuitenkin esim. tankkauspumpun letku on todella ahtaassa kotelossa. Ihmetystä herätti myös Steelwristin kallistuvan kauhanpyörittäjän kaivupuomin etupuolelle sijoitettu sähköyksikkö, joka on todella vaurioalttiilla paikalla.
Yhteensä 613 pistettä
KIITÄMME & MOITIMME
- Näkyvyys ohjaamosta
- Hiljainen hytti
- Selkeät valikot
- Pitkä peräylitys
- Kaatokuormat
- Polttoaineenkulutus
Osaston luetuimmat
- Piinaako polanne? – Kovax-polannekauha soveltuu tamppaantuneen lumen höyläämisen lisäksi myös tavalliseen auraukseen12.4.2021
- Televisiosta tuttu Markku Saukko on maarakennusalan ammattilainen – työn lomassa onnistuu myös yhteisselfiet kuraisissa vaatteissa23.6.2021
- Akkukäyttöinen Volvo L25 Electric -pyöräkuormain ei metelöi – sähköinen voimansiirto on todella herkkäliikkeinen12.4.2021 Tilaajalle
- Käytettyä kaivuria ostamassa – millaisen kaivinkoneen saa 30 000 eurolla?22.9.2016 Tilaajalle
- Doosan nimetään uudelleen22.12.2022
- Saris PXL 2030 -perävaunu + HMF 50-TM – hallittua kuormausta18.7.2013
- Timo Hyppösen omatekoisen pyöräkuormaajan rakentaminen kesti vuosikymmenen – ”Jos jotain tekisin toisin, niin en aloittaisi koko hommaa ollenkaan”16.9.2021 Tilaajalle