Cat 306CR: Ainutlaatuisia ominaisuuksia

Cat 306CR pääsi vertailussa hopealle, sillä tekniset mittaukset veivät sen kärkeen. Kuljettajapisteissä se oli kolmas.
Cat 306CR pääsi vertailussa hopealle, sillä tekniset mittaukset veivät sen kärkeen. Kuljettajapisteissä se oli kolmas. Kuva: Timo Rintakoski
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Näytössä oli uusia ominaisuuksia esim. hydrauliikan säädölle.
Näytössä oli uusia ominaisuuksia esim. hydrauliikan säädölle. Kuva: Arto Turpeinen
Konetta pystyi ohjaamaan ohjaussauvalla ilman jalkapolkimia.
Konetta pystyi ohjaamaan ohjaussauvalla ilman jalkapolkimia. Kuva: Arto Turpeinen
Catin mitat.
Catin mitat. Kuva: Arto Turpeinen

Cat nousi vertailun hopeapallille tasaisen varman suorituksen myötä. Kuljettajapisteissä kone oli kolmas, mutta teknisissä mittauksissa kone vei kärkipaikan. Pistepottia kerryttivät etenkin testin parhaat nostovoimat sekä pieni polttoaineenkulutus.

Vertailuun osallistunut Cat edusti merkin uusinta sähköisesti esiohjattua mallisarjaa, mikä mahdollistaa hydrauliikan ominaisuuksien säätämisen esim. kaivuvipujen reagoinnin suhteen. Tämä onkin tarpeen, sillä nopeimmalla asetusalueella liikkeet ovat todella hätäiset ja sylinterit paukahtavat helposti päätyyn saakka. Työskentely on jollain tavalla jouheaa ainoastaan hitaimmilla säädöillä. Kuljettajia hämmensi myös Catin tapa muuttaa moottorin kierroksia esim. tela-ajon alkaessa. Myöskin tela-ajon ja hydrauliikan yhtäaikainen toimivuus olisi voinut olla parempi.

Catissa on muutamia ainutlaatuisia ominaisuuksia. Konetta on mahdollista ohjata liukuohjatun kuormaimen tapaan ohjaussauvalla, jolloin jalkapolkimia ei tarvita. Toisella kahvalla voi hallita puskulevyä. Ominaisuuksiin kuuluu jopa vakionopeudensäädin. Kahva-ajo todettiin periaatteessa erittäin toimivaksi, mutta valitettavasti alavaunun vetovoima ei aivan riittänyt toiminnon täysimääräiseen hyödyntämiseen. Tästä kielii myös mittausten heikoimpiin kuulunut vetovoima.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Uudessa mallisarjassa muotoilu on muuttunut merkittävästi. Aiemmin käytössä oli kaksi suurta konepeittoa. Nykyisessä kulmikkaammassa muotoilussa käytössä on useita pienempiä luukkuja. Syynä tähän on syntyvien kolhujen edullisemmat korjauskustannukset. Päivittäiset tarkastukset kuitenkin onnistuvat hyvin, mutta edelliseen mallisarjaan verrattuna remontointi on hieman ahtaampaa. Lisäksi tankkauspumpun letku on hankalassa kotelossa ohjaamon vieressä.

Yhteensä 672 pistettä

KIITÄMME & MOITIMME:

  • Nostovoimat
  • Polttoaineenkulutus
  • Täysin uusia ominaisuuksia
  • Vetovoima
  • Äkäinen hydrauliikka
  • Tankkauspumpun letkun sijoitus

Lue lisää