Norrhydron hydrauliikalla Volvon kaivukoneen polttoainekulut jopa puoleen? Myynti alkaa, proto esittelyssä FinnMetkossa
Volvo EC300 E Norrdigi MCC Hybrid -kaivukone hyödyntää rovaniemeläisen Norrhydro Oy:n kehittämää teknologiaa. Polttoaineenkulutuksen kerrotaan jäävän puoleen vastaavasta vakiokoneesta. Volvo aloittaa koneen myynnin.
Volvo EC300 E Norrdigi MCC Hybrid eroaa vakiokoneesta vain yksityiskohdiltaan. Tarkkasilmäinen huomaa eroja kaivupuomin ja kauhankäännön sylintereissä, sekä koneen ylävaunun takaosassa. Kuva: ValmistajaFinnMetkon yksi mielenkiintoisimpia teknologiauutuuksia on Volvo EC300 E Norrdigi MCC Hybrid. Norrhydro Oy:n kehittämä NorrDigi® MCC -järjestelmä on ollut pitkäaikaisissa käyttötesteissä ja järjestelmän myynti aloitetaan nyt tuotantokoneisiin. Myynnistä vastaa Volvo CE Finland eli Volvon virallinen jälleenmyyntiverkosto.
Alkuvaiheessa Volvon tehdastuotannosta tulleet koneet toimitetaan CEES:lle Ruotsiin, joka asentaa niihin Norrdigi-hydrauliikkajärjestelmän. CEES on Volvon omistama erikoiskoneiden valmistukseen keskittynyt yritys.
Norrdigi-koneella on tehty kenttätestejä pitkin kevättä ja talvea Tampereen Infran kanssa oikeilla työmailla. Norrhydron mukaan palaute teknologiasta on ollut hyvää, vaikka Norrhydron edustajien mielestä on vielä paljon optimoitavaa.
Norrdigi-järjestelmällä varustetun kaivukoneen polttoaineenkulutuksen kerrotaan puolittuneen vastaavaan peruskoneeseen verrattuna ja voimanlähteen tyypistä riippumatta. Tämä tarkoittaisi merkittävää säästöä sekä polttoainekuluissa että CO₂-päästöissä.
Volvo on sittemmin siirtänyt myös koneen ohjausliikkeiden optimoinnin Norrhydron kehitettäväksi.
Toimintaperiaate
Norrdigi-teknologian periaate on hyödyntää kaivupuomin potentiaali- ja liike-energiaa ja varastoida sitä mäntäpaineakkuihin ja hyödyntää sitä voimaa tarvitsevan liikkeen hyväksi. Mitä enemmän on liike- ja potentiaalienergiaa vapautuu liikkeessä alaspäin, sitä enemmän energiaa saadaan varastoitua paineakkuihin. Järjestelmän hyötysuhde paranee koneen kasvaessa.
Norrhydron patentoima järjestelmä perustuu monikammioiseen digitaalisesti ohjattuun hydrauliseen sylinteriin. Järjestelmä parantaa hydrauliikan tehokkuutta, ja samalla työkoneen nykyistä hydraulista järjestelmää voidaan tehostaa. Kone ei tarvitse enää samankaltaista pääventtiilistöä, eikä myöskään niin suurta hydraulipumppukapasiteettia putkineen ja letkuineen. Järjestelmä käyttää vähemmän energiaa ja tarjoaa mahdollisuuden myös pienentää moottorin kokoa.
Toisin kuin perinteisellä kaksikammioisella sylintereillä, joka joko työntää tai vetää sylinterin männän poikkipinta-alaa vastaavalla voimalla, digitaalisesti ohjattu hydraulinen sylinteri käyttää neljää kammiota, joita voidaan ohjata 16-portaisesti riippuen tehtävän vaatimasta kuormasta.
Monikammiosylinterien toimintaan on yhdistetty kehittyneitä sähköisiä ohjausjärjestelmiä, jotka mahdollistavat välittömän vasteen tarkempaan voimantuottoon hydrauliikkajärjestelmissä. Samalla käytetään vain murto-osa siitä energiasta, minkä vastaavan koneen liike tai toiminto vaatisi perinteisellä hydrauliikkajärjestelmällä.
Norrhydron mukaan uutta teknologiaa voi soveltaa useisiin konetyyppeihin kaivukoneiden lisäksi, kuten materiaalinkäsittelykoneisiin sekä kaivos- ja metsäkoneisiin. Koneen perusvoimanlähteeksi käy sekä diesel- että sähkö.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


