
Laahakaivinkoneita käytetään edelleen urakoinnissa – koneiden etuna on suuri ulottuvuus
Vastoin kaikkia ennusteita laahakaivinkoneiden käyttö jatkuu eikä loppua ole näköpiirissä. Suomessa on edelleen aktiivipalveluksessa parikymmentä vaijerikäyttöistä laahakaivinkonetta. Viime vuosien aikana niitä on jopa tuotu maahan harvakseltaan lisää.
Suuri ulottuvuus on laahakaivinkoneiden etu. Kevytrakenteinen teräsristikoista koottu puomi mahdollistaa koneen painoon verrattuna suhteellisen suuren kauhan käyttämisen, jolloin tonneja siirtyy tehokkaasti. Kuva: Heikki HaapakoskiVaijerikaivinkoneiden uskottiin poistuvan käytöstä viimeistään pari vuosikymmentä sitten. Tästä huolimatta Suomessa on edelleen työssä harvalukuinen joukko näitä koneita. Niiden pääasiallinen käyttö liittyy veden alta tapahtuvaan kaivamiseen. Useimmiten kysymys on soran nostosta pohjaveden alta, mutta aina silloin tällöin laahakoneita tarvitaan ruoppausmassojen nostoon vesistötöiden yhteydessä.
Erityisesti Englannissa 60- ja 70-luvuilla valmistettuja Ruston-Bucyrus-koneita on uudistettu laajamittaisesti parin viime vuosikymmenen aikana. Koneisiin on asennettu esimerkiksi kaksivipuohjaukset sekä uudet ohjaamot. Tämä Jukka Korpi Oy:n modernisoitu kone ei tarkasti ottaen ole englantilainen Ruston-Bucyrus. Kysymyksessä on amerikkalainen sisarmerkki Bucyrus-Erie. Kuva: Heikki HaapakoskiSuomen laahakonekanta on pääosin hyvin iäkästä. Syynä ei ole se, etteikö uudempaa kalustoa olisi saatavilla. Erityisesti saksalaiset kaivinkonetehtaat valmistavat edelleen ristikkopuomein varustettuja vaijerikaivinkoneita. Tunnetuimpia merkkejä ovat Sennebogen ja Liebherr. Uusien koneiden voimansiirto perustuu hydrauliikkaan, vanhan mekaanisen voimansiirron sijasta.
Osa laahakoneiden omistajista haluaa kuitenkin edelleen pitäytyä mekaanisissa koneissa. Takana on vankasti perusteltua talousajattelua. Urakoitsija Jukka Korpi kertoo mekaanisen laahakaivinkoneen osoittautuneen varmatoimiseksi ja taloudelliseksi. Korven mukaan ajotuntuma on mekaanisessa koneessa selkeästi parempi.
Hänen mielestään on tärkeää, että koneen kuljettaja tuntee työskennellessään, mitä veden alla tapahtuu. Ilman herkkää tuntumaa on vaarana, että kuljettaja vetää vaijerin poikki tai särkee kauhan. Korpi korostaa myös mekaanisen voimansiirron taloudellisuutta: Polttoainetta kuluu hyvin kohtuullisesti.
Konehankinnat ulkomailta
Jukka Korven konekalusto koostuu ainoastaan mekaanisista vaijerikoneista, joista suurin osa on tullut Suomeen 50- tai 60-luvuilla. Korpi on ostanut koneensa pääasiassa suurilta suomalaisilta rakennusliikkeiltä niiden aikoinaan luopuessa omista vaijerikoneistaan. Sopivaa vanhaa kalustoa ei kuitenkaan ole enää Suomessa saatavilla. Siksi Korpi on tehnyt viimeisimmät konehankintansa ulkomailta.
Tämä vanha amerikanrauta kuuluu Veljekset Mäkipelto Oy:lle, jolla erilaisia laahakaivinkoneita on toistakymmentä. Suurin osa yrityksen työmaista on soran nostossa. Toisena tärkeänä työllistäjänä ovat syvätiivistysprojektit.Kaksi viimeisintä hänen maahan tuomista koneista ovat 100-tonnisia Bucyruksia tyyppiä 61. Malli on ilmeisen suosittu laahakoneurakoitsijoiden piirissä, sillä myös pietarsaarelainen Veljekset Mäkipelto Oy on tuonut Tanskasta käyttöönsä vastaavan koneen. Jukka Korpi Oy:n ohella Veljekset Mäkipelto Oy on keskittynyt urakoimaan mekaanisilla vaijerikaivinkoneilla.
Vuonna 1966 valmistunut Bucyrus-Erie 61 on modernisoinnissa saanut uuden ohjaamon. Samalla kaivutoimintojen hallinta on muutettu kaksivipuiseksi. Esiohjaus tapahtuu tässä koneessa paineilmalla. Vasemmalla ylhäällä olevista pikkuvivuista hallitaan telojen ohjausta. Kuva: Heikki HaapakoskiSoran kaivu työllistää
Laahakoneiden ominta toimialuetta on vedenalainen kaivu. Siinä työssä ne yltävät selkeästi suurempiin työsaavutuksiin kuin samankokoiset ja -tehoiset hydrauliset pitkäpuomikoneet. Ero laahakaivinkoneen hyväksi kasvaa sitä mukaa, mitä syvemmältä kaivaminen tapahtuu, ja mitä kauemmas kaivetut massat siirretään.
Veden alta tapahtuvassa soran nostossa laahakaivinkoneet ovat osoittautuneet tehokkaiksi ja taloudellisiksi. Sora nostetaan ensin kasalle kuivumaan, josta se kuljetetaan seulottavaksi ja murskattavaksi. Kuva: Oy Tallqvist AbSuurin osa Suomessa olevista laahakaivinkoneista työllistyy veden alta tapahtuvassa soran nostossa. Tämän lisäksi laahakoneita työllistävät satunnaiset ruoppausprojektit. Varsinaisia jokiruoppauksia ei nykyaikana juurikaan tehdä, mutta meriruoppauksissa edellytetään usein ruoppausmassojen nostoa maalle.
Käytännössä työ toteutetaan yleensä niin, että kuokkakauharuoppaaja lastaa ruoppausmassat merellä proomuun, joka tuo massat rannassa sijaitsevaan purkauspaikkaan. Rannalla olevalla laahakoneella massat nostetaan vedestä kuivalle maalle.
Ruoppaistöissä laahakoneiden roolina on toimia massojen vastaanottokoneina rannassa, kun proomuilla rantaan kipatut ruoppausmassat nostetaan kuivalle maalle. Työ vaatii koneilta yleensä vähintään 100 tonnin työpainoa ja riittävää nopeutta. Kuva: Heikki HaapakoskiTyö vaatii koneelta vähintään 100 tonnin työpainoa. Tähän tarkoitukseen Oy Tallqvist Ab osti pari vuotta sitten YIT:ltä yli 200 tonnia painavan Lima 2400 -kaivinkoneen.
Lima on tähän mennessä ollut käytössä ruoppaustöissä Porissa ja viimeksi Pietarsaaressa. Sen jälkeen koneelle tehtiin mittava peruskorjaus ja nyt se odottaa Pietarsaaren satamassa tulevia töitä.
”Kone on niin suuri liikuteltava, ettei sitä kannata siirtää kuin lautalla meren kautta. Sen työmaiden on siksi oltava rannalla”, kertoo Oy Tallqvist Ab:n korjaamopäällikkö Rainer Smeds.
Monet vanhoista laahakaivinkoneista ovat tekniikaltaan erinomaisessa kunnossa. Oy Tallqvist Ab:n Lima 2400 kunnostettiin viime vuonna. Siinä yhteydessä Liman Caterpillar D379 V8 -moottori kävi läpi täydellisen peruskorjauksen. Kuva: Oy Tallqvist Ab
Mekaanisissa vaijerikoneissa on huoltokohteita paljon enemmän kuin nykykoneissa. Päivittäisiin toimenpiteisiin kuuluu esimerkiksi kymmenistä rasvanipoista huolehtiminen. Kuvassa huolletaan Destian omistamaa Ruston Bucyrus -konetta. Kuva: Oy Tallqvist AbKuljettajia vaikea löytää
Laahakaivinkoneiden omistajilla on kaikilla yhteinen huoli: uusia kuljettajia on vaikea saada. Se ikäpolvi, joka aikoinaan oppi ajamaan mekaanisilla vaijerikoneilla, on jo poistunut aktiivityöelämästä. Uusia kuljettajia on tullut tilalle liian vähän. Työhön kouluttautuminen tapahtuu alkuun yleensä vanhemman kuljettajan opastuksella, mutta varsinaisen ajotaidon oppii vasta pitkän harjoittelun kautta.
Perinteisessä mekaanisessa vaijerikaivinkoneessa on vipuja vähintäänkin tarpeeksi. Ajaminen on fyysisesti melko kevyttä, mutta edellyttää kuljettajalta hyvää käsien ja jalkojen koordinaatiota.Muuan alan konkari tapasi sanoa, että vasta kahden vuoden harjoittelun jälkeen voi sanoa osaavansa ajaa vaijerikonetta. Hän myös tähdensi, että hyvällä kuskilla pitää olla sopivasti rytmitajua. Vaijerikoneen kuljettajan on käytettävä hallintavipuja jatkuvasti hieman ennakoiden ja rytmissä pysyen, jotta kauhan ja vaijereiden liikkeet tapahtuisivat jouheasti, ilman äkkinäisiä nykäisyjä.
Kuvat: Heikki Haapakoski, Oy Tallqvist Ab
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


