Uusi tekniikka muuttaa hydrauliikkaa – NorrDigi-järjestelmä tehostaa Volvo-kaivinkoneiden hydrauliikkaa

Jokin aika sitten kerrottiin Norrhydron kehittämästä NorrDigi-järjestelmästä, jossa käytetään uudentyyppisiä hydraulisylintereitä ja optimoidaan hydrauliikan nestevirtauksia tietokoneohjauksella. Norrhydro ja Volvo CE allekirjoittivat toissa vuonna sopimuksen, jonka mukaan Volvo jatkaa teknologian kehittämistä Norrhydron kumppanina ja saa lanseerata järjestelmän markkinoille ensimmäisenä kaivinkonevalmistaja maailmassa.
Sopimus antaa Volvolle yksinoikeuden NorrDigi-järjestelmän käyttöön Volvon valmistamissa maanrakennustoimialan työkoneissa järjestelmän kaupallistamiseen saakka.
Vaikka teknologian kaikkia yksityiskohtia ei ole kerrottu, Norrhydron patentoima järjestelmä perustuu monikammioiseen digitaalisesti ohjattuun hydrauliseen sylinteriin. Järjestelmä parantaa hydrauliikan tehokkuutta ja suuresta osasta työkoneen nykyistä hydraulista järjestelmää voidaan luopua tai ainakin sitä voidaan pienentää. Kone ei tarvitse enää pääventtiilistöä, eikä myöskään suhteettoman suurta hydraulipumppukapasiteettia putkineen ja letkuineen.
Järjestelmä käyttää vähemmän energiaa ja tarjoaa mahdollisuuden myös pienentää moottorin kokoa. Prototyypin testit ovat osoittaneet, että koneen energiatehokkuus paranee, ja samalla työkoneen tuottavuus kasvaa.
Toisin kuin perinteisellä kaksikammioisella sylintereillä, joka joko työntää tai vetää sylinterin männän poikkipinta-alaa vastaavalla voimalla, digitaalisesti ohjattu hydraulinen sylinteri käyttää neljää kammiota, joita voidaan ohjata 16-portaisesti, riippuen tehtävän vaatimasta kuormasta.
”Se on ikään kuin 16-vaihteinen lineaarinen automaattivaihteisto”, kertoo Norrhydron kehitysjohtaja Peter Stambro. ”Monikammiosylintereitä on ollut olemassa jo jonkin aikaa, mutta mikä tekee meidän sylintereistämme ainutlaatuisia, on se, miten olemme yhdistäneet niihin kehittyneitä sähköisiä ohjausjärjestelmiä. Edistykselliset algoritmit ja laskentanopeus mahdollistavat välittömän vasteen tarkempaan voimantuottoon hydraulijärjestelmissä. Samalla käytetään vain murto-osa siitä energiasta, minkä vastaava koneen liike tai toiminto vaatisi perinteisellä hydraulijärjestelmällä.”
Hydrauliikan tilalle sähkömekaniikkaa
Norrhydro Group Oyj ja Motiomax Oy allekirjoittivat lokakuussa 2021 sopimuksen, jonka myötä Motiomaxin osake-enemmistö siirtyy Norrhydrolle.
Motiomaxin energiatehokkaat ja öljyttömät sähkömekaaniset liikettä tuottavat koneistot soveltuvat muun muassa automaatioratkaisuihin ja sähköä käyttäviin liikkuviin työkoneisiin.
Sähkömekaaniset toimilaitteet ovat öljyttömiä toimilaitteita, joita ovat tavallisesti kuularuuvit ja ajomoottorit, joihin on integroituna sähkömoottori, vaihteisto ja tarvittavat moottorien ohjaimet sekä ohjauslogiikka. Sähkömekaanisilla toimilaitteilla saavutetaan erittäin tarkat liikkeet ja suuret voimat. Niillä odotetaan olevan huomattavaa potentiaalia tekniikan tarjoaman energiatehokkuuden takia.
Tekniikkaa on kokeiltu Suomessa muun muassa akkukäyttöisessä saksinostimessa ja energian säästö on ollut odottamattoman suuri. On odotettavissa, että monet hydrauliikalla toteutetut toiminnot voitaneen korvata tulevaisuudessa kuularuuvitekniikalla. Koneviesti palaa tähän asiaan lähitulevaisuudessa.
Norrhydro:
- Perustettu vuonna 1985
- Yrityksen kotipaikka on Rovaniemi
- Aloitti monikammiosylintereiden valmistamisen 2010
- Yhteistyö Volvo CE:n kanssa Norrdigi-järjestelmän soveltamisesta kaivinkoneisiin alkoi 2015
- Yritys on valmistanut tähän mennessä yli miljoona sylinteriä
Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- DC-3 sunnuntaina 2.9. Hyvinkään taivaalla!
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Tuurin konehuutokauppa 28.–29.04.2012 – kaivukone huutokaupasta -
- Ilouutinen tuleville rahtisahureille - Siirrettävän Slidetec-kenttäsirkkelin ensinäytös
- Video: Antti Linna kertoo, miten moottoritekniikka on kehittynyt turboahtimen ja päästörajoitusten myötä – ”Dieselmoottoria tullaan hyödyntämään vielä pitkään tulevaisuudessa”