MAN N1 – R3

1960-luvulle tultaessa MAN teki ratkaisuja traktorituotantonsa kannattavuuden parantamiseksi. Pienet mallit karsittiin vähitellen pois ja keskityttiin kolmeen teholuokkaan: 28, 35 ja 45 hv. Uusista malleista esiteltiin vuoden 1960 lopussa 3-sylinteriset 35-hevosvoimiset P-mallit. Ulkomuoto modernisoitiin sulavalinjaisemmaksi ja rakenteessa palattiin matalampaan ja lyhyempään konseptiin, joka nyt kuitenkin perustui puolipitkään runkoon. Moottori oli 1,9-litrainen, kun aiemmin P-mallissa oli ollut 3,9-litrainen moottori. Vastaavasti myös vääntölukemat olivat tuntuvasti entistä heikommat. Vaihteistoksi otettiin ZF:n tuorein 8+4 -vaihteinen. Nostovoima pudotettiin 1,2 tonniin. Hinnat olivat silti edelleen 10…20 % kilpailijoiden yläpuolella.
Vuonna 1961 esiteltiin 4-sylinteriset R-mallit, joissa oli säilytetty 2000 kg nostolaite sekä 2-sylinteriset N-mallit (28 hv). Kaikissa nelivetomalleissa oli vakiona kaksoiskytkin. Suomessa tätä MAN-mallistoa myi OTK. P- ja R-mallien SAE-tehoiksi ilmoitettiin meillä 39 ja 50 hv. Myyntimääräksi meillä saatiin noin 400 MAN-traktoria, joista lähes kaikki nelivetoisia.
Toisin kuin traktorituotanto, MAN:n kuorma-autotuotanto kasvoi 1960-luvun alussa voimakkaasti. Kesällä 1962 tehtiin päätös myydä traktorituotanto Mannesmann-konsernille, joka oli jo hankkinut Porsche-Dieselin. Mannesmann suunnitteli raskaampiin traktoreihin keskittyvän MAN:n täydentävän Porsche-mallistoa. Lopputulos oli kuitenkin se, että viimeinen MAN-traktori valmistui helmikuussa 1963.
| Malli | MAN 2 N 1 / 4 N 2 | MAN 2 P 1 / 4 P 1 | MAN 2 R 3 / 4 R 3 |
|---|---|---|---|
| Merkkinimi | MAN | MAN | MAN |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1961-63 | 1960-63 | 1961-62 |
| Moottorin tyyppi | D 9422 M2 | D 8613 M | D 8614 M |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 2 | 3 | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 1664 | 1915 | 2560 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 94×120 | 86×110 | 86×110 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 28/1850 | 35/2400 | 45/2200 |
| Vaihteita | 8+4 | 8+4 | 8+4 |
| Nopeudet nimellisk. | 1,2-19,0 / 1,7-27,1 | 1,1-18,4 / 1,6-26,3 | 1,1-19,1 / 1,6-27,0 |
| Maksiminopeus km/h | 20/29 | 20/29 | 19/27 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 1700/1200 | 1200/1300 | 2000 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 550/1100/ajo | 540/1080/ajo |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 5,8 jarrulla | 6,0 jarrulla | 6,6 jarrulla |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 6,0 jarrulla | 6,6 jarrulla | 7,0 jarrulla |
| Eturenkaat takaveto | 5.00-16 | 5.50-16 | 6.00-20 |
| Eturenkaat neliveto | 6.50-20 | 6.50-20 | 10.00-18 |
| Takarenkaat takaveto | 11.2/10-28 | 12.4/11-28 | 14.9/13-30 |
| Takarenkaat neliveto | 11.2/10-28 | 12.4/11-28 | 14.9/13-30 |
| Paino kg takaveto | (1600) | (1670) | (2350) |
| Paino kg neliveto | (1720) | (1920) | (2500) |
| Korkeus cm | (150) | (153/150) | (153) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 311/311 | 323/334 | 332/332 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 190/185 | 198/197 | 210/210 |
| Polttoainesäiliö l | 42 | 60 | 68 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | - | 109/1400 | 154/1300 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | - | 16 | 16 |
| Hydrauliikan paine bar | - | 150 | 150 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






