Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
EtusivuTraktoritMANMAN AS 325 – AS 542
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

MAN AS 325 – AS 542

Valmistaja
Mallit
MAN AS 325 H/A, MAN AS 325 EH, MAN AS 330 H/A, MAN AS 430 H/A, MAN AS 440 H/A, MAN AS 542 A
Vuodet
1948-55
Esittely

Sodan aikana MAN:n tehdasrakennuksista noin 80 % oli tuhoutunut, mutta tuotantolaitteita ja varaosavarasto oli varastoitu maaseudulla. Muutamia kuorma-autoja saatiin rakennettua Nürnbergissä jo vuonna 1945. MAN:n traktorivalmistus oli ennen sotaa suuntautunut suureen kokoluokkaan, ja nyt nähtiin kysyntää paremminkin pienemmille traktoreille. MAN oli jo vuonna 1941 esitellyt 25-hevosvoimaisen traktorin prototyypin, jota nyt lähdettiin kehittämään valmiiksi. Piirustuslaudalle päätyi ennestään tuttuja ratkaisuja, kuten rungoton rakenne, jossa moottori on kantava osa. Tuotantoon päästiin vuonna 1948 eli varhain moneen kilpailevaan saksalaismerkkiin verrattuna. AS 325 H:ssa oli 2,7-litrainen vesijäähdytteinen, suorasuihkutteinen nelosdiesel ja ZF:n 5-vaihteinen vaihteisto. Traktorin varustelu oli runsas: siitä löytyi mm. tasauspyörästön lukko, ohjausjarrut, lehtijousitettu etuakseli, 12 voltin sähköjärjestelmä ja nopeusmittari. Markkinointinimeksi otettiin Ackerdiesel (=peltodiesel). Traktorin väri oli aikaisempaa vihreää enemmän turkoosiin vivahtava.

Heti alkuvaiheessa esiteltiin myös nelivetomalli AS 325 A, joka oli eräs ensimmäisistä saksalaisista nelivetotraktoreista. Voima etuvedolle otettiin vaihteiston sivulta. Etupyörät olivat vain hieman suuremmat kuin takavetomallissa.

Vuonna 1950 esiteltiin rinnalle AS 330, jossa moottorin tilavuus oli kasvatettu 2,9 litraan ja teho 30 hevosvoimaan. Pääosa tuotannosta oli nelivetomalleja. AS 330 A lienee ensimmäinen Suomeen tuotu nelivetotraktori. Halvempia kilpailevia merkkejä rynni markkinoille eikä MAN päässyt takavetotraktoreissa kovin korkeaan markkinaosuuteen.

Vuonna 1952 esiteltiin AS 430, jossa oli 6-vaihteinen vaihteisto ja tehokkaammat jarrut sekä AS 440, jossa moottorin kierrosluku oli nostettu 1500:sta 2000:een. Teho nousi 40 hevosvoimaan. Lisävarusteena sai alentavan pikavaihteen, jonka yhteydessä myös voiman ulosoton nopeuden sai pudotettua 735:stä 550:aan. Sama moottori, vielä 2 hv tehostettuna asennettiin suurempiin raameihin mallissa AS 542. Siinä oli myös vankempi vaihteisto ja taka-akseli.

Tekniset tiedot
MalliMAN AS 325 H/AMAN AS 325 EHMAN AS 330 H/AMAN AS 430 H/AMAN AS 440 H/AMAN AS 542 A
MerkkinimiMANMANMANMANMANMAN
Maahantuotu SuomeenEiEiKylläEiEiEi
Vuodet1948-521952-551950-551952-541952-551953-55
Moottorin tyyppiD 8814 GSD 8814 fD 9214 fD 9214 fD 9214 zD 9214 G2
Sylinteriluku/Turbo/välijäähd.444444
Iskutilavuus cm3267626762930293029302930
Syl. halk. x iskun pituus mm88×11088×11092×11092×11092×11092×110
Nimellisteho hv/kierr. DIN25/150025/150030/150030/150040/200042/2000
Vääntö Nm/kierr. DIN137/1100137/1100157/1100157/1100157/1400157/1100
Vaihteita5+15+15+16+16+1/12+25+1/10+2
Nopeudet nimellisk.3,5-20,03,4-19,33,5-20,01,9-20,02,6-27,03,6-27,1
Nostolaitehydrauliikkamek.mek.mek.mek.mek.mek.
Voiman ulosotto540550540550550/735550/735
Jarrutrumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.
Ohjausmek.mek.mek.mek.mek.mek.
Eturenkaat takaveto6.00-165.50-166.50-166.50-206.50-20-
Eturenkaat neliveto6.50-20-6.50-206.50-206.50-206.50-20
Takarenkaat takaveto9-2410-2810-2810-2810-28-
Takarenkaat neliveto9-24-10-2810-2810-2813-30
Paino kg takaveto(1760)(1800)(1800)(1870)(1870)-
Paino kg neliveto(1920)-(1900)(2000)(2000)(2450)
Korkeus cm(170)(170)(170)(170)(170)(180)
Pituus cm (takaveto/neliveto)294/302305302/302313/313313/313350
Akseliväli cm (takaveto/neliveto)182/182182182/182182/182182/182213
Polttoainesäiliö l50/404240-4260
Ryömintävaihteistolisäv.lisäv.lisäv.lisäv.lisäv.lisäv.
Kääntöymp. halk. m takaveto-5,0 jarrulla5,0 jarrulla5,0 jarrulla5,0 jarrulla-
Kääntöymp. halk. m neliveto--6,0 jarrulla6,0 jarrulla6,0 jarrulla7,0 jarrulla
Pikavaihde-----/mek.-/mek.
Hydrauliikan tuotto l/min----1616
Hydrauliikan paine bar----130130
Nostovoima kg-----1300