Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Paineenrajoitusventtiilien viat

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY



Paineenrajoitusventtiilit ovat varsin usein syypäitä hydraulijärjestelmissä esiintyviin häiriöihin. Tavallisimmin paineenrajoitusventtiilit eivät vikaantuessaan sulkeudu. Tämä johtaa työpaineen laskuun ja tuntuu voiman katoamisena tai toimintojen hidastumisena.

Paineenrajoitusventtiili toimii virtauksen kuristajana päästäessään painetta tankkilinjaan. Kuristuskohta aiheuttaa aina lämmön nousua. Varsinkin silloin, kun järjestelmä on väärin mitoitettu ja paineenrajoitusventtiili joutuu työskentelemään alinomaa, voi öljystä kertyä vahamaista ainetta kuumentuneen venttiilin pinnoille, mikä johtaa luistin juuttumiseen. Syynä huonoon sulkeutumiseen voivat olla myös roskat ja jousen katkeaminen tai kuoleentuminen.

Venttiililuisti tai istukka voi myös hakkaantua tai kulua venttiilin edestakaisessa liikkeessä niin, ettei venttiili enää sulje painekanavaa tiiviisti. Pumpun vapaakierrolle kytkevän solenoidiventtiilin vika saattaa estää paineen nousun esiohjatussa venttiilissä.

Paineventtiiliä ei saa koskaan säätää ilman painemittaria. Mikäli paine ei kohoa järjestelmässä normaalisti, on ensin selvitettävä syy vikaan. Jos ensimmäiseksi säätää paineenrajoitusventtiiliä tiukemmalle, saattaa vian yllättävä poistuminen johtaa tuhoisaan paineen nousuun.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jussi Laukkanen