
Latelan Ford-traktori on yhdistelmä kolmesta eri yksilöstä – kone on kunnostettu, muokattu ja rakennettu työkäyttöön soveltuvaksi
Lauri Huttunen esitteli rakentamaansa Ford-traktoria Koneviestille. Traktorin rakenne, moottori, voimansiirto ja varustelu on yhdistelmä Fordin usean eri mallisarjan yksilöistä.
Etukuormaajan apurunko toimii traktorin oman rungon tukena. Traktori on rakennettu työkaluksi, jossa yhdistyy Ford-tekniikkaa eri mallisarjoista. Kuva: Eemeli LinnaLauri Huttusen ”Latelan” Ford-traktori
- Moottorina 4,4 litran turboahdettu diesel, jossa Minimec-ruiskutuspumppu.
- Renkaat takana Belshina ja 26,5 tuuman mittatilausvanteet, edessä Alliance.
- Ohjaamo ja etuakseli 10-sarjan Fordista, runko ja voimansiirto yhdistelmä useista eri malleista.
Lauri Huttusen remontoima traktori rakentuu eri Ford-mallisarjojen osista. Koneessa yhdistyvät 10-sarjan etuakseli, 600-sarjan maski, mittatilausvanteet takana isokokoisilla Belshina-renkailla sekä ohjaamo ja hydrauliikkaventtiilistö eri traktoriyksilöistä.
Moottori
Traktorin alkuperäinen moottori oli 4,2-litrainen vapaasti hengittävä diesel. Halu siirtyä turboahdettuun ratkaisuun johti 4,4-litraisen alkuperäisestikin turboahdetun moottorin asennukseen. Pakoputki on suora ilman äänenvaimenninta.
Moottoriin oli jo aiemmin tehty tarvittavat vahvistukset: lohko on putkitettu, sylinterikansi koneistettu ja polttoainejärjestelmään vaihdettiin isommat elementit Minimec-ruiskutuspumppuun sekä uudet kärjet suuttimiin. Kuva: Eemeli LinnaVanteet ja renkaat
Taakse löytyi Massey Fergusonista peräisin olevat vanteet ja Belshina-merkkiset valkovenäläiset renkaat, leveät ja edulliset. Vanteisiin Lauri koneisti Fordin muttereille sopivamman kartion ja kiinnityksessä käytettiin kartioprikkoja. Takavanteiden pyörän mutterit on siis asennettu Latelan mukaan väärin päin. Nykyinen rengastus rajoittaa lumiketjujen käytön mahdollisuuksia, sillä lumiketjuille ei yksinkertaisesti ole tilaa. Eturenkaat ovat Alliance-merkkiset. Eteen asennettiin Rengas ja Vannemyynti Mäkelä Oy:n valmistamat 26,5 tuuman mittatilausvanteet, jotka soveltuivat kyseisille renkaille.
Vetosuhde etu- ja takarenkaiden välillä laskettiin nelivedon vaatimukset huomioon ottaen, jotta voimansiirto toimii teknisesti oikein. Kuva: Eemeli Linna
Etuakseli on ZF:n valmistama ja peräisin vastaavan kokoisesta 10-sarjan Fordista. Nelivedon kardaani oli irtaallaan, koska se oli kuvanottohetkellä maalauksessa. Etuvanteiden offset-arvoa pienennettiin 5 cm, jolloin vanteet siirtyivät 5 cm ulospäin. Kuva: Eemeli LinnaVoimansiirto ja runko
Traktorin perä ja etuakseli on peräisin 10-sarjasta, koska 600-sarjan 4-veto oli toteutettu sivukardaanilla. Voimansiirron ja taka-akselin vakuutettiin olevan hyväkuntoisia, mikä perustuu tietoon, että kone on ollut asfalttityömaalla, jossa voimansiirto ei ole joutunut kovalle rasitukselle, joten niitä ei purettu.
Traktorissa on itsekantava runko. Koneeseen asennettiin Ismen etukuormaaja apurunkoineen, joka ulottuu taka-akselille saakka. Etupainojen kiinnitys onnistuu eturungon isoihin pultinreikiin, joihin voisi tarvittaessa rakentaa myös auraustuen etukuormaajalle.
Ohjaamo ja varustelu
Ohjaamo on hankittu IKH:n traktoripurkaamolta ja on Fordin vuonna 1976 esitelty Q-sarjan malli (Q=QUIET). Etuikkunan muotoilu kertoo lisähydrauliikasta. Ohjaamo muunnettiin lattiavaihteille. Lisäksi suuremmat takarenkaat vaativat lokasuojien kaarilinjan muutoksia, jolloin lokasuojat piti valmistaa itse.
Ovet oikaistiin ja reikiä hitsattiin umpeen sekä lasikuituosia paikattiin. Istuin on yleismallinen, mutta muistuttaa ulkonäöltään Fordin alkuperäisiä.
Kattoverhoilu valmistettiin uudelleen. Alkuperäinen sininen keinonahka revittiin irti alla olevasta kuitulevystä. Haurasta kuitulevyä paikattiin polyuretaanilla, ja levy lasikuidutettiin ja hiottiin. Lopuksi pinta nukattiin, eikä sen väri vastaa alkuperäistä, sillä oikeaa sävyä oli vaikea saada. Kuva: Eemeli Linna
Sähköjärjestelmä uudistettiin kokonaan, mutta vilkunvivut ja ohjaamon hallintalaitteet säilytettiin alkuperäisinä. Alkuperäiset hallintalaitteet ja katkaisimet ovat kaikki toiminnassa. Ratin välistä pilkottaa keskellä sijaitsevien vaihdevipujen vuoksi puuttuva lattiapelti, sillä ohjaamo on uudemmasta mallisarjasta. Kuva: Eemeli Linna
Ohjaamon verhoilua täydennettiin Fordin korkeamman varustelutason mustalla keinonahalla, jonka alle asennettiin foliopintainen 15 mm paksu äänieristekerros. Etukuormaajan hallintavipu on kiinnitetty oikealle. Kuva: Eemeli LinnaHydrauliikka
Aluksi hydrauliikka ei toiminut, sillä järjestelmässä oli tukos paineletkun liitoksessa. Pitkällisen vianetsinnän jälkeen tukos löytyi ja hydrauliikka saatiin toimimaan. Myös hydrauliikka on 10-sarjan Fordeista.
Kone on seisonut pitkään, mutta on nyt kunnostettu, muokattu ja rakennettu työkäyttöön soveltuvaksi.
Traktorissa on Fordin Deluxe-venttiilipakka, jota piti täydentää palaneesta traktorista puretuilla komponenteilla, jotka piti puhdistaa ja kunnostaa. Venttiilistön alavipujen muoviholkit vaihdettiin tulipalossa vahingoittuneiden tilalle. Hydrauliikka toimii nyt. Kuva: Eemeli LinnaKuuntele myös tallenne, jossa Lauri Huttunen kertoo Ford-traktoristaan:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

