T- ja LT-kortin kokeet

T-luokan, eli alle 40 km/h kulkevien traktoreiden kuljettamiseen oikeuttavan ajokortin hankintaan vaaditaan 15 vuoden ikä, voimassa oleva ajokorttilupa ja teoriakokeen hyväksytty suorittaminen. Mikäli poliisi tai tutkinnon vastaanottaja pitää käsittelykoetta tarpeellisena, saattaa kortin hankkija joutua suorittamaan myös käsittelykokeen.
Traktorikortin teoriakokeessa on yhteensä 30 monivalintakysymystä, kuvallisia tehtäviä ei ole.
LT-luokan kortti oikeuttaa kuljettamaan 40–60 km/h tunnissa kulkevia traktoreita ja niihin kytkettyjä perävaunuja. LT-kortti tuli käyttöön 19.1.2013, viime vuoden loppuun saakka LT-kortin hankkijalta vaadittiin 18 vuoden ikää. Uusien määräysten mukaan LT-luokan kortin hankkijalta vaaditaan 15 vuoden ikä, voimassa olevaa ajokorttilupa, sekä teoria- ja käsittelykokeiden hyväksytty suoritus.
LT-kortin teoriakokeessa on 10 LT-luokan teoriakysymystä ja 30 kuvakysymystä. Käsittelykokeessa hakijan on käytettävä rakenteelliselta nopeudeltaan yli 40 km/h olevaa traktoria ja siihen kytkettyä perävaunua, jonka leveys on vähintään 2 metriä ja lavan pituus vähintään 4 metriä.
Käsittelykoe koostuu kahdesta tehtävästä, jotka ovat kytkennän varmistus ja kulmaperuutus. Kytkennän varmistus -osiossa hakija osoittaa tutkinnon vastaanottajalle, että perävaunun paino on luotettavasti vetolaitteen lukituksen varassa.
Kulmaperuutus suoritetaan oheisen kuvan mukaisella keiloista muodostetulla ”radalla”. Lähtötilanteessa ajoneuvoyhdistelmän tulee olla kokonaan risteyksen ulkopuolella, mutta sen ei tarvitse olla suorassa. Lopputilanteessa traktorin keula on kokonaan kohdekäytävän sisällä. Mikäli käsittelykoe suoritetaan traktorilla, jossa on etukuormain, kuormain tulee nostaa niin ylös, ettei kuormain osu keiloihin. Traktorin ja perävaunun on pysyttävä merkittyjen rajojen sisäpuolella, mutta etukuormain saa ylittää alueen rajat.
Aikaa kytkennän varmistamiseen ja kulmaperuutuksen suorittamiseen on 10 minuuttia. Käsittelykokeessa hakijan on osoitettava hallitsevansa ajoneuvoyhdistelmää turvallisesti ja vältettävä liian jyrkkiä kääntökulmia sekä toimittava siten, ettei ajoneuvoyhdistelmän rikkoutumisvaaraa ole.
Osaston luetuimmat
- Kallioniemen tilalla tarvittavat koneet hankitaan käytettynä ja kunnostetaan itse – näin käytetty silppurivaunu laitettiin työkuntoon21.3. Tilaajalle
- Yleisimmät pulttien kierrejärjestelmät – huomioi nämä seikat pultin valinnassa7.10.2019
- Älä säädä turhaan moottorisahaa1.2.2018
- Fordson Majorin ohjaussimpukan kunnostus – näin saatiin vanhan traktorin ohjattavuus kohdalleen2.1.2014
- Hydrauliikkasarja osa 26: Hydraulinen paineakku pehmentää iskuja ja varastoi energiaa – paineakut osa 121.2.2019 Tilaajalle
- Poranterää teroittamalla poraustulos paranee ja rahaa säästyy – näin hoidat teroituksen kätevästi itse17.3. Tilaajalle
- Tieliikennelaki uudistui 1.6.2020 – raskaamman kaluston muutokset tieliikennelain pykäliin4.6.2020