BedrijfsautoRAI 2012, Amsterdam: Tehoa kuljetuksiin

Telakalla ollut perinteinen BedrijfsautoRAI -hyötyajoneuvonäyttely palasi eurooppalaisten ammattitapahtumien joukkoon viiden vuoden tauon jälkeen. 17.–21.4. Amsterdamissa järjestetty näyttely keräsi 46 690 kävijää.
Vito E-Cell -sähköversion toimitukset Suomeen alkavat jo tulevana syksynä. Tarjolla on sekä pakettiauto- että bussiversiot. Muista Vito-malleista poiketen E-Cell on etuvetoinen. Näin lakut eivät vaikuta sisätilan kokoon tai maavaraan. Akut voidaan ladata alle kuudessa tunnissa, ja enimmäistoimintasäde on noin 130 kilometriä. Akut latautuvat myös hiljennettäessä vauhtia ja moottorijarrutuksen aikana. Autoja toimitetaan aluksi ainoastaan leasing-sopimuksilla, koska tuotekehitys on vielä kesken, myyntijohtaja Antti Puolakkainen Veholta kertoo.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Vito E-Cellin sähkömoottori tarjoaa jatkuvan 60 kW:n ja hetkellisesti 70 kW:n tehon huippuväännön ollessa 280 Nm. Vaihteisto on yksiportainen.
Vito E-Cellin sähkömoottori tarjoaa jatkuvan 60 kW:n ja hetkellisesti 70 kW:n tehon huippuväännön ollessa 280 Nm. Vaihteisto on yksiportainen.
Juha Ruotsalainen Veholta listaa Canter 4x4:n kulmakiveksi vahvan, jopa lievästi ylimitoitetun rungon, jossa on selkeä rakenne kiinnikkeineen ja ulosottoineen, jolloin päälirakenteiden asennukset ovat helppoja toteuttaa. Lisäksi Euro 5 -päästönormit alittava moottori, jonka yhteydessä käytetään BlueTec- sekä EGR-järjestelmiä, on taloudellinen paketti.
Juha Ruotsalainen Veholta listaa Canter 4x4:n kulmakiveksi vahvan, jopa lievästi ylimitoitetun rungon, jossa on selkeä rakenne kiinnikkeineen ja ulosottoineen, jolloin päälirakenteiden asennukset ovat helppoja toteuttaa. Lisäksi Euro 5 -päästönormit alittava moottori, jonka yhteydessä käytetään BlueTec- sekä EGR-järjestelmiä, on taloudellinen paketti.
Sähköautoja on jo myös tarjolla hyötyajoneuvoissa. Van Of The Year 2012 –palkinnon voittanut Renault Kangoo Z.E. on jo myynnissä Keski-Euroopassa. Hinnat Hollannissa vaihtelevat mallista riippuen  23 800 eurosta 26 490 euroon. Suomeen auto saapuu vasta ensi vuonna, joten hintaakaan sille ei luonnollisesti vielä ole. Kangoo Z.E.:lle luvataan 180 kilometrin toimintasäde optimaalisissa olosuhteissa, mutta Hollannissa paikallisen maahantuojan edustajan mukaan todellinen toimintasäde on heidän olosuhteissa ja vaihtelevassa käytössä jäänyt 120 kilometrin paikkeille.
Sähköautoja on jo myös tarjolla hyötyajoneuvoissa. Van Of The Year 2012 –palkinnon voittanut Renault Kangoo Z.E. on jo myynnissä Keski-Euroopassa. Hinnat Hollannissa vaihtelevat mallista riippuen 23 800 eurosta 26 490 euroon. Suomeen auto saapuu vasta ensi vuonna, joten hintaakaan sille ei luonnollisesti vielä ole. Kangoo Z.E.:lle luvataan 180 kilometrin toimintasäde optimaalisissa olosuhteissa, mutta Hollannissa paikallisen maahantuojan edustajan mukaan todellinen toimintasäde on heidän olosuhteissa ja vaihtelevassa käytössä jäänyt 120 kilometrin paikkeille.
Perinteikkään, jo vuonna 1919 ilmailun parissa aloittaneen, mutta melko tuntemattoman tšekkiläisen Avian kuorma-autoista esillä oli D120-185. Se on Cumminsin Euro 5 -normit täyttävällä moottorilla varustettu, 12 tonnin kokoluokan auto. Avia-mallistossa on neljä mallia, joiden kokoluokat ovat 6–12 tonniin. Avia tekee tuloaan koko Euroopan alueelle.
Perinteikkään, jo vuonna 1919 ilmailun parissa aloittaneen, mutta melko tuntemattoman tšekkiläisen Avian kuorma-autoista esillä oli D120-185. Se on Cumminsin Euro 5 -normit täyttävällä moottorilla varustettu, 12 tonnin kokoluokan auto. Avia-mallistossa on neljä mallia, joiden kokoluokat ovat 6–12 tonniin. Avia tekee tuloaan koko Euroopan alueelle.
Hollantilainen Ginaf on erikoistunut maansiirtoon, kontti- ja säiliökuljetuksiin, kaivosteollisuuteen ja erikoissovelluksiin tarkoitettuihin raskaisiin hyötyajoneuvoihin. Ginaf on tuonut ensimmäisenä valmistajana Länsi-Euroopassa mm. 8x8-rungolla varustetun auton siviilikäyttöä varten. Myös 10x8-versioissa Ginaf on ollut markkinoiden edelläkävijä. Kuvan viisiakselinen HD 5364T on tarkoitettu maansiirtoon ja kaivoskäyttöön. Hyötykuorma on 45 000 kiloa. Viime vuoden lopulla yritys ajautui konkurssin seurauksena kiinalaiseen omistukseen.
Hollantilainen Ginaf on erikoistunut maansiirtoon, kontti- ja säiliökuljetuksiin, kaivosteollisuuteen ja erikoissovelluksiin tarkoitettuihin raskaisiin hyötyajoneuvoihin. Ginaf on tuonut ensimmäisenä valmistajana Länsi-Euroopassa mm. 8x8-rungolla varustetun auton siviilikäyttöä varten. Myös 10x8-versioissa Ginaf on ollut markkinoiden edelläkävijä. Kuvan viisiakselinen HD 5364T on tarkoitettu maansiirtoon ja kaivoskäyttöön. Hyötykuorma on 45 000 kiloa. Viime vuoden lopulla yritys ajautui konkurssin seurauksena kiinalaiseen omistukseen.
Hollantilaisen Groeneveldin Twin-järjestelmässä voidaan käyttää NLGI-2 luokan rasvaa jopa 40 asteen pakkasella, koska järjestelmässä ei ole perinteistä jousitettua jakotukkia.  Näin ollen myös käyttöpaineet voidaan pitää tavallista alempina.
Hollantilaisen Groeneveldin Twin-järjestelmässä voidaan käyttää NLGI-2 luokan rasvaa jopa 40 asteen pakkasella, koska järjestelmässä ei ole perinteistä jousitettua jakotukkia. Näin ollen myös käyttöpaineet voidaan pitää tavallista alempina.
Hiabilla oli maailmanensiesittelyssä sähkökäyttöinen Moffet E2 -ajoneuvotrukki. Litium-ioni-akuilla varustetun trukin nostokyky on 1200 kiloa. Omapaino on 1590 kiloa ja kääntösäde 1975 mm. Vetäviä pyöriä on yksi. E2:n luvataan olevan aiempaa hiljaisempi, sillä melutasoihin kiinnitetään tänä päivänä erityisen paljon huomiota, etenkin kun näillä työskennellään kaupunkimaisissa ympäristöissä kaikkina vuorokaudenaikoina. E2:n päämarkkinat ovat Keski-Euroopan jakeluliikenteen parissa. Myöhemmin mallisto täydentyy raskaammalla kahden tonnin E4-mallilla.
Hiabilla oli maailmanensiesittelyssä sähkökäyttöinen Moffet E2 -ajoneuvotrukki. Litium-ioni-akuilla varustetun trukin nostokyky on 1200 kiloa. Omapaino on 1590 kiloa ja kääntösäde 1975 mm. Vetäviä pyöriä on yksi. E2:n luvataan olevan aiempaa hiljaisempi, sillä melutasoihin kiinnitetään tänä päivänä erityisen paljon huomiota, etenkin kun näillä työskennellään kaupunkimaisissa ympäristöissä kaikkina vuorokaudenaikoina. E2:n päämarkkinat ovat Keski-Euroopan jakeluliikenteen parissa. Myöhemmin mallisto täydentyy raskaammalla kahden tonnin E4-mallilla.
ResQ-tape on monikäyttöinen silikoniteippi, jolla voidaan paikata jopa vuotava vesiletku. Käyttölämpötila teipillä on -65°–260°C ja se pitää aina 8 barin paineen (25 mm putki). Teippi on myös veden- ja ilmanpitävä ja sitä voidaan käyttää öljyisissä kohteissa sekä asentaa kohteeseen jopa veden alla. UV-suojattu teippi venyy jopa 300 prosenttia, eikä muutu tahmaiseksi tai kumiseksi. Tuote on alun perin USA:n armeijan kehittämä tuote. Kaupallisille markkinoille teippi tuli 10 vuotta sitten ja Eurooppaan neljä vuotta sitten. Robert Bryuns G&G Trading B.V.:stä sanoo, että teippi on ensisijaisesti tarkoitettu tilapäisiin korjauksiin pienten vesi- tai ilmavuotojen paikkaamiseksi. Lisäksi sillä saadaan pitävä pinta työkaluihin ja sitä voidaan myös käyttää erilaisissa elektronisissa asennuksissa. Silikoniteippiä voidaan käyttää hätätapauksessa jopa tuulettimen hihnana tai O-renkaana.
ResQ-tape on monikäyttöinen silikoniteippi, jolla voidaan paikata jopa vuotava vesiletku. Käyttölämpötila teipillä on -65°–260°C ja se pitää aina 8 barin paineen (25 mm putki). Teippi on myös veden- ja ilmanpitävä ja sitä voidaan käyttää öljyisissä kohteissa sekä asentaa kohteeseen jopa veden alla. UV-suojattu teippi venyy jopa 300 prosenttia, eikä muutu tahmaiseksi tai kumiseksi. Tuote on alun perin USA:n armeijan kehittämä tuote. Kaupallisille markkinoille teippi tuli 10 vuotta sitten ja Eurooppaan neljä vuotta sitten. Robert Bryuns G&G Trading B.V.:stä sanoo, että teippi on ensisijaisesti tarkoitettu tilapäisiin korjauksiin pienten vesi- tai ilmavuotojen paikkaamiseksi. Lisäksi sillä saadaan pitävä pinta työkaluihin ja sitä voidaan myös käyttää erilaisissa elektronisissa asennuksissa. Silikoniteippiä voidaan käyttää hätätapauksessa jopa tuulettimen hihnana tai O-renkaana.
ErgoRack on kätevä tikkaiden kuljetusjärjestelmä, jonka avulla yksi henkilö pystyy ottamaan tikkaat alas korkeankin pakettiauton katolta. Järjestelmä lukittuu automaattisesti lastattaessa tikkaat takaisin katolle. Erillisiä kiinnitysliinoja ei tarvita. Järjestelmän voi myös lukita varkaiden varalta. Painoa alumiinisella ErgoRackilla on noin 30 kiloa. Tuote on alun perin kehitetty USA:ssa, mutta tuotetta myydään seitsemässä eri Euroopan maassa. Myyntitoiminnot Venäjällä alkoivat kevättalvella ja seuraavaksi yritys laajentaa toimintaansa myös pohjoismaihin.
ErgoRack on kätevä tikkaiden kuljetusjärjestelmä, jonka avulla yksi henkilö pystyy ottamaan tikkaat alas korkeankin pakettiauton katolta. Järjestelmä lukittuu automaattisesti lastattaessa tikkaat takaisin katolle. Erillisiä kiinnitysliinoja ei tarvita. Järjestelmän voi myös lukita varkaiden varalta. Painoa alumiinisella ErgoRackilla on noin 30 kiloa. Tuote on alun perin kehitetty USA:ssa, mutta tuotetta myydään seitsemässä eri Euroopan maassa. Myyntitoiminnot Venäjällä alkoivat kevättalvella ja seuraavaksi yritys laajentaa toimintaansa myös pohjoismaihin.
Belgialaisen ACT-Researchin laajasta valikoimasta löytyvät muun muassa kevyiden kuorma-autojen sivukippijärjestelmät sekä päälirakenneratkaisut.
Belgialaisen ACT-Researchin laajasta valikoimasta löytyvät muun muassa kevyiden kuorma-autojen sivukippijärjestelmät sekä päälirakenneratkaisut.
Hollantilainen Zevim perustuu moduulirakenteeseen. Kalusteet ovat kolaritestattuja. Zevim on varsin uusi tekijä autokalustemarkkinoilla, sillä se on aloittanut toimintansa vuonna 2001. ”Nyt etsimme aktiivisesti uusia markkinoita ja yhteistyökumppaneita. Seuraavaksi suuntaamme Pohjoismaihin”, Gerben Bartels Zevimiltä kertoo.
Hollantilainen Zevim perustuu moduulirakenteeseen. Kalusteet ovat kolaritestattuja. Zevim on varsin uusi tekijä autokalustemarkkinoilla, sillä se on aloittanut toimintansa vuonna 2001. ”Nyt etsimme aktiivisesti uusia markkinoita ja yhteistyökumppaneita. Seuraavaksi suuntaamme Pohjoismaihin”, Gerben Bartels Zevimiltä kertoo.
Bott Vario -huoltoautokalusteiden toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2011. Malliston perusidea on laajennettavuus. Perusversiota voidaan laajentaa aina täydelliseen varustukseen saakka. Tämän mahdollistaa osien yhteensopivuus kaikilla tasoilla. Bott on perustettu 1930 Saksassa, ja sillä on tuotantoa Saksan lisäksi Englannissa ja Unkarissa.
Bott Vario -huoltoautokalusteiden toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2011. Malliston perusidea on laajennettavuus. Perusversiota voidaan laajentaa aina täydelliseen varustukseen saakka. Tämän mahdollistaa osien yhteensopivuus kaikilla tasoilla. Bott on perustettu 1930 Saksassa, ja sillä on tuotantoa Saksan lisäksi Englannissa ja Unkarissa.
DAF:n esitteli Euro 6 -päästönormit alittavan, 12,9-litraisen ja 6-sylinterisen PACCAR MX-13 -moottorin. Tarjolla on kolme teholuokkaa: 300, 340 ja 375 kW. Kansi ja lohko ovat valettua erikoisterästä. Common rail -yhteispaineruiskutusjärjestelmän pumppuja on kaksi kappaletta. Turboahdin on nykysuuntauksen mukaisesti muuttuvageometrinen. Pakokaasujen jälkikäsittely tapahtuu EGR- ja SCR-tekniikan yhteispelillä. Uusilla Euro 6 -moottoreilla varustettujen DAF-kuorma-autojen asiakastoimitukset alkavat vuoden 2013 alkupuolella. Euro 6 -standardi astuu voimaan 1.1.2014.
DAF:n esitteli Euro 6 -päästönormit alittavan, 12,9-litraisen ja 6-sylinterisen PACCAR MX-13 -moottorin. Tarjolla on kolme teholuokkaa: 300, 340 ja 375 kW. Kansi ja lohko ovat valettua erikoisterästä. Common rail -yhteispaineruiskutusjärjestelmän pumppuja on kaksi kappaletta. Turboahdin on nykysuuntauksen mukaisesti muuttuvageometrinen. Pakokaasujen jälkikäsittely tapahtuu EGR- ja SCR-tekniikan yhteispelillä. Uusilla Euro 6 -moottoreilla varustettujen DAF-kuorma-autojen asiakastoimitukset alkavat vuoden 2013 alkupuolella. Euro 6 -standardi astuu voimaan 1.1.2014.

Aiemmin The European Road Transport Show -nimellä tunnetun näyttelyn keskiössä olivat kuorma-autot, kevyt kuljetuskalusto, perävaunut, erikoissovellukset sekä kuljetus- ja logistiikka-alan koneiden ja laitteiden lisävarusteet, varaosat ja tarvikkeet.

Näytteilleasettajia oli hiukan yli 180 kappaletta. Viiden vuoden takaiseen näyttelyyn oli uudistettu osastokonseptia. Piha-alueella oli laaja ulkoilmanäyttelyalue, jossa oli myös mahdollista kokeilla esillä ollutta kalustoa. n

Näyttelyn yksi merkittävimmistä uutuuksista oli Fuso Canter 4x4. Sen kokonaispaino on noin 6,5 tonnia 129 kW moottorilla ja kaksi metriä leveällä Comfort-ohjaamolla varustettuna. Takatasauspyörästön lukitus on vakiovaruste, ja neliveto voidaan kytkeä ja irrottaa ajon aikana. Kolmen hengen ohjaamon lisäksi asiakas voi tilata auton seitsemän hengen miehistöohjaamolla varustettuna. Näin akselivälit ovat joko 3415 tai 3865 mm. Alustan kantavuus on 3 500 kilosta aina 3735 kiloon saakka.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Canter 4x4 on ainakin numeroiden mukaan maastokelpoinen auto, sillä maavaraa on 320 mm, lähestymiskulman ollessa 35 ja jättökulman 24 astetta. Tärkeimmät asiakasryhmät Canterille löytyvätkin sähkö- ja puhelinlaitosten sekä kunnallisteknisten toimijoiden parista.

Auton valmistus alkoi helmikuussa. Fusoa ei ole vielä hinnoiteltu Suomeen, mutta hintaero kaksivetoiseen ei Vehon hyötyajoneuvoista vastaavan johtajan Juha Ruotsalaisen mukaan tule olemaan huomattava. Näin 4x4-mallista tulee esimerkiksi maarakennus- ja koneyrittäjälle vartee notettava vaihtoehto.

Messuilla oli esillä runsas kattaus erilaisia autovarusteita ja -kalusteita. Myös paikalla automaahantuojat esittelivät pitkälle varusteltuja sekä erikoistarkoituksiin muokattuja hyötyajoneuvoja.

Avaa artikkelin PDF