
Voiman juhla Pöytämäessä – mäkivetokisat keräsivät ennätysyleisön Vieremälle
Ponsse-pitäjä Vieremällä kokeiltiin 15.3.2025 enemmän ja vähemmän viritettyjen traktoreiden vetokykyä jo yhdeksättä kertaa. Kehitystä on tapahtunut niin koneissa kuin yleisömäärissäkin, mikä tarkoittanee sitä, että Ylä-Savossa tullaan testaamaan traktoreita jatkossakin. Moottorikerho MK2001 onnistui järjestelyissään taas kerran täydellisesti.Vieremä
Kurikkalaisen Kalle Rannan ohjaama Zetor 4011 voitti alle 51 hv:n ja alle 65 hv:n luokat. Perävaunu lasteineen painoi 2,5 ja 3,5 tonnia. Tässä vedetään kevyempää kuormaa, joka liikkui noin 67,2 km/h keskinopeudella. Isommalla lastilla vauhti oli hieman vaisumpi: 53,3 km/h. Pienemmän luokan aika 13,39 oli koko kisan nopein. Kuva: Kimmo KottaPöytämäen vetokisat 15.3.2025
- Järjestettiin jo yhdeksättä kertaa.
- Osallistujia 79 ja traktoreita 42.
- Kilpailussa on yhdeksän luokkaa.
Kun Vieremän Pöytämäeltä kuuluu mahtavaa traktoreiden pauhua, se on yhtä varma alkavan kevään merkki kuin pajunkissat, tippuvat räystäät, teeren soidin tai päivän huomattava piteneminen. Yläsavolaista voimajuhlaa seurasi maaliskuun 15. päivänä varmaan kaikkien aikojen suurin yleisö, josta merkittävä osa oli nuorisoa. Tarkkaa väkimäärää ei ilmaistapahtumassa saa selville, mutta satojen metrien autojonosta ja täydestä parkkipaikasta päätellen traktorikansaa oli liikkeellä enemmän kuin muutama sata.
Systeemi oli sama kuin aiempinakin vuosina, eli traktorit oli jaettu yhdeksään hevosvoimaluokkaan. Tämä ei tarkoita todellista tehoa, vaan alkuperäistä hevosvoimamäärää. Tehoissa ja nopeuksissa ei ole ylärajaa, mutta tieliikennekelpoisuutta vaaditaan: jarrujen ja ohjauslaitteiden on oltava kunnossa. Valvonta hoidetaan pistokokein.
Järjestelyt oli hoidettu jälleen mallikelpoisesti. Vedot tapahtuivat ripeään tahtiin nonstoppina, niin ettei kukaan aiheesta vähänkään kiinnostunut ehtinyt pitkästyä. Osa traktoreista oli huippuunsa viritettyjä ja savut sen mukaisia. Muutamat "maailmanpelastajat" ovat moittineet vetokilpailuja ja muita tämänkaltaisia mittelöitä pahoiksi saastuttajiksi. Kyllä, putkesta nousee mustaa usvaa, mutta se on lyhytaikaista. Maalaisyleisöllä on omistuksessaan sen verran paljon hiilinielua, että muutamat pölähdykset kuittaantuivat.
Alle 80-hevosvoimaisten luokan voitti kisan toiseksi nopeimmalla ajalla 14,45 kuortanelaisen Eetu Kalliolahden kiihdyttämä Fiatagri 80-90, jolle oli annettu suomalaisitalialainen lempinimi Kikkioliina. Kärryineen 6 tonnin lasti ei 12 % nousussa menoa hidastanut, keskinopeudeksi saatiin 62,3 km/h. Kuva: Kimmo Kotta
Pylkönmäkeläisen Kim Miettisen Nuffield 4/65 Turbo 6 kiskoi 8,5 tonnin lastin mäen päälle 16,29 sekunnissa, mikä tiesi voittoa alle 100-hevosvoimaisten sarjassa. Keskinopeudeksi tuli 55,25 km/h. Teholuokka määräytyy alkuperäisten hevosvoimien mukaan: tässä tapauksessa voimaa löytyy moninkertaisesti, samoin savua. Kuva: Kimmo Kotta
Alle 100-hevosvoimaisten kakkoseksi tuli kahden sadasosasekunnin erolla vieremäläisen Valtteri Pehkosen kuskaama Valmet 705. Paras veto taittui 16,31 sekunnissa, mistä saadaan keskinopeudeksi 55,18 km/h. Jaettuun ykköstilaan olisi päästy, jos traktori olisi ollut 0,068 km/h nopeampi, eli ero oli käytännössä mitätön. Kuva: Kimmo KottaHurjaa kehitystä tuloksissa
Kilpaluokkiin oli ilmoitettu kaikkiaan 79 nimeä ja traktoria, joista 16 jätti osallistumatta. Traktoreita oli yhteensä 42, mikä selittyy sillä, että muutamalla koneella osallistuttiin useampaan luokkaan. Sama traktori saattoi osallistua yhteen luokkaan kahteen otteeseen, jos kuljettajaa vaihdettiin. Kussakin luokassa tehtiin kaksi vetoa, joista paras ratkaisi lopullisen sijoituksen. Kaikki vedot onnistuivat enemmän tai vähemmän vauhdikkaasti, eikä yksikään traktori tarvinnut hinausapua.
Näyttävimpiä olivat tietenkin viimeisen päälle viritettyjen traktoreiden supernopeat vedot. Isojen vakiotraktoreidenkin suoritukset olivat komeita, mutta niissä ei ollut samaa sirkushuvia, jota suurin osa yleisöstä varmasti odotti. Kaikkiaan touhu oli muuttunut ammattimaisemmaksi, aiempien vuosien "huviajelijat" puuttuivat.
Tulokset olivat parantuneet kahta suurinta luokkaa lukuun ottamatta. Takavuosien voittajat olisivat nyt jääneet peränpitäjiksi. Alle 51 hv:n ja alle 80 hv:n luokissa oltiin yli 4 sekuntia edellisvuotta nopeampia. Kovin paljon hurjempiin lukemiin ei varmaankaan enää päästä, jos meinataan pysyä tiellä. Lähes 70 km/h liikkuva kevyt traktori on melkoinen ohjus, ja alun perin päälle 2000 minuuttikierrokselle suunnitellut moottoritkin asettavat omat rajoituksensa. Kunhan koneita taas tulevana talvena petrataan, ennustukseni osoittautuvat varmasti vääriksi, ja hyvä niin.
Vieremäläinen Topi Raatikainen kilpaili 1102-Valmetillaan alle 130- ja alle 190-hevosvoimaisten luokissa, ja molemmista irtosi ylivoimainen voitto. Alemmassa luokassa Valmet sai 12-tonnisen kärryn mäen päälle 17,44 sekunnissa, raskaamman 19 tonnin vaunun kanssa nousuun kului 20,59 sekuntia. Keskinopeudet olivat 51,6 ja 43,7 km/h. Kuva: Kimmo Kotta
Marko Helkala Rantasalmelta kaasutteli 100-90 Fiatagri-traktorillaan kolmanneksi alle 130-hevosvoimaisissa ajalla 21,23, mutta 160-hevosvoimaisissa irtosi ykköstila. 16 tonnin vaunu viiletti Pöytämäessä 45,75 km/h keskinopeudella, aikaa kului 19,67 sekuntia. Tähän suositumpaan luokkaan osallistui 12 traktoria, joista vain kaksi oli varsinaisia kisakoneita. Kuva: Kimmo Kotta
Kisan sakeimmat savut puhalsi ilmoille alle 250-hevosvoimaisten luokan voittanut Ford 8000 ilomantsilaisen Tuomo Nissisen ohjaamana. Varsinaisissa vetokilpailuissakin useasti voimiaan kokeillut Ford sai 23 tonnin vaunun 39,6 km/h keskivauhtiin. Mäen päälle noustiin 22,7 sekunnissa. Muut tämän luokan koneet olivat tavallisia vakiotraktoreita. Kuva: Kimmo Kotta
Yli 250-hevosvoimaisissa kärryn kokonaispainoksi ilmoitettiin riittävä, mikä tarkoitti reilusti yli 23 tonnia. Kolmesta vetäjästä selkeäksi ykköseksi nousi lapinlahtelaisen Teemu Rautiaisen New Holland T7060, joka kiskoi raskaan kuormansa maaliin 25,64 sekunnissa. Keskinopeudeksi saatiin 35,10 km/h, mikä on hyvä tulos perustraktorille. Kuva: Kimmo KottaJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



