
eSled-moottorikelkkojen tuotanto aloitettu Mikkelissä
Sähkökäyttöisiä moottorikelkkoja valmistava Aurora Powertrains Oy on aloittanut kelkkojen tuotannon Mikkelissä. Tuotanto käynnistyi jo viime vuoden puolella, ja ensimmäiset kelkat ovat jo maailmalla. Ensimmäinen erä toimitettiin Huippuvuorille.eSled-sähkökelkkojen tuotanto
- Kelkkojen kokoonpano tehdään Mikkelissä tehdään akkujen kanssa samoissa tiloissa.
- Akku koostuu 7 kWh:n moduuleista, joita kelkkaan voi asentaa yhdestä kolmeen.
- Moottorikelkan akun voi kytkeä verkkoon V2G-teknologiaan perustuvan laturin avulla, jolloin akku voi toimia myös energianlähteenä.
Kelkkatuotanto toimii samoissa tiloissa kuin yhtiön akkutuotanto. Tuotanto on Mikkelissä ja tuotekehitys sekä korjaustoiminta Rovaniemellä. Aurora Powertrains valmistaa itse akustot, joita käytetään kelkkojen lisäksi muun muassa moottoriveneissä. Vieraillessani tuotantotiloissa tammikuussa, oli parhaillaan valmistumassa kaksi kelkkaa. Osat saadaan alihankkijoilta eri puolilta maata ja osittain ulkomailta. Mikkelin yksikkö on kokoonpanolaitos, jossa ei ole osavalmistusta. Tavoitteena on hyödyntää mahdollisuuksien mukaan paikallisia alihankkijoita.
Kelkkojen kokoonpanossa keskitytään tekniikan hiomiseen, jotta tuotanto saataisiin mahdollisimman tehokkaaksi. Tuotantomäärät eivät vielä päätä huimaa; alkuun valmistetaan muutamia kymmeniä kelkkoja vuositasolla. Tavoitteet ovat kuitenkin korkealla, ja erityisesti matkailualan kiinnostus on suuri, sillä vihreät, nollapäästöiset ajoneuvot ovat myyntivaltti. Aurora myy kelkkoja kaikille halukkaille, ei vain matkailuyrityksille.
Akkutuotannossa isot mahdollisuudet
Aurora Powertrainsin kehittämät, kylmässä toimivat akut koostuvat moduuleista, joita voidaan asentaa yhteen kelkan akkuun asiakkaan tarpeen mukaan, 7–21 kWh – eli yksi moduuli on 7 kWh. Kelkan kallein yksittäinen osa on akku, joten sen koko vaikuttaa oleellisesti hintaan ja tietysti ajomatkaan. Täydellä 21 kWh akulla ajomatkaksi luvataan 100 km ja 14 kWh akulla 65 km.
Akustot kootaan Mikkelissä, perusyksikkönä on litium-pussikenno, joista akkumoduulit kasataan. Pusseja ladotaan kehyksissä pinoksi, jonka jälkeen ne puristetaan tiukasti ja ympärille asennetaan suojakuori. Kennojen virtakiskot hitsataan yhteen robotilla, ja seuraavaksi pakettiin lisätään tarvittava elektroniikka ja kaapelointi.
Kelkat kootaan Mikkelissä alihankkijoiden valmistamista osista, ja tuotanto on toistaiseksi yksittäisten kelkkojen valmistusta. Tuotantoprosesseja hiotaan tehokkaammiksi jatkoa varten. Kuva: Seppo NykänenKaksisuuntainen V2G lataus
Uutena kehitysaskeleena on mahdollista hankkia kaksisuuntaiseen V2G-teknologiaan perustuva laturi. InterControl Oy:n valmistaman Latinki 11 DC -laturin kanssa eSled-ajoneuvon voi liittää verkkoon V2G-teknologialla, ensimmäisenä maailmassa, jolloin kelkan akkua voi käyttää sähkövarastona. Aurinkoenergialla tai edullisella pörssisähköllä ladataan akku täyteen ja käytetään sitä tarvittaessa kalliin sähkön aikana. Tämä antaa mahdollisuuksia esimerkiksi matkailuyrityksille käyttää kelkkoja energiavarastoina kelkkailusesongin ulkopuolella. Parikymmentä 21 kWh akustoa muodostaa jo merkittävän virtapankin.
Kelkan sydän, 40 kW:n sähkömoottori antaa kevyelle kelkalle kohtalaisen suorituskyvyn. Kuva: Seppo NykänenKelkat ovat vain yksi käyttökohde, nykyisellään akkuja käytetään myös veneissä ja vesijeteissä.
On kiinnostavaa nähdä, kuinka yritys lähtee kehittymään, sillä moottorikelkkailun nykytilanne on haastava. BRP:n ja Polariksen vaikeudet eivät näytä rohkaisevilta lähitulevaisuudessa. Toisaalta sähkö voi olla se tekijä, joka kantaa vaikean kauden yli. eSledillä on sama ongelma kuin sähköautoilla – hinta. Hinnaston mukaan perusmallin kelkka 14 kWh akulla maksaa 33 760 € (alv 25,5 %).
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




