Video: Mika Metso kertoo Koneviestille, millaista on tänä päivänä hake- ja koneurakoitsijan arki – ”Uuden autohakkurin saanti kestää tänä päivänä 24 kuukautta”
MaatalousKonemessuilla haastateltiin Mika Metsoa, joka avasi Koneviestille, millaisessa toimintaympäristössä tämän päivän hake- ja koneurakoitsijat toimivat.Mika Metso päätyi isänsä jalanjäljissä maatalousurakoinnin pariin noin 20 vuotta sitten. Tällä hetkellä maatalousurakointi on jäänyt vähemmälle ja haketusta tehdään nykyisin 90 prosenttia yrityksen toiminnasta.
Yrityksen kalustoon kuuluu kymmenkunta traktoria ja Mus-Max-hakkuri. Päivittäin haketta tehdään tällä yhdistelmällä noin 500 mottia. Vuotuinen määrä on pyörinyt irtokuutioina 80 000 motin paikkeilla, mikä tarkoittaa noin 60 000 megawatin lämmöntuotantoa.
Viime aikoinen haketusurakoitsijalla on työtä riittänyt. Kaksi kuukautta Metso on hakettanut yhtä jaksoisesti seitsemän päivän työviikkoja. Työ on kuitenkin sesonkiluonteista eikä samalla tahdilla töitä tehdä ympärivuoden.
Työn rajoittavana tekijänä on tietenkin sää, sillä puuta ei saada tasaisesti koko vuoden. Tänä vuonna rajoittavaksi tekijäksi tulee myös se, että puun saanti loppuu Metson arvion mukaan joulun mennessä. Syitä puun suuren kysyntään on turpeen alasajo sekä se, ettei Venäjältä puuta ole saatavissa. Ongelmana on myös se, ettei puun hinta ole nousussa eikä puuta ole tarjolla. Ja vaikka puuta olisikin saatavissa, niin metsäkoneista ja niiden kuljettajista on puutetta, samoin puuautoista ja autokuskeista.
Metso näkee ratkaisuna tämän hetkiseen energiakriisiin sen, että kesällä pitäisi huomattavasti enemmän saada puuta pois metsästä kuivumaan suojan alle talvea varten. Tämä kuitenkin vaatii suuria terminaaleja, joissa puuta voisi säilöä, mikä puolestaan tuo ylimääräisiä investointeja ja kuluja alalle. Puuterminaalit toisivat tasaisuutta niin energiansaantii kuin myös haketusurakoitsijan työmäärään. Infran rakentaminen vaatii kuitenkin sen, että töitä riittää vuosiksi eteenpäin, ja työn jatkuvuus on taattu.
Metso kokee, että tällä hetkellä omaa työtä on vaikeaa hinnoitella, koska kukaan ei tiedä, mitä kalusto tulevaisuudessa maksaa. Tällä hetkellä hakkureiden kysyntä on niin suurta, että kaikki ostetaan, mitä on saatavilla. Raudan hinnan nousu vaikuttaa suoraan hakkurin hintaan, mutta silti kysyntä pysyy kovana. Metson mukaan tällä hetkellä uuden autohakkurin saanti kestää 24 kuukautta.
Katso videolta, millaisia koneita Mika Metso koneurakoitsijana arvostaa, sekä mitä hän kertoo koneiden kunnossapidon merkityksestä työssään.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat