Tractor Pulling 2011 EM-kisojen varikkokierros – Myrskyisän Salaman salat

15 vuotta vetoratoja kiertänyt Tommi Kotilainen tuumasi Härmän EM-kisan jäävän todennäköisesti hänen viimeisekseen. Stormy Lightningillä ajava tarvasjokinen katselee jatkossa jotain muuta harrastusta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Hyvästä pidosta ja raa’asta voimasta huolimatta Stormy Lightning ei pärjännyt ulkomaalaisille kilpakumppaneille. Kotimaisista puolimoottorinen oli toki paras.
Hyvästä pidosta ja raa’asta voimasta huolimatta Stormy Lightning ei pärjännyt ulkomaalaisille kilpakumppaneille. Kotimaisista puolimoottorinen oli toki paras.
Pientä säätöä tarvittiin etupyöriin ensimmäisen vedon pomppimisen jälkeen. Hetken päästä Stormy Lightning oli radalla vetäen reilun 95 metrin siivun.
Pientä säätöä tarvittiin etupyöriin ensimmäisen vedon pomppimisen jälkeen. Hetken päästä Stormy Lightning oli radalla vetäen reilun 95 metrin siivun.
Mies Stormy Lightningin takana on jo 15 vuotta ollut tarvasjokinen Tommi Kotilainen.
Mies Stormy Lightningin takana on jo 15 vuotta ollut tarvasjokinen Tommi Kotilainen.

Tommin vetotraktorin, ”Myrskyisän Salaman” voimanlähde on hieman erikoinen. Alkujaan Tommilla oli käytössään Rolls Roycen Meteor-moottori. Se on kevytmetallisesta, 27 litraisesta V12 Merlin -lentokoneen moottorista kehitetty tai paremminkin riisuttu panssarivaunun moottori. Meteor V12 -moottori liikutti toisessa maailmansodassa ainakin Comet ja Centurion -merkkisiä panssarivaunuja.

Vaatimaton teho

Kuivapainoa Meteorilla on alkujaan 623 kiloa. Poraus on 137,2 milliä ja iskun pituus 152,4 milliä. Rover Meteorinakin tunnettu moottori suunniteltiin nimenomaan panssarivaunukäyttöön ja sille kelpasi melkoisen matalaoktaaninen menovesi. Puristussuhde oli 6:1, jolla Meteor kehitti 86 oktaanisella bensalla noin 600 hevosvoimaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Minipullerien paino kuskin kanssa on rajattu 950 kiloon. Jotta tavoitteeseen pääsisi helpommin, Tommi poisti Meteorista toisen sylinteriryhmän. Näin Stormy Lighning saa voimansa suorasta kuutosesta.

Puolimoottorin teko oli Tommin mukaan kohtuullisen helppoa, sillä sylinteriryhmä oli pulteilla kiinni kampikammiossa. Eli ryhmä pois ja suojalaippa päälle. Toki muutakin pientä askaretta puolittamisessa oli.

Meteorin V12 moottorissa sylinterit ovat täsmälleen vastakkain eivätkä limittäin, kuten yleensä V-moottoreissa on. Tällainen systeemi vaatii H-mallisen kiertokangen, missä toisen puoliskon kiertokanget tulevat kiinni vastapuolen kiertokankien päälle. Muutostyössä riitti, kun otti päällä olevat kanget pois ja tukki niiden laakereille tulevat öljyreiät.

Puolimoottorin piristys

Perusasetuksessa oleva RR Meteor V12 kiertää 2450 kierrosta minuutissa. Tommin rakentama suora kuutonen kiekaisee 5000 kierrosta minuutissa turbon ja metanolin avustamana. Turbon noin kolmen kilon ahtopaineella tehoja saadaan irti 1500 hevosvoimaa. Eli Tommin viritysresepti on yksinkertainen ja tehokas: puolet sylintereistä pois ja teho saadaan 2,5-kertaiseksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Stormy Lightningin moottorin ohjaus ja suora sytytys hallitaan australialaisen Aubert Electronicsin suunnittelemalla ja valmistamalla Autronic moottorinohjausjärjestelmällä. Viisilevyisen uivan keskipakokytkimen Tommi on tehnyt itse samoin kuin modifioinut taka-akselin Bedfordista.

Tommi kertoo kokeilleensa puolimoottoria kahdesta syystä. Ensinnäkin vetoradalle oli hyvä saada jotain muutakin, kilpakumppaneista poikkeavaa kalustoa. Toisaalta 950 kilon sääntö kokonaisella V12:lla on hieman hankala toteuttaa, sillä painoraja tuppaa väistämättä tulevan vastaan. Monet keveät rakenneratkaisut tulevat yllättävän kalliiksi.

Stormy Lightningin meriitit ovat kaunista katseltavaa. Seitsemän kertaa Tommi piiskannut minipullerinsa Suomen mestariksi. Ja kerran Tarvasjoen mies on päässyt kapuamaan EM-kisojen pronssikorokkeellekin. Myynnissä olevalle Stormy Lightningille toivotaan hyvää kotia ja innokasta kuskia. n

Avaa artikkelin PDF