Bauma 2010 -näyttely, osa I: Liebherr liikkeellä isännän elkein

Bauma on Liebherrin kotinäyttely, mikä myös näkyi kentällä. Liebherrillä oli hallussaan niin ilma- kuin maaherruus, sillä 1,4 hehtaarin näyttelyosastoa hallitsivat taivasta kohti sojottavat nosturinpuomit. Yrityksen ”näyttelyparakki” oli kolmekerroksisen ja 200 metriä pitkä rakennus, jossa tilaa riitti vieraille, esittelijöille ja koneille. Rakennus purettin näyttelyn päätyttyä varastoon odottamaan seuraavaa, kolmen vuoden päästä järjestettävää Baumaa.
Liebherr AG on Euroopan suurimpia konevalmistajia, jolla on tuotantolaitoksia useissa maissa. Näyttelyosaston sisäänkäyntikin muistutti enemmän suurehkon konserin pääkonttoria.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
L 550  ja L 556 ovat materiaalinkäsittelyyn varustettuja pyörökuormaimia, joissa on uusi paralleeli- eli vaakajapuomisto. Työlaitteen pikakiinnitys on vakiovaruste. Kuvassa oleva kone on varustettu tukkikahmarilla, jonka poikkipinta-ala on 1,8 m².  Puomiston nostovoima ja peruskoneen paino riittävät 6300-kiloisen taakan käsittelyyn. Lastin käsittely on helppoa, sillä taakka pysyy koko noston ajan samassa asennossa.
L 550 ja L 556 ovat materiaalinkäsittelyyn varustettuja pyörökuormaimia, joissa on uusi paralleeli- eli vaakajapuomisto. Työlaitteen pikakiinnitys on vakiovaruste. Kuvassa oleva kone on varustettu tukkikahmarilla, jonka poikkipinta-ala on 1,8 m². Puomiston nostovoima ja peruskoneen paino riittävät 6300-kiloisen taakan käsittelyyn. Lastin käsittely on helppoa, sillä taakka pysyy koko noston ajan samassa asennossa.
Lyhyellä ja ytimekkäällä mallinimellä siunattu Lieberr L 580 2 plus 2 LogHandler -pyöräkuormain on suunniteltu tukkien purkuun kuorma-autoista tai junanvaunuista sekä muuhun suurta nostokorkeutta vaativaan materiaalinkäsittelyyn. Ohjaamossa on kattoikkuna. Sydämenmuotoisen kahmarin sisällä on vastinvarret vajaan nipun käsittelyä varten. Kahmariin voidaan ottaa 8470 kilon puukuorma.
Lyhyellä ja ytimekkäällä mallinimellä siunattu Lieberr L 580 2 plus 2 LogHandler -pyöräkuormain on suunniteltu tukkien purkuun kuorma-autoista tai junanvaunuista sekä muuhun suurta nostokorkeutta vaativaan materiaalinkäsittelyyn. Ohjaamossa on kattoikkuna. Sydämenmuotoisen kahmarin sisällä on vastinvarret vajaan nipun käsittelyä varten. Kahmariin voidaan ottaa 8470 kilon puukuorma.
Liebherr L 445-10 -kurottajassa on uusi nostopuomi.
Liebherr L 445-10 -kurottajassa on uusi nostopuomi.
Baumassa esiteltiin ensimmäistä kertaa uusi lyhytperäinen ja pyöräalustainen Liebherr A900 C -kaivukone.
Baumassa esiteltiin ensimmäistä kertaa uusi lyhytperäinen ja pyöräalustainen Liebherr A900 C -kaivukone.

Näyttelyosaston vetonaulaksi oli jälleen tuotu todella massiivinen louhosauto, jonka omapaino on 237 t. Lavalle mahtuu 367 tonnia tavaraa ja moottorissa on tehoa 2800 kW.

Liebherr osallistui Baumassa järjestettyyn innovaatiokisaan, josta herui kaksi kunniamainintaa. Liebherr on kehittänyt energian talteenottoon järjestelmän, jossa nosturin tai kuormaimen nostoon käytetty energia voidaan varastoida kuorman laskuvaiheessa kaasusylinteriin.

Järjestelmä oli asennettu järeään LH 120 C -materiaalinkäsittelynosturiin, joka sai myös design-palkinnon.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Baumassa esiteltiin ensimmäistä kertaa ahtaille työmaille tarkoitettu pyöräalustainen Liebherr 900 -kaivukone. Takaosan uloin kohta on 185 sentin etäisyydellä kääntökehän keskipisteestä. 18 tonnin omapainon ansiosta kone on vakaa myös tehoa vaativissa töissä.

Kaivurin avainkomponentit ovat Liebherrin omaa tuotantoa. Koneessa on 100 kW:n nelisylinterinen Liebherr-moottori. Päivittäisten huoltojen teko on avarien huoltoluukkujen kautta helppoa. Ajovoimasiirto on integroitu osaksi runkoa.

Kone vaikuttaa maastokelpoiselta, sillä pohja on sileä ja maavara suuri. Vakionopeussäädin varmistaa tasaisen siirtonopeuden epätasaisella alustalla.

Liebherr 900 C:ssä on uusi ohjaamo, joka on valmistajan mukaan luokkansa suurin. Suuri värinäyttö helpottaa koneen säätämistä ja toimintojen seurantaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lisävarusteena kaupataan hydraulisella sivusiirrolla varustettua puomia, joka voidaan varustaa Likufix-pikakiinnityslaiteella.

Uusi pyöräalustainen kaivukone

Liebherrin TL-kurottajamalliston tekniikka on uudistunut. Kurottajia on neljä eri mallia, jotka eroavat toisistaan vain puomin ja varustelun osalta. Peruskone on kaikissa malleissa sama.

Ulottuvuus on mallista riippuen 10–13 m ja hyötykuorma

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

3,5–4,5 t. Nostopuomi on aikaisempaa tukevampi, sillä uusi neliömäinen profiili on muotoiltu siten, että kuormitus kohdistuu puomin kulmiin. Puomin poikkileikkauspinta-ala on suuri, mikä takaa hyvä kierto- ja taivutusjäykkyyden.

Kaikissa neljässä mallissa on sama nelisylinterien Liebherr-moottori, jonka teho on 84 kw/114 hv. TL-kurottajissa on hydrostaattinen voimansiirto, ja ajonopeus on mallista riippuen 25 tai 40 km/h. Nopeimmassa mallissa on voimansiirto, jossa ei ajomoottorin laajan säätökulman ansiosta tarvita aluevaihdetta.

Koneisiin on saatavilla AutoPower-järjestelmä, joka säätää moottorin kierroslukua kuormituksen mukaan. Ajopolkimella säädetään käytännössä vain ajonopeutta.

Automatiikka varoittaa ääni- ja valomerkein, jos koneen vakaus heikkenee. Valmistajan mukaan Liebherr TL on ensimmäinen kurottaja, joka mittaa puomin nostoon tarvittavaa momenttia ja hidastaa hydrauliikan liikenopeutta, kun nostovoiman tarve lähenee maksimia. Näin suurten taakkojen käsittely sujuu ääriulottuvuuksilla rauhallisesti ja turvallisesti.

Kurottajan hydrauliikan nopeus säätyy automaattisesti

Baumassa esitelty TA 230 -dumpperi on uuden mallisarjan esikoiskone, jonka kokonaispaino on 30 t. Mallisto laajenee pikapuoliin 40 tonnin koneella, ja myöhemmin esitellään vielä 50-tonninen malli.

Valmistajan mukaan Liebherr TA 230 on kooltaan samaa luokkaa kuin useimmat 25 tonnin koneet, esimerkiksi sen kuljetusleveys on alle 3 m.

19,3-kuutioisen lavan kippaukseen kuluu alle 10 sekuntia. Dumpperin momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto ja 270 kW:n Liebherr-moottori vauhdittavat koneen

57 km/h:n huippunopeuteen. Kuljettaja voi tehostaa moottorijarrutusta pakokaasujarrulla, minkä lisäksi menoa hillitään märillä levyjarruilla.

Runkonivel on laakeroitu kuulakehällä. Ohjaamo on täysin uusittu. Hallintalaitteet on keskitetty oikean kyynärnojaan. Koneen toimintoja seurataan ja ohjataan kosketusnäytön avulla, joka toimii samalla myös peruutuskameran näyttönä. n

TA 230 uuden dumpperisarjan ensimmäinen malli

Perheyhtiönä pysyneen Liebherrin päämaja sijaitsee Sveitsissä, mutta konsernilla on tuotantolaitoksia mm. Saksassa, Itävallassa, Ranskassa, Intiassa ja Venäjällä, missä valmistetaan koneita Venäjän markkinoille.

Liebherr AG:n liikevaihto oli vuonna 2009 n. 7 miljardia euroa. Yhtiö työllistää 32 000 ihmistä, joista n. 14 000 työskentelee Saksassa. Euroopan ulkopuolella on yhteensä n. 5500 työntekijää.

Maarakennus- ja kaivoskoneet muodostavat reilun neljänneksen Liebherrin liikevaihdosta. Nostureiden lisäksi Liebherr valmistaa kylmälaitteita ja erilaisia komponentteja mm. lentokoneteollisuuteen.

Avaa artikkelin PDF