Talvitiepäivät 2010 pidettiin Lahdessa

Teiden, katujen ja kiinteistöalueiden talvikunnossapidon kansainvälinen ammattitapahtuma Talvitiepäivät - Vintervägdagarna - Winter Road Congress in Finland 2010 pidettiin Lahden Messukeskuksessa 27.–28.1.2010.
Talvitiepäivillä on perinteisesti esitelty kalustoa työnäytöksessä. Ajettu ja tasoitettu lumi on haastavaa aurattavaa, koska se kovettuu pakkasessa. Lahdessa lunta pehmitettiin traktorijyrsimellä. Kuvassa John Deere työntää Arctic Machinen valmistamaa alueauraa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Seppo Kuisma Oy myy perä- vaunuhiekoitinta, josta lavan vaihtamalla saa maasiirtoperävaunun. Hiekoitinosa poistetaan ja maasiirtolava kiinnitetään rungon takapään saranoihin. Kippisylinteri vaihdetaan rungon etupään korvakkeeseen. Kantavuus on 15 tonnia. Maasiirtolavan tilavuus on yhdeksän kuutiota. Renkaat ovat kooltaan 550/45x22,5. Hiekoitinvarustuksessa vaunu maksaa 26 850 euroa veroineen ja maasiirtolavan hinta on 3 350 euroa. Lisävarusteena saa järjestelmän, joka lämmittää (lämmönvaihtimen avulla) traktorin peräöljyllä hiekoittimen vaipan.
Seppo Kuisma Oy myy perä- vaunuhiekoitinta, josta lavan vaihtamalla saa maasiirtoperävaunun. Hiekoitinosa poistetaan ja maasiirtolava kiinnitetään rungon takapään saranoihin. Kippisylinteri vaihdetaan rungon etupään korvakkeeseen. Kantavuus on 15 tonnia. Maasiirtolavan tilavuus on yhdeksän kuutiota. Renkaat ovat kooltaan 550/45x22,5. Hiekoitinvarustuksessa vaunu maksaa 26 850 euroa veroineen ja maasiirtolavan hinta on 3 350 euroa. Lisävarusteena saa järjestelmän, joka lämmittää (lämmönvaihtimen avulla) traktorin peräöljyllä hiekoittimen vaipan.
Blizzard IceChaser on muovisella säiliöllä varustettu pakettiautoihin ja pienkuorma-autoihin suunniteltu 12 voltin sähkömoottoreilla toimiva lautashiekoitin. Kuvan hiekoittimen tilavuus on 1,2 kuutiota ja levitysleveys 0,5–12 metriä. Omapaino on 269 kiloa. Kokonaispituus on 2,75 metriä. Verollinen hinta on 6 700 euroa. Myyjänä toimii Oy Hilltip Ab Pietarsaaresta.
Blizzard IceChaser on muovisella säiliöllä varustettu pakettiautoihin ja pienkuorma-autoihin suunniteltu 12 voltin sähkömoottoreilla toimiva lautashiekoitin. Kuvan hiekoittimen tilavuus on 1,2 kuutiota ja levitysleveys 0,5–12 metriä. Omapaino on 269 kiloa. Kokonaispituus on 2,75 metriä. Verollinen hinta on 6 700 euroa. Myyjänä toimii Oy Hilltip Ab Pietarsaaresta.
Soukkio Oy:n auroihin saa lisävarusteena viimeistelyterän, joka voidaan kääntää hydraulisesti etuviistoon tai taaksepäin. Terämateriaalina on joustava teräspelti. Lisälaitteen ansiosta saa esimerkiksi retkiluisteluradan puhdistettua tarkasti. Teräspeltiterän tilalle voidaan vaihtaa kumiterä, jota sopii sohjon poistoon.
Soukkio Oy:n auroihin saa lisävarusteena viimeistelyterän, joka voidaan kääntää hydraulisesti etuviistoon tai taaksepäin. Terämateriaalina on joustava teräspelti. Lisälaitteen ansiosta saa esimerkiksi retkiluisteluradan puhdistettua tarkasti. Teräspeltiterän tilalle voidaan vaihtaa kumiterä, jota sopii sohjon poistoon.
Vikmet Oy:n Hokke auroihin saa ulkopintaan äänieristysmassauksen, joka vaimentaa valmistajan mukaan ratkaisevasti aurausmelua. Esillä oli 3,2 metriä leveä aura, joka työleveys on noin 2,3 metriä. Hinta on 7 930 euroa ja massakäsittely lisää hintaa 800 eurolla.
Vikmet Oy:n Hokke auroihin saa ulkopintaan äänieristysmassauksen, joka vaimentaa valmistajan mukaan ratkaisevasti aurausmelua. Esillä oli 3,2 metriä leveä aura, joka työleveys on noin 2,3 metriä. Hinta on 7 930 euroa ja massakäsittely lisää hintaa 800 eurolla.
Arctic Machinen valmistama AM DM 3300 K T2 -kaksoisteräaura on sivuttain siirrettävissä vasemmalle, minkä ansiosta sivuauralla varustetussa autossa saadaan lisää työleveyttä. Kääntyvä siipi jouduttaa risteysalueiden puhdistamista. Viisiosainen kaksoisterä myötäilee tien pintaa ja tekee puhtaan työjäljen.
Arctic Machinen valmistama AM DM 3300 K T2 -kaksoisteräaura on sivuttain siirrettävissä vasemmalle, minkä ansiosta sivuauralla varustetussa autossa saadaan lisää työleveyttä. Kääntyvä siipi jouduttaa risteysalueiden puhdistamista. Viisiosainen kaksoisterä myötäilee tien pintaa ja tekee puhtaan työjäljen.
Agrimarket esitteli traktorivetoista Arctic Machine Salo 6000 -hiekoitinta. Työleveys on 1–6 metriä ja hiekan levitysmäärä on säädettävissä ohjaamosta käsin. Säiliön pohjalla on kumihihnakuljetin lautaslevittimelle. Jarrut ovat vakiona. Laitteen hinta on 18 500 euroa, alv 0 %.
Agrimarket esitteli traktorivetoista Arctic Machine Salo 6000 -hiekoitinta. Työleveys on 1–6 metriä ja hiekan levitysmäärä on säädettävissä ohjaamosta käsin. Säiliön pohjalla on kumihihnakuljetin lautaslevittimelle. Jarrut ovat vakiona. Laitteen hinta on 18 500 euroa, alv 0 %.
Volvo L45F korvaa aiemman mallin L45B. Tehoa ja voimaa on tullut lisää ja paino on hiukan kasvanut. Työpaino on nyt 8 650 kiloa. Moottoriteho on 74,9 kilowattia. Kaatokuormaksi ilmoitetaan 5 930 kiloa. Työhydrauliikan tuotto on 132 litraa minuutissa. Koneessa on hydro- staattinen voimansiirto.
Volvo L45F korvaa aiemman mallin L45B. Tehoa ja voimaa on tullut lisää ja paino on hiukan kasvanut. Työpaino on nyt 8 650 kiloa. Moottoriteho on 74,9 kilowattia. Kaatokuormaksi ilmoitetaan 5 930 kiloa. Työhydrauliikan tuotto on 132 litraa minuutissa. Koneessa on hydro- staattinen voimansiirto.
AJO K 2010 on yhdistelmälaite, jolla voi levittää hiekkaa, raesuolaa tai liuossuolaa. Kuiva-ainesäiliön tilavuus on 5,5 kuutiota ja liuostankkien kaksi kuutiota. Levitysleveys on lautasella ja suutinpalkilla 0–8 metriä. Omapaino on 3 200 kiloa. Rakenne on ruostumatonta ja sinkittyä terästä. Suojakansi aukeaa hydraulisesti. Valmistus ja myynti Ratemex Oy, Tolosenmäki.
AJO K 2010 on yhdistelmälaite, jolla voi levittää hiekkaa, raesuolaa tai liuossuolaa. Kuiva-ainesäiliön tilavuus on 5,5 kuutiota ja liuostankkien kaksi kuutiota. Levitysleveys on lautasella ja suutinpalkilla 0–8 metriä. Omapaino on 3 200 kiloa. Rakenne on ruostumatonta ja sinkittyä terästä. Suojakansi aukeaa hydraulisesti. Valmistus ja myynti Ratemex Oy, Tolosenmäki.

Joka toinen vuosi pidettävästä Talvitiepäivät-tapahtumasta on muodostunut kansainvälinen suurkatselmus. Talvitiepäivät järjestettiin 28:nen kerran, aivan ensimmäinen kerta oli jo vuonna 1933. Tapahtuma tarjosi tien- ja kadunpidon koneiden ja laitteiden erikoisnäyttelyn, työnäytöksiä, kansainvälisen seminaarin, opiskelijatilaisuuden sekä erityistilaisuuden yksityisteiden tiekuntien vastuuhenkilöille.

Tapahtuman avasi ja valtiovallan tervehdyksen toi liikenneministeri Anu Vehviläinen. Hän muistutti, että hallitus antoi pari vuotta sitten liikennepoliittisen selonteon, jossa linjataan maamme liikennettä ja liikenneväylien investointeja useammaksi vuodeksi eteenpäin. Vehviläisen mukaan selonteon linjaukset ja vuoden vaihteessa tapahtunut valtion liikennehallinnon uudelleenorganisoituminen edesauttavat kaikkien liikennemuotojen yhteistoimintaa.

Valtion hallinnon uudistuksista esitelmöi Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahjan mukaan katujen, teiden ja kiinteistöalueiden ylläpitäjät haluavat kehittää Suomen oloissa tärkeää talvista kunnossapitoa ja myös talviliikkumista: ”Olemme muun muassa ilmastomuutoksesta saaneet aivan uuden haasteen liikenneväylien talvihoitoon. Esimerkiksi turvallisuuden takaaminen talvioloissa vaatii väylien talvihoidossa täsmällisyyttä ja ennakointia.”

Talvihoidon laadun parantaminen ei ole pelkästään resurssikysymys, vaan myös ammatillinen haaste kunnossapidon työntekijöille. Suomessa talvisen tien- ja kadunpidon osaaminen on tunnetusti maailman huippua, mutta uudenlaiset olosuhteet ja vaatimukset edellyttävät myös toimintatapojen jatkuvaa uudistamista. Kongressissa käsiteltiinkin mm. sään ja kelin seurantaa, täsmällistä tiedottamista, erilaisten laitteiden ja varusteiden merkitystä laadun parantamisessa sekä liikenneturvallisuutta ja sen parantamista vaikeissa olosuhteissa.

Yleisöllä oli vapaa pääsy Talvitiepäivien näyttelyyn, työnäytöksiin ja yksityistietilaisuuteen. Ainoastaan kansainvälinen seminaari oli maksullinen. Vieraita tapahtumassa kävi yli kymmenestä maasta.

Avaa artikkelin PDF