
Talvitiepäivät 2010 pidettiin Lahdessa









Joka toinen vuosi pidettävästä Talvitiepäivät-tapahtumasta on muodostunut kansainvälinen suurkatselmus. Talvitiepäivät järjestettiin 28:nen kerran, aivan ensimmäinen kerta oli jo vuonna 1933. Tapahtuma tarjosi tien- ja kadunpidon koneiden ja laitteiden erikoisnäyttelyn, työnäytöksiä, kansainvälisen seminaarin, opiskelijatilaisuuden sekä erityistilaisuuden yksityisteiden tiekuntien vastuuhenkilöille.
Tapahtuman avasi ja valtiovallan tervehdyksen toi liikenneministeri Anu Vehviläinen. Hän muistutti, että hallitus antoi pari vuotta sitten liikennepoliittisen selonteon, jossa linjataan maamme liikennettä ja liikenneväylien investointeja useammaksi vuodeksi eteenpäin. Vehviläisen mukaan selonteon linjaukset ja vuoden vaihteessa tapahtunut valtion liikennehallinnon uudelleenorganisoituminen edesauttavat kaikkien liikennemuotojen yhteistoimintaa.
Valtion hallinnon uudistuksista esitelmöi Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala.
Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahjan mukaan katujen, teiden ja kiinteistöalueiden ylläpitäjät haluavat kehittää Suomen oloissa tärkeää talvista kunnossapitoa ja myös talviliikkumista: ”Olemme muun muassa ilmastomuutoksesta saaneet aivan uuden haasteen liikenneväylien talvihoitoon. Esimerkiksi turvallisuuden takaaminen talvioloissa vaatii väylien talvihoidossa täsmällisyyttä ja ennakointia.”
Talvihoidon laadun parantaminen ei ole pelkästään resurssikysymys, vaan myös ammatillinen haaste kunnossapidon työntekijöille. Suomessa talvisen tien- ja kadunpidon osaaminen on tunnetusti maailman huippua, mutta uudenlaiset olosuhteet ja vaatimukset edellyttävät myös toimintatapojen jatkuvaa uudistamista. Kongressissa käsiteltiinkin mm. sään ja kelin seurantaa, täsmällistä tiedottamista, erilaisten laitteiden ja varusteiden merkitystä laadun parantamisessa sekä liikenneturvallisuutta ja sen parantamista vaikeissa olosuhteissa.
Yleisöllä oli vapaa pääsy Talvitiepäivien näyttelyyn, työnäytöksiin ja yksityistietilaisuuteen. Ainoastaan kansainvälinen seminaari oli maksullinen. Vieraita tapahtumassa kävi yli kymmenestä maasta.
Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- DC-3 sunnuntaina 2.9. Hyvinkään taivaalla!
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Tuurin konehuutokauppa 28.–29.04.2012 – kaivukone huutokaupasta -
- Ilouutinen tuleville rahtisahureille - Siirrettävän Slidetec-kenttäsirkkelin ensinäytös
- Video: Antti Linna kertoo, miten moottoritekniikka on kehittynyt turboahtimen ja päästörajoitusten myötä – ”Dieselmoottoria tullaan hyödyntämään vielä pitkään tulevaisuudessa”