Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Paukepäivät 2015 tarjosi kattauksen monipuolista tekniikkaa

Masinistikesä ei ala käen kukunnasta, pääskysestä eikä mistään muustakaan perinteisestä luonnonilmiöstä, vaan siihen tarvitaan Paukepäivien kaltainen juureva tapahtuma. Seuraavassa joitakin otoksia tämän vuoden tarjonnasta.
Paukepäivät on, ja tulee ilmeisesti jatkossakin olemaan ilmaistapahtuma. Järjestäjät kuitenkin toivovat, että mahdollisimman moni tulisi tähän verrattomaan kokoontumiseen jonkun laitteen kanssa. Sen ei tarvitse päristä, eikä edes paukkua, äänettömässäkin värkissä riittää joskus yllin kyllin ihmettelemistä.
Paukepäivät on, ja tulee ilmeisesti jatkossakin olemaan ilmaistapahtuma. Järjestäjät kuitenkin toivovat, että mahdollisimman moni tulisi tähän verrattomaan kokoontumiseen jonkun laitteen kanssa. Sen ei tarvitse päristä, eikä edes paukkua, äänettömässäkin värkissä riittää joskus yllin kyllin ihmettelemistä. 
  Viimeisen päälle tehty Predator voisi ulkonäkönsä ja myöskin tekniikkansa puolesta olla vaikka teollinen tuote. Turbomoottori on 300D-Mersusta, myös automaattilaatikko ja kääntöjarrut ovat Mersun tekemiä. Edessä oleva vetävä akseli on kavennettu 244-Volvosta, alennusvaihteen on tehnyt Peuralan Konepaja. Tela-alusta on peräisin Bandvagnista. Yli 100-hevosvoimainen Predator painaa  1 430 kiloa. Vasemmanpuoleinen ohjaussauva voidaan irrottaa, jolloin ohjaamoon nouseminen ja sieltä poistuminen käy helposti.
 Viimeisen päälle tehty Predator voisi ulkonäkönsä ja myöskin tekniikkansa puolesta olla vaikka teollinen tuote. Turbomoottori on 300D-Mersusta, myös automaattilaatikko ja kääntöjarrut ovat Mersun tekemiä. Edessä oleva vetävä akseli on kavennettu 244-Volvosta, alennusvaihteen on tehnyt Peuralan Konepaja. Tela-alusta on peräisin Bandvagnista. Yli 100-hevosvoimainen Predator painaa 1 430 kiloa. Vasemmanpuoleinen ohjaussauva voidaan irrottaa, jolloin ohjaamoon nouseminen ja sieltä poistuminen käy helposti. 
BM-Volvon vuosina 1961–82 tekemä Bandvagn 202 oli eräs parhaimmista maastokulkuneuvoista. Runko-ohjatun ”Pankun” perävaunussakin on veto, telojen pintapaine on vain 0,09 kg/cm². Alusta on kokonaan umpinainen, joten sillä voidaan liikkua vedessä 1,25 solmun (2,3 km/h) nopeudella. Volvon bensakoneessa on 100 hv, nopeimmillaan vajaat 3 tonnia painava Pankku kiitää neljääkymppiä. Paukepäivillä on rajoitetusti majoitustilaa, mutta Pankun miehistötilassa sopeutuvainen ja kruusailematon masinisti viettää leppoisan yön nähden hyviä unia.
BM-Volvon vuosina 1961–82 tekemä Bandvagn 202 oli eräs parhaimmista maastokulkuneuvoista. Runko-ohjatun ”Pankun” perävaunussakin on veto, telojen pintapaine on vain 0,09 kg/cm². Alusta on kokonaan umpinainen, joten sillä voidaan liikkua vedessä 1,25 solmun (2,3 km/h) nopeudella. Volvon bensakoneessa on 100 hv, nopeimmillaan vajaat 3 tonnia painava Pankku kiitää neljääkymppiä. Paukepäivillä on rajoitetusti majoitustilaa, mutta Pankun miehistötilassa sopeutuvainen ja kruusailematon masinisti viettää leppoisan yön nähden hyviä unia. 
Paras paikka masinistin rentoutumiseen on maamoottoriporeamme. Vesi lämpenee sylinterivaipassa ja se voidaan ohjata joko suoraan ammeeseen tai yläpuoliseen suihkuun. Olemattomalla kuormituksella asteet pysyvät maltillisina, fyysisten tuntemusten ohella tilanteen voi tarkistaa järjestelmän tulo- ja menoputkien mittareista. Poreet tehdään kompuralla, joka kytketään toimintaan hantaakilla. Hihnapyörän alla oleva laturi tuottaa virtaa ammeen pohjalla olevalle led-valaistukselle, joka vaihtaa sävyään sateenkaaren väreissä. Ammeen keskivaiheilla olevaan ränniin saa putoamaan juomatölkin vipua vääntämällä, vajaat ja tyhjät hylsyt säilyvät vankassa telineessä.
Paras paikka masinistin rentoutumiseen on maamoottoriporeamme. Vesi lämpenee sylinterivaipassa ja se voidaan ohjata joko suoraan ammeeseen tai yläpuoliseen suihkuun. Olemattomalla kuormituksella asteet pysyvät maltillisina, fyysisten tuntemusten ohella tilanteen voi tarkistaa järjestelmän tulo- ja menoputkien mittareista. Poreet tehdään kompuralla, joka kytketään toimintaan hantaakilla. Hihnapyörän alla oleva laturi tuottaa virtaa ammeen pohjalla olevalle led-valaistukselle, joka vaihtaa sävyään sateenkaaren väreissä. Ammeen keskivaiheilla olevaan ränniin saa putoamaan juomatölkin vipua vääntämällä, vajaat ja tyhjät hylsyt säilyvät vankassa telineessä. 
Kylvyn jälkeen sopii levähtää masinistikeinussa. Kiikutusliike syntyy polttomoottorin pyörittämällä epäkeskolla; iskunpituutta säädetään vastarullan asentoa muuttamalla ja kiikutuksen taajuutta moottorin kierrosluvulla. Luonnollisesti kokonaisuuteen kuuluu myös laturi ja akku, josta otetaan invertterin kautta 240 voltin virrat kylmäkoneistolle, joka pitää jäähdyttimeen mahtuvat neljä juomatölkkiä sopivan viileinä.
Kylvyn jälkeen sopii levähtää masinistikeinussa. Kiikutusliike syntyy polttomoottorin pyörittämällä epäkeskolla; iskunpituutta säädetään vastarullan asentoa muuttamalla ja kiikutuksen taajuutta moottorin kierrosluvulla. Luonnollisesti kokonaisuuteen kuuluu myös laturi ja akku, josta otetaan invertterin kautta 240 voltin virrat kylmäkoneistolle, joka pitää jäähdyttimeen mahtuvat neljä juomatölkkiä sopivan viileinä. 
60-hevosvoimaista 460-Nuffieldia mainittiin joskus tehokkaimmaksi brittitraktoriksi, mitä se lyhyen aikaa olikin. Eivätpä mahtaneet 60-luvun alun insinöörit aavistaa, kuinka paljon tuossa 3,77-litraisessa moottorissa oli reserviä. Tästä Nuhvista on tehty välijäähdyttimellä ja turbolla yli 300 hv:n hirmu, joka alkaa vähänkin ravakammasta kaasun polkaisusta keulia. Se ei aiheudu väärästä vetopisteestä, vaan todella hurjista voimista.
60-hevosvoimaista 460-Nuffieldia mainittiin joskus tehokkaimmaksi brittitraktoriksi, mitä se lyhyen aikaa olikin. Eivätpä mahtaneet 60-luvun alun insinöörit aavistaa, kuinka paljon tuossa 3,77-litraisessa moottorissa oli reserviä. Tästä Nuhvista on tehty välijäähdyttimellä ja turbolla yli 300 hv:n hirmu, joka alkaa vähänkin ravakammasta kaasun polkaisusta keulia. Se ei aiheudu väärästä vetopisteestä, vaan todella hurjista voimista. 
Uusi bioase oli taas näytillä, viime vuonna ensiesittelyssä ollut perunakanuuna Rosamunda on saanut rinnalleen pottukorohoron. Rosamundan laukaisuun tarvittiin rutkasti paineilmaa, mutta pottukorohoroon löytyy tarpeet mamman kosmetiikkahyllystä. Putken pohjaan suihkautetaan hiuslakkaa, jonka jälkeen aukko suljetaan männästä muokatulla lukolla. Seuraavaksi pohjaosassa olevaan sytytystulppaan johdetaan puolan kautta akkuvirtaa, jolloin kaasuseos syttyy ja putkeen ladattu peruna lentää hyvin pitkässä kaaressa, mäjähtäen lopulta vihollisen tyhmään päähän. Pottukorohoronkin ykkösvalttina ovat halvat ammukset, jotka eivät rauhan tultua aiheuta luonnolle minkäänlaista haittaa.
Uusi bioase oli taas näytillä, viime vuonna ensiesittelyssä ollut perunakanuuna Rosamunda on saanut rinnalleen pottukorohoron. Rosamundan laukaisuun tarvittiin rutkasti paineilmaa, mutta pottukorohoroon löytyy tarpeet mamman kosmetiikkahyllystä. Putken pohjaan suihkautetaan hiuslakkaa, jonka jälkeen aukko suljetaan männästä muokatulla lukolla. Seuraavaksi pohjaosassa olevaan sytytystulppaan johdetaan puolan kautta akkuvirtaa, jolloin kaasuseos syttyy ja putkeen ladattu peruna lentää hyvin pitkässä kaaressa, mäjähtäen lopulta vihollisen tyhmään päähän. Pottukorohoronkin ykkösvalttina ovat halvat ammukset, jotka eivät rauhan tultua aiheuta luonnolle minkäänlaista haittaa. 
Tämä etevän näköinen sarvitraktori on koottu jossain kotopajassa 1950-luvulla. Moottori on 7 hv:n Briggs & Stratton, josta on kiilahihnaveto 3-nopeuksiselle Pobedan laatikolle. Yhteys saadaan katkeamaan hihnaa löysäämällä, normaalia levykytkintä ei tarvita. Laatikolta voima siirtyy niin ikään Pobedasta otetulle akselistolle rullaketjun avulla. Laite liikkuu nopeimmillaan 22 km/h, mikä on sarvitraktorille huima vauhti.
Tämä etevän näköinen sarvitraktori on koottu jossain kotopajassa 1950-luvulla. Moottori on 7 hv:n Briggs & Stratton, josta on kiilahihnaveto 3-nopeuksiselle Pobedan laatikolle. Yhteys saadaan katkeamaan hihnaa löysäämällä, normaalia levykytkintä ei tarvita. Laatikolta voima siirtyy niin ikään Pobedasta otetulle akselistolle rullaketjun avulla. Laite liikkuu nopeimmillaan 22 km/h, mikä on sarvitraktorille huima vauhti. 
Paukepäivien hurjimmat äänet saatiin aikaiseksi GMC 6-71:llä. Paremmin Detroit Dieselinä tunnettu 7-litrainen ja 6-sylinterinen moottori kehitettiin toisen maailmansodan kynnyksellä, siitä oli olemassa myös 1-, 2-, 3-, 4-, 8-, 12-, 16- ja 24-sylinteriset versiot. Tästä 6-pyttyisestä on saatu suuttimia vaihtamalla 200–300 hv, yleisin teholukema oli 240 hv. Detroit Dieseleitä käytettiin generaattoreissa, maansiirtokoneissa, kuorma- ja linja-autoissa, panssarivaunuissa, vetureissa ja monissa muissa kohteissa, missä piti pieneen tilaan mahduttaa paljon tehoa.
Paukepäivien hurjimmat äänet saatiin aikaiseksi GMC 6-71:llä. Paremmin Detroit Dieselinä tunnettu 7-litrainen ja 6-sylinterinen moottori kehitettiin toisen maailmansodan kynnyksellä, siitä oli olemassa myös 1-, 2-, 3-, 4-, 8-, 12-, 16- ja 24-sylinteriset versiot. Tästä 6-pyttyisestä on saatu suuttimia vaihtamalla 200–300 hv, yleisin teholukema oli 240 hv. Detroit Dieseleitä käytettiin generaattoreissa, maansiirtokoneissa, kuorma- ja linja-autoissa, panssarivaunuissa, vetureissa ja monissa muissa kohteissa, missä piti pieneen tilaan mahduttaa paljon tehoa. 
Joitakin traktorimerkkejä piti 1950-luvulla jonottaa jopa vuosien ajan, mutta lyhin tie traktorin omistajaksi oli niillä, jotka olivat päätyneet tai paremminkin joutuneet ostamaan Zetorin tai HTZ DT-14:n, eli Täystuhon. Kummallakin hoituivat työt jotenkuten, Zetorilla varmasti paljon helpommin, mutta englantilaiset ja useimmat saksalaisetkin traktorit olivat paljon kätevämpiä. Kuvan Zetor on alkuperäistä 25-mallia, minkä erottaa suorasta etuakselista.
Joitakin traktorimerkkejä piti 1950-luvulla jonottaa jopa vuosien ajan, mutta lyhin tie traktorin omistajaksi oli niillä, jotka olivat päätyneet tai paremminkin joutuneet ostamaan Zetorin tai HTZ DT-14:n, eli Täystuhon. Kummallakin hoituivat työt jotenkuten, Zetorilla varmasti paljon helpommin, mutta englantilaiset ja useimmat saksalaisetkin traktorit olivat paljon kätevämpiä. Kuvan Zetor on alkuperäistä 25-mallia, minkä erottaa suorasta etuakselista. 
Valmet Terra 865 oli 60-luvun lopulla eniten myyty kuormaakantava metsätraktori, ja ulkonäkönsä puolesta oikein pätevän oloinen kone. Maavaraa oli mukavasti, kuormatila teleineen vankasti tehty ja turbiinikytkinkin 80 hv:n Terrasta löytyi. Valmet 565:n voimansiirto-osat ja etenkin vähennyspyörästöt ratkeilivat sikäli tiuhaan, että tehdas joutui tekemään kaikkiin myytyihin koneisiin lukuisia vahvistuksia. Nolon maineen saanut Terra-kausi jäi parin vuoden mittaiseksi, seuraava CK-malli oli kokonaan toisenlainen.
Valmet Terra 865 oli 60-luvun lopulla eniten myyty kuormaakantava metsätraktori, ja ulkonäkönsä puolesta oikein pätevän oloinen kone. Maavaraa oli mukavasti, kuormatila teleineen vankasti tehty ja turbiinikytkinkin 80 hv:n Terrasta löytyi. Valmet 565:n voimansiirto-osat ja etenkin vähennyspyörästöt ratkeilivat sikäli tiuhaan, että tehdas joutui tekemään kaikkiin myytyihin koneisiin lukuisia vahvistuksia. Nolon maineen saanut Terra-kausi jäi parin vuoden mittaiseksi, seuraava CK-malli oli kokonaan toisenlainen. 
Pohjasta aukeava Drott-kauha oli yleisimmin International-telakuormaajissa, mutta muissakin merkeissä sitä käytettiin. Paitsi että kauhan tyhjennys oli nopeampaa kuin kippaamalla, sillä pystyi poimimaan kiviä tai muuta materiaalia kahmarin tapaan. Kun pohjan nosti ylös, saattoi kauhaa käyttää puskulevynä. Kuvan traktori on 6,7-tonninen International BTD6.
Pohjasta aukeava Drott-kauha oli yleisimmin International-telakuormaajissa, mutta muissakin merkeissä sitä käytettiin. Paitsi että kauhan tyhjennys oli nopeampaa kuin kippaamalla, sillä pystyi poimimaan kiviä tai muuta materiaalia kahmarin tapaan. Kun pohjan nosti ylös, saattoi kauhaa käyttää puskulevynä. Kuvan traktori on 6,7-tonninen International BTD6. 

Avaa artikkelin PDF