Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Hanomag-museo esittelee teollistumisen historiaan – museossa myös entisöidään koneharvinaisuuksia

    Hanomagilla oli suuri merkitys teollistumiselle. Myöhempinä vuosina merkki valmisti ainoastaan työkoneita. Perintöä kuitenkin vaalii Hanomag-museo, jossa esitellään historiaa monissa eri aihealueissa.
    Hanomag-museon kokoelmaa on kerätty 25 vuotta.
    Hanomag-museon kokoelmaa on kerätty 25 vuotta.  Kuva: Arto Turpeinen

    Hanomag-museo

    • Sijaitsee Saksan Hannoverissa
    • Ylläpidetään yhdistystoiminnan ylläpitämänä.
    • Kokoelmaa on kasvettu 25 vuotta.

    Saksan Hannoverissa sijaitsevaan Hanomag-museoon on kerätty koneita jo 25 vuoden ajan. Museota ylläpitävät Hanomag IG -yhdistys ja Hanomag-tekniikkaforumi e.V. Alue ja hallit ovat yhdistysten omistamia, ja koneet on saatu lahjoituksina. Oman kassan lisäksi toimintaa rahoittavat myös sponsorit.

    Hanomag oli yksi eurooppalaisen teollistumisen vetureista. Yritys perustettiin jo vuonna 1835, jolloin aloitettiin höyrykoneiden valmistus. Veturit, työkoneet ja autot tulivat valikoimiin myöhemmin. Ensimmäiset kyntöön suunnitellut traktorit Hanomag esitteli vuonna 1912.

    Toisen maailmansodan aikana yritys valmisti autoja ja panssarivaunuja sotilaskäyttöön. Yritys valmisti useita höyryvetureita myös Suomeen. Traktorituotanto myytiin Massey Fergusonille vuonna 1969. Toiminta alkoi hiipua vuonna 1971, jolloin koko kuorma-autotuotanto myytiin Daimler-Benzille.

    Tämä yhteistyö kesti ainoastaan kolme vuotta, jonka jälkeen Hanomag-Henschel-autot katosivat markkinoilta. Lopullisesti Hanomag katosi merkkikartalta vuosituhannen vaihteessa, kun Komatsu hankki koko yrityksen osakekannan. Nykyään osa Komatsun koneista valmistetaan Hanomagin entisissä tehtaissa.

    Hanomag-museon aukioloajat voivat vaihdella, koska osa näyttelyistä on harrastajayhdistysten ylläpitämiä. Tarkkoja aukioloaikoja ei siis ole aina saatavilla. Keväällä ja syksyllä järjestetään usein klassikkoajoneuvojen tapahtumia, joissa Hanomag-kanta on erityisen vahva.

    Museon erityinen ylpeydenaihe on bensiinimoottori vuodelta 1891, joka hankittiin erikseen Sveitsistä. Moottori on kaksitahtinen ja kaksisylinterinen. Sitä pidetään maailman ensimmäisenä moottorina, joka hyödyntää esipuristusta. Tehoa oli noin neljä hevosvoimaa. Sytytys tapahtui liekkisytyttimellä.
    Museon erityinen ylpeydenaihe on bensiinimoottori vuodelta 1891, joka hankittiin erikseen Sveitsistä. Moottori on kaksitahtinen ja kaksisylinterinen. Sitä pidetään maailman ensimmäisenä moottorina, joka hyödyntää esipuristusta. Tehoa oli noin neljä hevosvoimaa. Sytytys tapahtui liekkisytyttimellä. Kuva: Arto Turpeinen
    Angelika on osa varhaista konehistoriaa. Valmistusvuosi on 1922. Höyrykonetta on käytetty mm. peltotöissä sekä puintikoneen pyörittämisessä. Vedellä täytettynä paino oli noin 4,5 tonnia. Hanomagilla on höyrykoneiden kautta kytköksiä myös Suomeen, sillä yksi ensimmäisistä kansainvälisistä kaupoista oli höyrykoneiden toimittaminen Suomeen jo ennen ensimmäistä maailmansotaa.
    Angelika on osa varhaista konehistoriaa. Valmistusvuosi on 1922. Höyrykonetta on käytetty mm. peltotöissä sekä puintikoneen pyörittämisessä. Vedellä täytettynä paino oli noin 4,5 tonnia. Hanomagilla on höyrykoneiden kautta kytköksiä myös Suomeen, sillä yksi ensimmäisistä kansainvälisistä kaupoista oli höyrykoneiden toimittaminen Suomeen jo ennen ensimmäistä maailmansotaa.  Kuva: Arto Turpeinen
    Hanomag WD Kleinpflug oli tarkoitettu ainoastaan kyntöauran vetämiseen. Yksilö oli myyty Etelä-Afrikkaan, mutta jäänyt maahantuojan varastoon. Konetta ei ole käytetty kertaakaan maataloustöissä. Moottorin iskutilavuus on 5,7 litraa, ja se tuotti 35 hevosvoimaa 900 r/min kierrosluvulla. Konetta ohjattiin takana olevan tukipyörän avulla.
    Hanomag WD Kleinpflug oli tarkoitettu ainoastaan kyntöauran vetämiseen. Yksilö oli myyty Etelä-Afrikkaan, mutta jäänyt maahantuojan varastoon. Konetta ei ole käytetty kertaakaan maataloustöissä. Moottorin iskutilavuus on 5,7 litraa, ja se tuotti 35 hevosvoimaa 900 r/min kierrosluvulla. Konetta ohjattiin takana olevan tukipyörän avulla. Kuva: Timo Rintakoski
    Hanomag K7-B oli merkin ensimmäisiä varsinaisia puskutraktoreita, ja se perustui Hanomagin traktoreihin. Lisävarusteina olivat puskulevy ja vahvistettu runko sekä parempi vetovoima. Konetta käytettiin 1960–1980-luvuilla. Paino oli varustuksesta riippuen 2–3 tonnia. Hanomagin oman dieselmoottorin teho oli 28–30 hevosvoimaa. Mekaaninen veto oli yksinkertainen ja helppo huoltaa.
    Hanomag K7-B oli merkin ensimmäisiä varsinaisia puskutraktoreita, ja se perustui Hanomagin traktoreihin. Lisävarusteina olivat puskulevy ja vahvistettu runko sekä parempi vetovoima. Konetta käytettiin 1960–1980-luvuilla. Paino oli varustuksesta riippuen 2–3 tonnia. Hanomagin oman dieselmoottorin teho oli 28–30 hevosvoimaa. Mekaaninen veto oli yksinkertainen ja helppo huoltaa. Kuva: Arto Turpeinen
    AL28 4WD -mallia valmistettiin 1950–60-luvuilla ja sitä toimitettiin paljon poliisille ja armeijalle. Mallista on rakennettu myös matkailuautoja. Moottori on 4,6-litrainen Hanomag D28. Tehoa on 82 hv. Nettopaino on noin kuusi tonnia ja kantavuus 2,5–3 tonnia. Huippunopeus on noin 80 km/h. Autoa kiitellään etenkin nousukyvystään tiukkojen välitysten ansiosta.
    AL28 4WD -mallia valmistettiin 1950–60-luvuilla ja sitä toimitettiin paljon poliisille ja armeijalle. Mallista on rakennettu myös matkailuautoja. Moottori on 4,6-litrainen Hanomag D28. Tehoa on 82 hv. Nettopaino on noin kuusi tonnia ja kantavuus 2,5–3 tonnia. Huippunopeus on noin 80 km/h. Autoa kiitellään etenkin nousukyvystään tiukkojen välitysten ansiosta.  Kuva: Timo Rintakoski
    Konserni julkaisi Hanomag 2/10 PS:n vuonna 1925. Valmistus kesti kolmisen vuotta. Autoa on kutsuttu ensimmäiseksi ”kansanautoksi”, jopa ennen Volkswagenin tuotteita. Hevosvoimia oli kymmenen. Takaveto oli toteutettu ketjuvedolla. Auton kulutus oli noin neljä litraa/100 km, mikä oli maailmansotien välisen ajan pienin polttoainelukema.
    Konserni julkaisi Hanomag 2/10 PS:n vuonna 1925. Valmistus kesti kolmisen vuotta. Autoa on kutsuttu ensimmäiseksi ”kansanautoksi”, jopa ennen Volkswagenin tuotteita. Hevosvoimia oli kymmenen. Takaveto oli toteutettu ketjuvedolla. Auton kulutus oli noin neljä litraa/100 km, mikä oli maailmansotien välisen ajan pienin polttoainelukema. Kuva: Arto Turpeinen
    Hanomag R324:n valmistus osui vuosille 1957–59. Kolmisylinterisen moottorin tyyppi oli D21 S, ja nimellisteho 24 hevosvoimaa. Vaihteita oli 5+1 (10/2). Teholuokaltaan traktori edusti keskikastia. Malli oli suosittu etenkin pientiloilla. Tätä versiota ei tuotu Suomeen, mutta rinnakkaismalli R324 oli valikoimassa. Tehoa oli muutama hevosvoima enemmän.
    Hanomag R324:n valmistus osui vuosille 1957–59. Kolmisylinterisen moottorin tyyppi oli D21 S, ja nimellisteho 24 hevosvoimaa. Vaihteita oli 5+1 (10/2). Teholuokaltaan traktori edusti keskikastia. Malli oli suosittu etenkin pientiloilla. Tätä versiota ei tuotu Suomeen, mutta rinnakkaismalli R324 oli valikoimassa. Tehoa oli muutama hevosvoima enemmän. Kuva: Arto Turpeinen
    Hanomag Rekordia valmistettiin vuosina 1933–1940. Tuotanto keskeytyi maailmansodan syttyessä. Kyseessä oli merkin ensimmäinen massatuotettu keskikokoinen auto. Bensiinimoottorin tilavuus oli 1,5 litraa ja teho 32 hv. Saatavana oli myöhemmin myös 1,9 litrainen dieselversio. Kokonaisvalmistusmäärä oli 19 104 kappaletta.
    Hanomag Rekordia valmistettiin vuosina 1933–1940. Tuotanto keskeytyi maailmansodan syttyessä. Kyseessä oli merkin ensimmäinen massatuotettu keskikokoinen auto. Bensiinimoottorin tilavuus oli 1,5 litraa ja teho 32 hv. Saatavana oli myöhemmin myös 1,9 litrainen dieselversio. Kokonaisvalmistusmäärä oli 19 104 kappaletta.  Kuva: Timo Rintakoski
    Hanomag WD Radschlepperin valmistus aloitettiin vuonna 1926. Kuvan traktori on vuodelta 1927. Nelisylinterisen moottorin iskutilavuus on 4,25 litraa. Tehoa oli joko 28 tai 32 hevosvoimaa. Toinen versio oli tarkoitettu peltotöihin, ja toinen esimerkiksi peräkärryn vetämiseen. Ajonopeudet olivat 8 ja 15 km/h.
    Hanomag WD Radschlepperin valmistus aloitettiin vuonna 1926. Kuvan traktori on vuodelta 1927. Nelisylinterisen moottorin iskutilavuus on 4,25 litraa. Tehoa oli joko 28 tai 32 hevosvoimaa. Toinen versio oli tarkoitettu peltotöihin, ja toinen esimerkiksi peräkärryn vetämiseen. Ajonopeudet olivat 8 ja 15 km/h. Kuva: Arto Turpeinen
    Hanomag WD50: valmistus sijoittuu vuosille 1920–1931. Se oli aikansa raskaan työn vetokone ja suunniteltu etenkin vaikeaan maastoon ja suuriin vetomassoihin. Konetta käytettiin muun muassa maataloustöissä ja armeijassa tykkien vetureina. Paino on 6,8 tonnia. Valmistusmäärä oli ainoastaan noin 680 kappaletta. Nelisylinterisen moottorin teho on 50 hv.
    Hanomag WD50: valmistus sijoittuu vuosille 1920–1931. Se oli aikansa raskaan työn vetokone ja suunniteltu etenkin vaikeaan maastoon ja suuriin vetomassoihin. Konetta käytettiin muun muassa maataloustöissä ja armeijassa tykkien vetureina. Paino on 6,8 tonnia. Valmistusmäärä oli ainoastaan noin 680 kappaletta. Nelisylinterisen moottorin teho on 50 hv.  Kuva: Arto Turpeinen
    Hanomag 70E edustaa yrityksen myöhempää tuotantoa. Pyöräkuormaajan työpaino on 21 - 20 tonnia. Moottori on Hanomag Typ D 964T, jonka teho on 230 hv. Hanomag-merkkisten pyöräkuormainten valmistus päättyi vuosituhannen vaihteessa, kun Komatsu osti yrityksen.
    Hanomag 70E edustaa yrityksen myöhempää tuotantoa. Pyöräkuormaajan työpaino on 21 - 20 tonnia. Moottori on Hanomag Typ D 964T, jonka teho on 230 hv. Hanomag-merkkisten pyöräkuormainten valmistus päättyi vuosituhannen vaihteessa, kun Komatsu osti yrityksen.  Kuva: Arto Turpeinen
    Saksan teollistumisen sanotaan alkaneen Hannoverin alueelta etenkin Hanomagin toimesta. Nykyään merkin entisissä tehtaissa valmistetaan Komatsun maarakennuskoneita.
    Saksan teollistumisen sanotaan alkaneen Hannoverin alueelta etenkin Hanomagin toimesta. Nykyään merkin entisissä tehtaissa valmistetaan Komatsun maarakennuskoneita. Kuva: Timo Rintakoski