Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Tuoretta lehmänmaitoa luottokortilla

Kuvassa Risto-tuoremaitokioski yhdistettynä suoramyyntiautomaattiin, jossa on tarjolla makkaraa, pullotettua maitoa ja paikallista juustoa.
Kuvassa Risto-tuoremaitokioski yhdistettynä suoramyyntiautomaattiin, jossa on tarjolla makkaraa, pullotettua maitoa ja paikallista juustoa. 
Tankin vaihto on helppoa: tyhjästä tankista irrotetaan siirtoputki ja jäähdyttimen sähköt vedetään se ulos, uusi työnnetään sisään ja liitetään siirtoputki ja sähköt. (vasen kuva)
Tankin vaihto on helppoa: tyhjästä tankista irrotetaan siirtoputki ja jäähdyttimen sähköt vedetään se ulos, uusi työnnetään sisään ja liitetään siirtoputki ja sähköt. (vasen kuva) 
Maitotankeille on automaattipesuri joka puhdistaa tankit  ennen uutta täyttöä.
Maitotankeille on automaattipesuri joka puhdistaa tankit ennen uutta täyttöä. 

Saksalainen Risto GbR on kehittänyt käsittelemättömän tinkimaidon myyntiin soveltuvan laitteiston. Yksinkertaisimmillaan laite käsittää yhden 180 l jäähdytetyn säiliön, jakelupistoolin ja rahastuslaitteiston, johon voi maksaa joko rahalla tai pankkikortilla. Laitteesta tai kioskista voi laskea maitoa omaan astiaan ja kehittyneemmissä versioissa maito on pakattu lasipulloihin. Jokaisen maidon ottokerran jälkeen maitosuutin puhdistetaan höyrypesulla. Kioski voi olla vaikka kauppakeskuksessa, maito tuodaan paikalle pyörillä varustetussa suljetussa tankissa, jossa on jatkuva sekoitus. Tankki vaihdetaan koneeseen tyhjentyneen tilalle. Isommassa versiossa on kaksi tankkia, eli yhteensä 360 l maitoa. Tankkia ei avata missään vaiheessa, siirtoputki vaihdetaan kuten maitoauton tyhjentäessä tilatankkia. Kioski on etäyhteydessä tuottajaan, ilmoittaen häiriöistä ja mahdollisesta maidon loppumisesta.

Tankeille on automaattinen pesuri, joka puhdistaa tankit tyhjentymisen jälkeen ja desinfioi ne ennen uutta täyttöä, joka tehdään suoraan tilatankista.

Idea kuulostaa hyvältä, esteenä on ainakin meillä Suomessa rajoitettu tinkimaidon myyntimäärä 2 500 l vuodessa, jolla ei saada katettua koneen käyttökustannuksia. Meillä vaaditaan isommille maitomäärille oma myyntihuone. Mikäli automaatti hyväksyttäisiin myyntihuoneeksi, silloin sillä olisi mahdollisuuksia menestyä. Jossain isossa kauppakeskuksessa voi tinkimaidon myyntimäärä nousta niin korkeaksi, että liiketoiminnasta saisi kannattavaa. Näyttelyssä kioskia mainostettiin ”euron litra” sloganilla, mikä kuulostaa tuottajan korvaan tietenkin hyvältä, mutta kulujakin on toiminnasta, eikä niistä vähäisimpänä laitteiston hankintahinta, joka liikkuu useammassa kymppitonnissa varustuksesta riippuen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Seppo Nykänen