
Swedish Forestry Expo 2023 -näyttelyssä nähtiin järeitä koneita raviradalla – onko tapahtuma metsäkone- vai metsätalousnäyttely?

Swedish Forestry Expo 2023
- Järjestettiin tänä vuonna ensimmäisen kerran Solvallan ravirata-alueella.
- Perustajana MaskinLeverantörerna-yhdistys ja siihen kuuluvat metsäkonevalmistajat.
- 150 näytteilleasettajaa, ”ammattimetsätalouden” piiristä.
- Kävijämäärä 3:n päivän aikana n. 10 000.
Pitkä odotus ruotsalaisen metsäkoneisiin erikoistuneen tapahtuman kohdalla päättyi kesäkuun alussa 2023, kun ensimmäinen maahantuojien ja konevalmistajien järjestämä näyttely toteutui. Kaiken lisäksi Swedish Forestry Expo -nimen saanut tapahtuma järjestettiin metsäkoneille harvinaisemmassa ympäristössä, eli Tukholman Solvallan ravirata-alueella. Konenäyttelyt ovat kuitenkin alueella tuttuja, sillä myös maanrakennusalan näyttely Maskinmässan järjestetään samalla paikalla.
Vierailijat pääsivät tapahtumaan ilmaiseksi, kunhan olivat etukäteen rekisteröityneet nettisivujen kautta. Kävijöitä oli ennen näyttelyä eri tietojen mukaan rekisteröitynyt n. 5 000 kappaletta. Lopulliseksi kävijämääräksi ilmoitettiin reilu 10 000. Kävijöille oli ilmaiset bussikuljetukset läheiseltä Sundbybergin metroasemalta – eli paikalle oli helppo tulla ilman omaa autoakin. Ja jos autolla tuli, raviradan viereiset ilmaiset pysäköintipaikat olivat käytettävissä. En bra sak.
Vain järeitä koneita
Koska tapahtuman organisointi ja julkisuuskuva perustui hyvin pitkälti viiden suuremman pohjoismaisen metsäkonevalmistajan varaan, oli myös näyttelyn kattaus rajattu raskaisiin koneisiin.
Järjestäjä oli painottanut tätä jopa nettisivuillaan: ”Messujen painopiste on suurmetsätalouteen tarkoitetut metsäkoneet. Ruotsin Tilastokeskuksen (SCB) määritelmän mukaan suurmetsätalous tarkoittaa yrityksiä/metsänomistajia, joilla on vähintään 5 000 hehtaaria metsämaata. Messuilla saa tuoda esille vain mainittuun määritelmään sopivia tuotteita.”
Tämä rajaus jätti tapahtumasta pois esimerkiksi isäntälinjan metsäperävaunut ja traktoreiden metsävarustelut ylipäätänsäkin. Myös moottorisahat puuttuivat, vaikka eivätkös nekin kuulu oleellisena osana metsätalouden ammattimaiseen kalustoon...
Näyttelyn tarjonta ei siis kilpaillut mitenkään muiden vanhempien näyttelytapahtumien kanssa. Toisin sanoen, Swedish Forestry Expo ei ollut Elmia Wood:n kaltainen yleisnäyttely – eikä ilmeisesti rajaustensa vuoksi sellaiseksi edes yritä. Niinpä tänä vuonna suurempi metsänomistajien ja manuaalisen hakkuun näyttelytapahtuma on Uumajan seudulla kesäkuun puolivälissä järjestettävä SkogNolia 2023. Ja ilmeistä on, että jatkossakin Swedish Forestry Expo tulee toimimaan varsinaisten metsäkoneiden tapahtumana.

Vähän uutta, enemmän viilattua
Näyttelyn ennakkouutisointi oli varsin maltillista. Ja näyttelyjärjestäjän palkitsemat uutuusinnovaatiotkin sai etsiä koneissa olevien tarrojen perusteella. Niinpä uutuuksien löytäminen yllätti kävijät iloisesti.
Mutta uutta oli kyllä esillä. Harvesteririntamalla Komatsu Forest esitteli protoversiona paikalla olleen järeimmän 8-pyöräisen harvesterimallinsa, eli 951XC:n. Viereisellä osastolla taasen EcoLog paljasti kankaan alta uuden G-sarjan harvesterimallistonsa. Sen huomattavin muutos on täysin uusi, sivuovellinen ohjaamo.


Kuormatraktoreissa John Deere Forestry toi esille uudistetun keskikokoluokan (1110G-1510G) kuormatraktoreiden kuormatilaratkaisunsa. Rottnen kuormatraktoreiden uusi E-mallisarja tuo koneisiin uudet ohjaamon sisäratkaisut ja muiden valmistajien tavoin saatavana on puomistonhallintajärjestelmä. Ja bonuksena Ponsse teki ensimmäisen kerran julkisia työnäytöksiä sähköistetyllä EV1-konseptikuormatraktorilla.



Varustelupuolella mielenkiintoisia uutuuksia
Vaikka telakehityksessä uutuuskimara on rauhoittunut menneistä vuosista, oli silti uutta esillä. OFA Sisu -telamallistossa on kahden eri järeyden yleistelamalli, sekä kahta kantavaa mallia. Olofsfors esitteli telamallistoaan, joka on laajentunut kattamaan entistä kevyemmät metsäkoneet. Sillä saralla tarve lisääntyy jatkuvasti ja myös metsäperävaunuihin ovat laajemmin telat tulossa lisävarusteiksi.
Rengasrintamalla esiteltiin erittäin mielenkiintoinen rengaskonsepti. Nokian Tyres Forest King Float on suunniteltu sellaisiin olosuhteisiin, joissa ei voida käyttää kantavuuden lisäämiseen teloja, eikä myöskään ketjuja voida käyttää. Ja rengasrintamaa rikkova Komatsu Centipede -telakuormatraktori oli hyvin tuotantovalmiin oloisena prototyyppinä paikalla.




Avustava tekniikka tekee vahvasti tuloaan
Käytännössä merkittävimmät uutuudet nähtiin näyttöruuduilla – siis koneiden ohjaamoiden näyttöruuduilla. Automaailmasta tutut kuljettajaa avustavat järjestelmät lisääntyvät nyt vauhdilla. Komatsun erittäin tarkan paikannuksen mahdollistava MaxiFleet Precision ja John Deere Forestryn harvestereiden entistä visuaalisemmin tavaralajikasat karttapohjalla esittelevä IBC 3.0 ovat suoraa jatkumoa sille, että koneisiin on saatu tarkat puomistonhallintajärjestelmät ja kattavampi anturointi. Ja samalla kehittynyt tekniikka mahdollistaa JD:n kuormatraktorinostureihin puoliautomaattisia toimintoja – napinpainalluksella nosturi tekee halutut asiat.



Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- Okra 2023: Ennätysmäärä kalustoa ja paljon tarjouksia, mutta maatalouskonekaupassa on epävarmuustekijöitä
- Koneurakointi Karvola on urakoinnin monialayritys – ELY:n teitä ajetaan Haapavedelle saakka
- Mahdollisuus löytöihin - Konehuutokauppa Tampereella
- Puolan maatalous numeroina